پیروزی قاطعانه اپوزیسیون جناح چپ نروژ در انتخابات پارلمانی

احزاب اپوزیسیون چپ میانه نروژ به دنبال پیروزی قاطعانه در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه، اکثریت پارلمان را به دست آوردند و اکنون درخصوص چگونگی تشکیل یک ائتلاف مذاکره خواهند کرد.

پیروزی قاطعانه اپوزیسیون جناح چپ نروژ در انتخابات پارلمانی

به گزارش خبرگزاری رویترز، "ارنا سولبرگ"، نخست وزیر محافظه‌کار نروژ شکست در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه را پذیرفت و پس از هشت سال نخست وزیری، از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

این در حالی است که "جوناس گار استوئر"، رهبر حزب کارگر نروژ تمایل خود را برای تشکیل دولت آتی کشورش ابراز کرده است.

جایگاه نروژ به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در مرکز کمپین انتخابات قرار داشت، اگرچه گذار از نفت و مشاغلی که ایجاد می‌کند احتمالا با وجود پیشرفت احزاب حامی محیط زیست، تدریجی خواهد بود.

استوئر برای تشکیل یک کابینه کارآمد و مناسب باید شرکای خود در جناح چپ میانه را برای مصالحه درخصوص سیاست‌های مختلف از نفت و مالکیت خصوصی گرفته تا روابط نروژ با اتحادیه اروپا متقاعد کند.

استوئر در جریان سخنرانی در جمع اعضای حزبش گفت: ما به عنوان بزرگ‌ترین حزب مطمئن خواهیم شد که نروژ دولتی جدید و مسیری جدید به دست آورد.

وی افزود: در روزهای آتی از رهبران تمامی احزاب که خواستار تغییر هستند دعوت می‌کنم و این کار را با "حزب مرکزی" و "چپ سوسیالیست" آغاز خواهم کرد.

کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند که با روی کار آمدن دولت جدید احتمالا افزایش مالیات‌ها وجود خواهد داشت و برخی اولویت‌ها تغییر خواهد کرد اما مبلغ بودجه‌ای که دولت کنونی اعلام کرده احتمالا تغییر چشمگیری نخواهد کرد.

هیات انتخابات پیش‌بینی کرد، با توجه به اینکه ۹۷.۵ درصد از آرا شمارش شده‌اند، حزب کارگر و چهار حزب دیگر جناح چپ میانه می‌توانند روی هم رفته به یک اکثریت ۱۰۰ کرسی برسند و این در حالی است هم اکنون ۸۱ کرسی در اختیار دارند.

کسب حداقل ۸۵ کرسی برای به دست آوردن اکثریت در پارلمان نروژ که کلا ۱۶۹ کرسی دارد، لازم است.

اگر این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآیند، استوئر می‌تواند اکثریتی متشکل از احزاب کارگر، حزب مرکزی و چپ سوسیالیست تشکیل دهد که هدفشان به دست آوردن مجموعا ۸۹ کرسی است و با این کار از مجبور شدن به همکاری با حزب "سرخ مارکسیست" یا حزب مخالف نفت "سبزها" اجتناب کند.

از آنجایی که حزب مرکزی و سوسیالیست‌ها دیدگاه‌های مختلفی در موضوعات مختلف از نفت گرفته تا مالیات دارند، متحد کردن آنها برای حکومت بر نروژ کار دشواری است.

استوئر تاکید کرده که دولتش بر کاهش گازهای آلاینده دی‌اکسید کربن همسو با توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی متمرکز خواهد بود اما هر گونه اولتیماتیوم درخصوص سیاست انرژی را رد کرده است.

وی همچنین متعهد شد تا با قطع مالیات بر اقشار کم‌درآمد و اقشار متوسط جامعه و افزایش مالیات ثروتمندان، به موضوع اختلاف طبقاتی رسیدگی کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها