یکی از چهره‌های طالبان: زنان افغان نباید در کنار مردان کار کنند

یکی از چهره‌های برجسته طالبان افغانستان گفت که به زنان این کشور اجازه داده نمی‌شود تا در کنار مردان کار کنند.

یکی از چهره‌های طالبان: زنان افغان نباید در کنار مردان کار کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ "وحیدالله هاشمی" یکی از چهره‌های برجسته طالبان نزدیک به رهبری این گروه گفت، طالبان با وجود فشارهای بین‌المللی برای اجازه دادن به زنان افغانستان برای کار کردن در مشاغلی که مدنظرشان است، به دنبال اجرای کامل شریعت و قوانین اسلامی است؛ این روند بدان معنا خواهد بود که زنان نمی‌توانند در مشاغلی مانند دفاتر دولتی،‌ بانک‌ها، رسانه‌ها و شغل‌های اینچنینی کار کنند.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی، مقام‌های این گروه شبه نظامی گفته‌اند که زنان می‌توانند بر اساس قوانین شریعت اسلام تحصیل و کار کنند.

اما یکسری شایعات درباره عملی بودن این وعده‌ها وجود داشته است. وقتی طالبان در ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قدرت را در افغانستان به دست داشت، زنان از اشتغال و تحصیل منع شده بودند. به همین دلیل با قدرت گرفتن مجدد این گروه شبه‌نظامی در افغانستان، این دو مساله مورد توجه ویژه جامعه بین‌المللی قرار گرفته و می‌تواند به کمک‌های مالی و سایر کمک‌رسانی‌هایی که به افغانستان ارائه می‌شود، تاثیر بگذارد.

هاشمی در ادامه گفت: ما ۴۰ سال برای آوردن سیستم شریعت اسلامی در افغانستان مبارزه کرده‌ایم. شریعت به زنان و مردان اجازه نمی‌دهد تا در کنار هم یا زیر یک سقف باشند و کار کنند. مردان و زنان نمی‌توانند با هم کار کنند. این مشخص است. به آنها اجازه نمی‌دهیم تا به دفاتر ما بیایند و در وزارتخانه‌های ما کار کنند.

هنوز مشخص نیست که اظهارات این مرد بازتاب سیاستگذاری‌های دولت جدید افغانستان است یا خیر چرا که به نظر می‌رسد این اظهارنظرها فراتر از بیانیه‌های رسمی و عمومی برخی دیگر از مقام‌های طالبان باشد.

در پی تصرف کابل به دست طالبان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرنگاران گفت که زنان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید در بخش‌های مختلف کار کنند.

وی همچنین اعلام کرد که زنان کارمند می‌توانند به کارهای خود در اداره‌های افغانستان برگردند.

هاشمی افزود: ممنوعیت برای زنان در بخش‌هایی مانند بانک‌ها و رسانه‌ها وضع می‌شود. ارتباط بین زنان و مردان در خارج از منزل تنها تحت شرایطی امکان دارد و مثلا برای ملاقات با یک پزشک مرد استثنا وجود دارد.

وی ادامه داد: زنان همچنین می‌توانند در رشته‌های پزشکی و مشاغل مرتبط تحصیل و فعالیت داشته باشند. ما به زنان در بخش‌های پزشکی و آموزشی نیاز داریم. ما نهادهای آنها را باید جدا کنیم مثلا بیمارستان‌ها، مدارس، مکتب‌خانه‌ها و دانشگاه‌های مجزا برای زنان داشته باشیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نازی
    0

    ازدواج با دختر بچه ها چه طور ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها