برگزاری دو سالانه جام جهانی؛ برنامه آرسن ونگر چیست؟

آرسن ونگر صد در صد مطمئن است که برنامه‌اش برای تقویم مسابقات ملی فوتبال که مبتنی بر برگزاری هر دو سال یک بار جام جهانی است، بهترین راه ممکن برای پیشرفت این ورزش به شمار می‌رود.

برگزاری دو سالانه جام جهانی؛ برنامه آرسن ونگر چیست؟

البته لیگ‌های بزرگ اروپایی قبلاً مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. برای نمونه، خاویر تباس، رئیس لالیگا آن را تهدیدی برای فوتبال سنتی در جهان خوانده است.

ونگر، سرمربی سابق آرسنال، اکنون به‌عنوان مدیر توسعه فوتبال فیفا فعالیت می‌کند. مدتی قبل، او با تعدادی از بازیکنان برجسته سابق فوتبال در دوحه، در خصوص این طرح دیدار و گفتگو کرد.

طرح او شامل تغییرات ساختاری مورد نیاز، برای کاهش تعداد مسابقات و سفرهای تیم‌های سطح اول فوتبال جهان، در عین افزایش تعداد بازی‌های مهم است.

او در این رابطه می‌گوید: "من صددرصد مطمئن هستم که این راه‌حل درست است. زیرا در فوتبال، اگر مسابقات بزرگ نداشته باشید، مجبور به برگزاری مسابقات کوچک هستید."

"از آنجا که این طرح به توازن کنونی ۸۰-۲۰ فوتبال باشگاهی و ملی احترام می‌گذارد، اگر من جای باشگاه‌ها بودم، با کمال میل با آن موافقت می‌کردم."

طرح بزرگ ونگر
اکثر آنهایی که در فوتبال فعالیت دارند، موافق اصلاحات بزرگ در تقویم مسابقات ملی هستند.

پس از رای مثبت ۱۶۶ فدراسیون عضو به پیشنهاد فدراسیون عربستان سعودی و تأیید مطالعه امکان‌سنجی آن، ونگر از سوی جانی اینفانتینو، رئیس فیفا مأمور شد تا بهترین راه را برای اجرای آن پیدا کند.

سرمربی سابق آرسنال ایده‌های بسیاری دارد، از جمله:
برگزاری مسابقات جام جهانی هر دو سال یک بار، در سال‌های زوج.
برگزاری مسابقات جام ملت‌ها (از جمله مسابقات قهرمانی اروپا) در سال‌های فرد.

وجود یک (اکتبر) یا دو (اکتبر و مارس) دوره استراحت ملی در نیم فصل و درمجموع به مدت یک ماه، برای مسابقات انتخابی جام‌های بزرگ به این ترتیب که چهار کشور در یک گروه قرار خواهند گرفت و با احتساب بازی پلی‌آف، آن‌ها حداکثر در هفت مسابقه شرکت خواهند کرد.
زمان استراحت تضمینی برای بازیکنان پس از پایان مسابقات.

به گفته ونگر، این طرح سفرهای بازیکنان را به نصف کاهش می‌دهد.
او معتقد است: "تقویم فعلی دیگر منسوخ شده است و ما می‌خواهیم آن را به شیوه کارآمدتری سازماندهی کنیم. مطابق شیوه چهار ساله فعلی که از سال ۱۹۳۰ برقرار است، ۱۳۳ کشور تاکنون هرگز نتوانسته‌اند در جام جهانی حضور داشته باشند."

پیامد‌های مثبت
ونگر معتقد است بازیکنان جوان به دلیل محل تولد خود از شانس برابر برای بروز استعدادهایشان برخوردار نیستند. به بیان ساده، بهترین برنامه‌های استعدادیابی و پرورش جوانان متعلق به کشورهای ثروتمند است.
به گفته او، برگزاری هر دو سال یک بار جام جهانی، درآمد بیشتری برای سرمایه گذاری در جهان ایجاد می‌کند.
او می‌گوید: "ما می‌خواهیم انگیزه‌ سرمایه گذاری در برنامه‌های پرورش جوانان را افزایش دهیم. زیرا می‌دانیم که کیفیت کار در سطح جوانان ارتباط عمیقی با سطح حرفه‌ای دارد."

مخالفین
مخالفین اصلی، لیگ‌های فوتبال جهان، به ویژه اروپایی‌ها هستند. به گفته تاباس، رئیس لالیگا: "تغییرات، تقویم پیشنهادی لیگ‌های داخلی را مختل می‌کند تا حدی که ممکن است جذابیت آنها را کاهش دهد و استمرار آن‌ها را به مخاطره اندازد".
او همچنین می‌گوید: "این طرح می‌تواند زنجیره‌وار بر تمام هرم فوتبال تأثیر گذارد و طرفداران به مرور علاقه‌شان را به این ورزش از دست بدهند."
به گفته مخالفین، این طرح اهمیت و ارزش جام جهانی را کمرنگ خواهد کرد.
حتی الکساندر چفرین، رئیس یوفا در مصاحبه با تایمز تهدید کرده که ممکن است کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، کل آن را تحریم کنند.
با این حال، این اظهارات در تضاد با بیانیه‌ای است که الخاندرو دومینگز، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، کمتر از سه سال پیش صادر کرد و گفت که سازمان او یک جام جهانی دوسالانه را به فیفا پیشنهاد کرده است.

حامیان طرح
طرفداران طرح به‌طور کلی معتقدند تعداد کشورهای حامی به اندازه‌ای هست که از پیشنهادات ونگر دفاع کنند و در نتیجه از آن‌ها سود ببرند.
البته که تضاد منافع طرف‌های مختلف فضای موجود را تیره کرده و مواضع آن‌ها تا حدی مقابل یکدیگر قرار گرفته است، آن هم تنها چند ماه پس از آن که در حمله به طرح سوپر لیگ اروپا با هم متحد شده بودند.
ونگر با اشاره به تاثیر کووید -۱۹ و برگزاری رقابت‌های بین‌المللی امسال در اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالیT آن هم تنها یک سال پیش از جام جهانی سال آینده قطر، ادعای کاهش ارزش و اهمیت مسابقات را رد می‌کند.
رونالدو، مهاجم افسانه ای برزیل نیز در حمایت از این طرح می‌گوید: "لیگ قهرمانان با وجود برگزاری سالانه، جذابیت خود را حفظ کرده است."
به گفته تیم کیهیل، ستاره سابق استرالیا و اورتون، فیفا از حامیان بزرگ آکادمی اسپایر در قطر است، جایی که او مدیر ارشد ورزش است.
او نیز پس از صحبت با همتایان سابقش در دوحه، قاطعانه می‌گوید که برنامه‌های ونگر در مجموع به نفع فوتبال است: "پس از یادآوری خاطرات و احساسات گذشته و تبادل نظرات، همگی به این نتیجه رسیدیم که اعتقادات شخصی را کنار بگذاریم و به شکلی فراگیر به این طرح فکر کنیم."
"من با علی الحبشی، دروازه بان سابق ویگان و ردینگ، صحبت کردم. او نوزده سال تلاش کرد تا با عمان راهی جام جهانی شود و هرگز نتوانست به آن برسد. ۱۳۳ کشور هرگز نتوانسته‌اند. من بر اساس تجربه شخصی خوب می‌دانم که سفرهای مکرر و تداخل مسابقات ملی و باشگاهی تا چه حد می‌تواند سخت باشد."
"در مورد بازی‌های انتخابی نیز باید فکری شود. سه سال طول می‌کشد تا استرالیا بتواند به جام جهانی صعود کند، در حالی‌که این کار در اروپا تنها یک سال طول می‌کشد."

چه زمانی تصمیم گیری می‌شود؟
ونگر امیدوار است روند مشاوره تا پایان سال جاری میلادی تمام شود. هر گونه تصمیم نهایی در مورد این پیشنهاد باید توسط کنگره فیفا که معمولاً در ماه مه برگزار می‌شود، گرفته شود.

منبع: بی بی سی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها