آیین‌های عزاداری ماه صفر و نبایدهای کرونایی

وضعیت مشهد و اکثر شهرهای استان خراسان رضوی از قرمز به نارنجی تغییر یافته، اما کارشناسان بهداشتی همچنان نگران هستند که مبادا برخی بی‌ احتیاطی‌ ها در آیین‌های مذهبی ماه صفر به اوج‌گیری دوباره کووید ۱۹ بینجامد.

آیین‌های عزاداری ماه صفر و نبایدهای کرونایی

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: آنچه بیش از همه موجب نگرانی است، توزیع نذور در این ایام و برپایی ایستگاههای صلواتی است که متاسفانه در مناسبت های گذشته در ایام تاسوعا و عاشورا و عید غدیر و قربان، با وجود ممنوعیت چندان رعایت نشد و ما نگران هستیم که در مناسبت های پیش رو باز هم این بی احتیاطی ها بروز کرده و به اوج گیری دوباره شعله های این بیماری منحوس منجر شود.

محمد باباخانی افزود: قرار بود ایستگاههای صلواتی پخش نذور تبدیل به پایگاههای سلامت صلواتی شده و در آن ماسک و مواد ضدعفونی کننده توزیع شود اما بعضی در برخی از نقاط شهر اقدام به پخش نذر، چایی و مواد غذایی کرده و حتی در لیوان های شیشه ای مشترک چای توزیع کردند و در روز عید غدیر در میدان احمدآباد اقدام به توزیع کباب با صف چند کیلومتری شده بود و حال آنکه برگزاری این گونه مراسم ها از قبل ممنوع و به هیات ها اعلام شده بود، که اگر چنین مواردی در ایام اربعین هم به دلیلی تکرار شود امکان اوج گیری دوباره کرونا در جامعه دور از انتظار نخواهد بود و باید با جدیت از این موارد پرهیز شود.

وی گفت: دومین مساله ای که در این ایام موجب نگرانی است رعایت نکردن فاصله های قید شده بین افراد، طبق پروتکل های بهداشتی در هیات های عزاداری است که متاسفانه رعایت نمی شود و اکثر شرکت کنندگان با فاصله های نزدیک به یکدیگر در مراسم های عزاداری شرکت می کنند که این بسیار خطرناک است و می تواند موجب اپیدمی شدن دوباره بیماری در جامعه شود، که بعضا در مراسم های تاسوعا و عاشورا نه تنها پروتکل های بهداشتی رعایت نشد بلکه برخی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری بدون ماسک و با فاصله بسیار نزدیک به هم عزاداری می کردند.

وی افزود: مسوولان دست اندرکار به هر طریق ممکن باید از آمدن زوار از سایر شهرستانها و استانهای کشور به شهر مشهد جلوگیری کنند، زیرا حمل و نقل و اقامت این افراد می تواند منجر به زیرپا گذاشتن پروتکل های بهداشتی و همه گیری دوباره و ناخواسته ویروس کرونا شود.

باباخانی گفت: بر پایه تصمیمات ابلاغی کارگروه مراسم عزاداری، برنامه‌ریزی برگزاری مراسم دارای مجوز طبق دستورالعمل صرفاً بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری و تجمعات حداقلی، فارغ از وضعیت های چهارگانه تعیین شده (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) در کلیه شهرها و استانها در فضای باز باید با یک‌سوم ظرفیت مکان برگزار شود که رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر ۲ساعت) ضروری و دسته روی و جابه‌جایی هیات ممنوع است و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد و مراسم سینه زنی و زنجیرزنی در محل مراسم نیز تنها بدون جابه جایی مجاز است و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم‌ عزاداری و استفاده از ماسک به صورت مستمر الزامی است.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: در شهرهای قرمز، برگزاری نماز جماعت در فضای باز با پذیرش حداکثر ۷۰ نفر به ازای ۴ متر مربع برای هر نفر در زمان ۳۰ دقیقه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با رعایت باز بودن درهای مسجد و استفاده از فضای شبستان، برای انجام فرایض انفرادی، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بلامانع است، در شهرهای نارنجی نیز برگزاری نماز جماعت در فضای باز با پذیرش حداکثر ۱۰۰ نفر به ازای ۴ متر مربع فضا برای هر نفر در زمان ۴۰ دقیقه با رعایت پروتکل های بهداشتی و در شهرهای زرد برگزاری نماز جماعت در فضای باز به ازای ۴ متر مربع فضا برای هر نفر و حداکثر ۱۰۰ نفر و در فضای بسته به ازای ۴ متر مربع برای هر نفر و حداکثر ۴۰ نفر مجاز است.
وی گفت: با عنایت به مخاطرات جدی نسبت به توزیع نذور به شکل سنوات گذشته، هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است و نذور برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام باید توزیع شود، برپایی هر نوع ایستگاه‌ صلواتی توزیع نذور و چای (موکب ها،‌ خیمه ها،‌ چادر و...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است و به جای ایستگاه های صلواتی، باید موکب های سلامت برپا شود.

رعایت شیوه نامه ها توسط مشاغل به ۸۵ درصد رسید

عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: میزان رعایت دستورالعمل‌‎های بهداشتی در استان خراسان رضوی روند افزایشی داشته و میانگین آن در مشاغل و مکان‌های مختلف بین ۷۰ تا ۸۵ درصد بوده است.

علی‌اصغر حسنی افزود: با توجه به همه گیری ویروس کرونا، نظارت بازرسان اداره سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های غیر موادغذایی مشهد و شهرستان‌های تابعه این دانشگاه در ساعات اداری و غیراداری شدت یافته و گزارش تخلفات به‌صورت روزانه به ستاد مرکزی معاونت بهداشت اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، تاکنون ۷۵۱ هزار و ۴۸۰ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های غیر موادغذایی حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: نتیجه این بازدیدها منجر به ۲۷ هزار و ۷۲ مورد معرفی به دستگاه قضایی، ۲۵۳۸ مورد پلمب و صدور ۶۸۵۴ اخطار شده است، ضمن اینکه در طول ۱۷۵ روز اخیر ۱۹ هزار و ۲۴۹ منزل دارای بیمار و فوتی کرونایی به‌صورت مستمر گندزدایی شده است.

۶۳ درصد شکایات مردمی کرونایی است

عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین در طول ۱۹ ماهه کرونایی ۸۷ هزار و ۳۹۳ شکایت مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ استان رسیدگی شده که از این تعداد ۳۱ هزار و ۷۸۵ مورد آن، معادل ۶۳ درصد شکایات ثبت شده، مرتبط با موضوع کرونا بوده است، ضمن اینکه در همین مدت ۷۷ هزار و ۴۰۵ بازدید مشترک با همکاری نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، ادارات، اماکن، اصناف و اتحادیه‌ها داشته‌ایم.

حسنی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰۸ هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های غیر موادغذایی صورت پذیرفته است، تصریح کرد: نتیجه بازدیدهای صورت گرفته منجر به ۸۰۱۵ مورد معرفی به دستگاه قضایی، ۷۲۷۸ مورد پلمب و صدور ۳۲ هزار و ۴۸۹ اخطار شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ هزار و ۵۹۰ شکایت مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ رسیدگی شده که از این تعداد ۹۸۷۱ مورد آن و معادل ۴۲ درصد شکایات ثبت شده مرتبط با موضوع کرونا بوده است، ضمن اینکه در همین مدت ۸۱۷۷ بازدید مشترک با همکاری نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، ادارات، اماکن، اصناف و اتحادیه‌ها داشته‌ایم.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که برای پیشگیری از شیوع کرونا، تا حد امکان باید از تبادل پول نقد خودداری شود، تأکید کرد: توصیه می‌ شود پرداخت هزینه کالا، اقلام و وسایل خریداری شده با استفاده از کارتخوان باشد و این کار صرفاً توسط خود شخص خریدار انجام شود.

حسنی افزود: خوشبختانه میزان رعایت دستورالعمل‌‎های بهداشتی روند افزایشی داشته و عدد آن در مشاغل و مکان‌های مختلف بین ۷۰ تا ۸۵ درصد بوده است و نتیجه همین افزایش رعایت‌ها منجر به کاهش ابتلا، بستری‌ و شمار فوتی‌های کرونایی شده است که امیدواریم با همکاری همه جانبه مردم با خادمان حوزه سلامت، شاهد ریشه‌کنی هرچه‌زودتر این ویروس منحوس باشیم.

وی با تأکید بر اینکه با متخلفان حوزه بهداشت و سلامت شهروندان برخورد قانونی صورت می‌پذیرد، گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی موضوع را به شماره ۱۹۰ اطلاع دهند تا بلافاصله بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت پیگیری موضوع و برخورد با متخلفان اقدام لازم را صورت دهند.

تداوم ممنوعیت برپایی موکب عزاداری

مدیر گروه بهداشت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه در ماههای محرم و صفر هیچ مجوزی برای برپایی ایستگاه‌ها و موکب‌های صلواتی صادر نکرده است و ایستگاههای دایر، به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند.
حسنی افزود: رعایت پروتکلهای بهداشتی در ایستگاههای صلواتی با توجه به توزیع نذری، پذیرایی و ازدحام جمعیت، امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: با توجه به شروع دهه اول ماه صفر شاهد برپایی برخی موکب های صلواتی در شهر مشهد هستیم که بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برپایی این موکب ها ممنوع است.
مدیر گروه بهداشت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نظارت بر فعالیت هیاتهای مذهبی و موکب های صلواتی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و در عین حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بر عملکرد و نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در این اماکن نظارت دارد.
حسنی افزود: طرح تشدید نظارت‌ بر عملکرد هیاتهای مذهبی قبل از آغاز ماه محرم شروع شده است و در این مدت تعدادی از هیاتهای متخلف به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به سازمان تبلیغات اسلامی، استانداری و دادستانی معرفی شده‌اند.

شیوه‌ نامه‌ های محرم در ماه صفر هم معتبر است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به سرد شدن هوا در شب‌ها و اینکه مجالس هیاتهای مذهبی باید در فضای باز برگزار شود توصیه داریم که هیاتها مراسم دهه پایانی صفر را در ساعات ظهر یا عصر برگزار کنند.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر افزود: دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری مراسم ماه محرم، در ماه صفر نیز رسمیت دارد و ضرورت برگزاری مراسم در فضای باز، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن محل و داشتن ماسک از جمله این دستورالعمل ها است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص نظارت های انجام شده در ماه محرم هم گفت: محرم امسال ۲ هزار و ۵۳۹ بازدید از هیاتهای مذهبی استان انجام شد که ۸۵۰ تذکر شفاهی و ۱۸ تذکر کتبی در خصوص رعایت نکردن دستورالعمل ها به مسوولان هیاتها داده شد.

حجت الاسلام همتی فر افزود: برآورد ما این است که در ماه محرم دستک‌م ۷۸ درصد هیاتهای مذهبی دستورالعمل‌های مربوطه را رعایت کردند.

وی اظهار داشت: روسای ادارات تبلیغات اسلامی، شورای هیات های مذهبی و مجموعه های وابسته بر برگزاری مراسم مذهبی و رعایت دستورالعمل ها نظارت می‌کنند.

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد فعال است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها