محمد هاشمی رفسنجانی: در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و نوبت به اصلاح‌طلبان هم می‌رسد

یک فعال سیاسی گفت: مردم می‌بینند و قضاوت می‌کنند و بر اساس عملکرد دولت‌ها و مجلس‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و این‌طور نیست همیشه به یک جناح رأی بدهند.

 محمد هاشمی رفسنجانی: در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و نوبت به اصلاح‌طلبان هم می‌رسد

وضعیت سیاسی اصلاح‌طلبان مبهم است؛ آنها کنار از قدرت‌اند و مشخص نیست که بتوانند خود را تا دو سال آینده یعنی برای انتخابات مجلس 1402 آماده کنند یا خیر؟ با این حال برخی کارشناسان باور دارند که اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به انسجام درونی برسند و از طرفی بار دیگر مردم را برای حضور پای صندوق‌های رأی قانع کنند، ممکن است شرایط به نفعشان تغییر کند.

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی درباره این موضوع گفت: «در کشورهایی که بر مبنای مردم‌سالاری اداره می‌شود، چرخش قدرت بین نیروهای سیاست وجود دارد و این طور نیست که همیشه یک جناح سیاسی قدرت را در اختیار داشته باشد. یک جناح می‌آید و دولت یا مجلس را در اختیار می‌گیرد، چندسالی کار می‌کند و بر اساس عملکردش مردم قضاوت می‌کنند که دوره بعد هم آن جناح باشد یا نه و اگر به این نتیجه رسیدند که جناح مستقر خوب کار نکرده است، یک جناح دیگر را روی کار می‌آورند».

او ادامه داد: «نگاه کنید که از ابتدای انقلاب تا امروز چندین بار قدرت اجرایی و تقنینی میان دو جناح چپ و راست و به تعبیر امروز اصلاح‌طلب و اصولگرا جابه‌جا شده است. حالا اگر قائل به آن هستیم که جمهوری اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود، حتما بازهم نوبت به اصلاح‌طلبان می‌رسد و در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «مردم می‌بینند و قضاوت می‌کنند و بر اساس عملکرد دولت‌ها و مجلس‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و این‌طور نیست همیشه به یک جناح رأی بدهند. این ویژگی دموکراسی است و در همه کشورهای دموکراتیک همین موضوع وجود دارد».

محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان با کاهش شدید سرمایه اجتماعی مواجه شده‌اند با خیر، اظهار کرد: «نه، این طور نیست. ببنید در مجلس چهارم جناح راست توانست رأی مردم را بگیرد. در مجلس پنجم شرایط قدری تفاوت یافت و جناح چپ اقلیت قدرتمندی داشتند و در مجلس ششم اکثریت به دست جناح چپ که دیگر در آن موقع با نام اصلاح‌طلبان معرفی می‌شدند، افتاد. این فرازوفرودها همیشه وجود داشته است. اکنون هم همین‌طور است و مردم نگاه می‌کنند که دولت و مجلس اصولگرایان چگونه عمل می‌کنند و اگر خوب عمل نکنند، در دوره بعد به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند. مردم رسانه‌های خود را دارند، حرفشان را می‌زنند و در نهایت تصمیمشان را می‌گیرند. دیده‌ایم که حتی صداوسیما حامی جریان مستقر در دولت بوده است اما مردم بدون هیچ رسانه رسمی به سمت جناحی دیگر رفته‌اند».

او در پایان درباره احتمال ردصلاحیت‌ چهره‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های مختلف گفت: «بررسی صلاحیت‌ها تا یک‌جایی می‌تواند حضور اصلاح‌طلبان در قدرت رسمی را محدود کند. یادمان هست که لیست خبرگانِ منسوب به مرحوم آیت‌الله هاشمی رأی آورد یا در انتخابات مجلس دهم لیست اصلاح‌طلبان رأی آورد. در هر دوی اینها شورای نگهبان گزینشی عمل کرده بود اما نتوانست مقابل خواست مردم بایستد. شورای نگهبان سازوکار خودش را دارد و مردم هم سازوکار خودشان و وقتی وارد میدان شوند، مناسبات نظارتی این نهاد را برهم می‌زنند».

منبع: نامه نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • فتاحی
    0

    جناب هاشمی بزار یه ماه بگذره بعد قضاوت کن ، نه دیگه توبه می کنیم کلید یادمون نرفته.

  • نعمت
    0

    دست شما بود بجز خیانت و گرانی وبدبختی برای مردم چیزی ندیدیم

    نظرات شما -
    • م
      0

      پراید قبل دکتر ریسی شش ۱۲۰ اشغال میز ۱۹۰ ارزاق هم که رشد ۶۰ درصد کجا بهتر شده که دیده نمیشود اجاره ها هم که ۵۰ درصد رشد داشته تازه در مشهد که تحت اشغال ایشان است هیچ بدی نرفته که بدترش نیامده مگاتراواتا

  • خواهانی
    0

    مردک صدای مردم را نمیشنود اصول گرا اصلاح طلب دیگه تمام شد رزق و برکت در این سرزمین ! گمشید.

  • قلندر حقیقی
    0

    این ۸ سالم قاچاقچی روی شما درخید .۴ سال دیگه تا خشم مردم فرصت هست.جمع کنید و فرار کنید

  • هیچکدام
    0

    همه رو بنداز سطل آشغالی درشم ببند که بوی گندش مردم را خفه کرد

  • بنده خدا
    0

    دیگه گول هیچ گروهی رو نمیخوریم ، نه اصلاح طلب ، نه اصول گرا

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      همچین مطمئن نباش.همین حالاهم گول یه گروه دیگه ای روخورده ی.

  • خدامراد
    0

    این بابا مگر هنوز زنده است الله اکبر کم از بیت المال خوردی بیا باز

  • عادل
    0

    نه دیگه این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست نوبت ملت مظلوم و غارت شده ایرانه......

  • آ
    0

    سفره‌انقلاب‌تاداخل‌خونتون‌بهن‌شده‌‌‌،بازم‌میخای؟

  • م
    0

    بیشتر از ۳۲ سال پاشنه اصلاحات چرخید.

  • محمد.،،
    0

    شماهمثون سراپا یککرباسید اصلاح....واصول...گراندارد بامیدروزی که دربپاشنه ای بچرخدکه نفع ملت باشه .

  • عباسعلی
    0

    گوربابای چپ وراست .مردم راهمین جناح بازیها شمااقایان بیچاره کرده .

  • قلندر واقعی
    0

    هنوز هیچ رییس‌جمهوری با اینکه تمامی ارکان علیه او تبلیغ منفی میکردند و تلویزیون میلی هم تماما بر علیه او بود اما خود جوش ملت حماسه ای انقلابی آفریدند و با رای بالای بیست میلیونی رییس‌جمهور شد ایران به چشم ندیده و او کسی نیست جز دکتر سید محمد خاتمی مردی از جنس زلال چشمه ساران مردی می آید ز خورشید مرد قهرمان ایران آخرین منجی ایران

  • سید محسن موسوی راوی
    0

    اصلاحات زنده است تا خاتمی مقتدر و مردان آزادمنش زنده است بهترین پاکترین و نجیبترین رییس‌جمهور تاریخ انقلاب کشور

  • محمدی
    0

    درود بر رهبر اصلاح‌طلبان آزاداندیشان آزادگان ضد تحجر ضد تمامیت خواهان ضد طالبان ضد واپسگرایی دوستار صلح جهانی سید جلیل القدر آیت‌الله العظمی دکتر سید محمد خاتمی ۵٠ میلیون ایثارگر فدایی داری

    نظرات شما -
    • علی
      0

      وای کی میره این همه راه را!!!!!!؟ چاپلوسی هم حدی داره مملی!!!

  • هنگامه
    0

    وقتی آقای خاتمی رییس‌جمهور شد ایران سربلند شد و دنیا که ما را وحشی می پنداشت سر تعظیم فرود آوردن و کل جهان برای ایرانی احترام قایل شدند و فوج فوج توریسم وارد کشور میشد و تورم در دوره ایشان اصولا معنا نداشت نه اختلاسی بود نه بیکاری وجود داشت با دو ملیون تومان میشد بهترین منطقه خونه دار شد هزاران شهرک و شهر جدید ساخته شد بدون هیاهو تازه همان وقت هم هرگز در بوق نمی کرد آنهمه خدمات به کشور و ملت را افسوس عده‌ای متحجر اقلیت تندرو حسود بخیل با او حسادت کردند افسوسسسسسسس

  • ح رز
    1

    این یارو می خواهد بگوید که ما وخانواده ه طرفدار مردم هستند. اول بگو ببینیم کجا زندگی می کنید . بعد خودت را طرفدار مردم قلم داد کن مردک بی سواد کاخ نشین غیر تف بر خاندان شما بین مردم چیزی وجود ندارد

  • راهنما
    0

    چطورشد این همه شهید وجانباز در این ۴٣سال از خانواده شما هیچ خون دماغ هم نشده اند پس اینجا مشخص میشود که شما بی ش..

  • محمد.،،
    0

    همتون برویدبجهنم اصول...اصلاح...سراپایککرباسیید .دشمن ایرانی وایران.همتون فاسدید

  • متفاوت
    0

    ضمنا این هم یادتون باشه درب که زیاد باز وبسته بشه یه وقت میبینی کلا از پاشنه کنده میشه،فکر اونجاش هم باشید.

  • ی
    0

    اموال افسانه ای خاندان رفسنجانی باید به نفع بیت المال مصادره شود و این خاندان کم سواد مغرور به رفسنجان تبعید شوند و شمال تهران از وجود امثال اینها پاک و منزه گردد.

  • ناشناس
    1

    هر وقت اصلاح طلبان وکارگزاران با فریب ونیرنگ سرکار آمدند باعث مصیبت ملت شدند.دین.فرهنگ.انقلاب.آداب ورسوم ایرانی.واقتصاد رانابود کردند وبعد هم الفراروخارج نشین شدند.

  • غیر قابل نشر
    0

    نوبت بهتون رسید گند زدید توش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها