کاندیداهای پوششی انتخابات سمت گرفتند/ جلیلی جایگزین محسن رضایی می شود؟

سومین کاندیدای رقیب رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ هم به سمتی جدید در دولت رسیده و رقبای انتخاباتی رئیس فعلی دولت، به اصطلاح عاقبت به خیر شده‌اند.

کاندیداهای پوششی انتخابات سمت گرفتند/ جلیلی جایگزین محسن رضایی می شود؟

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. انتخاباتی که با احراز نشدن صلاحیت برخی از بزرگان سیاست ایران، یکی از ادواری بود که دوران ثبت‌نام نامزدها تا اعلام اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده آن از دوران تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی پرحاشیه‌تر بود.

سرانجام در چهارم خرداد شورای نگهبان نام هفت نفر را به عنوان کاندیداهایی که صلاحیتشان احراز شده است، اعلام کرد. قرار بود سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده برای رسیدن به ریاست دولت سیزدهم با هم رقابت کنند.

از همان روزهای ابتدایی تبلیغات انتخاباتی و در مناظره‌ها، همتی اصرار داشت که او در مقابل پنج نفر ایستاده و چهار کاندیدای جناح راست را به عنوان کاندیداهای پوششی رئیسی معرفی می‌کرد. صحبت‌هایی که با انتقاداتی از سوی مخالفان همتی مواجه شد و کاندیداهای دیگر هم آن را نادرست دانستند.

چند روز پیش از انتخابات، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی به نفع رئیسی و محسن مهرعلیزاده به نفع همتی از حضور در انتخابات انصراف دادند تا انتخابات ۲۸ خرداد با حضور چهار کاندیدای باقی مانده که سه نفر از آن‌ها از یک جناح بودند برگزار شود.

اما حالا و چند ماه پس از پیروزی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰، به جز همتی که خود را در مقابل رئیسی و کاندیداهای پوششی وی می‌دانست، سایر رقبای رئیسی هر کدام به سمت‌های جدیدی رسیده‌اند.

ابتدا شورای شهر ششم تهران که دربست در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است در ۱۷ مرداد علیرضا زاکانی را به عنوان هجدهمین شهردار تهران انتخاب کرد. زاکانی که نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود از نمایندگی استعفاء داد و پس از اعلام وصول استعفای وی در ۱۹ مرداد، نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی صبح ۲۳ مرداد استعفای زاکانی از نمایندگی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۸ رای موافق با آن موافقت کردند.

کاندیداهای پوششی انتخابات سمت گرفتند/ جلیلی جایگزین محسن رضایی می شود؟

در حالی که عده‌ای از مخالفت رئیسی با انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران به دلیل مرتبط نبودن مدرک وی طبق قانون سخن می‌گفتند اما احمد وحیدی وزیر کشور دولت رئیسی، هشت روز پس از گرفتن رای اعتماد خود از مجلس، حکم شهرداری زاکانی را امضاء کرد تا مشخص شود که نه تنها رئیس دولت با شهرداری زاکانی مخالف نیست بلکه از دادن کلید پایتخت به رقیب اسمی و در واقع به قول همتی کاندیدای سوپرپوششی خود در انتخابات حمایت هم می‌کند.

رقیب دیگر رئیسی که در انتخابات با کسب حدود سه و نیم میلیون رای پس از رئیسی از رسیدن به ریاست جمهوری بازماند محسن رضایی بود. رکورددار حضور در انتخابات ریاست جمهوری که در هر چهار انتخابات ۱۳۸۴، ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ ناکام ماند و نتوانست آرای اکثریت مردم را برای به دست گرفتن ریاست دولت کسب کند. رضایی که از سال ۱۳۷۶ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، در سوم شهریور با حکم رئیسی، به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور انتخاب شد تا بالاخره بعد از سال‌ها طعم حضور در جلسات هیات دولت را بچشد.

سومین کاندیدای پوششی رئیسی که در انتخابات ۱۴۰۰ با کسب یک میلیون رای نفر آخر شد، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی بود. او به عنوان نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم حضور داشت اما سرانجام برای رفتن به دولت سیزدهم از نمایندگی در مجلس استعفاء داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۱ شهریور با ۲۱۸ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر با قاضی‌زاده‌هاشمی موافقت کردند و ساعاتی بعد با حکم رئیس دولت سیزدهم، وی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد.

در این میان تنها سعید جلیلی است که در بین کاندیداهای جناح رئیسی هنوز در دولت سیزدهم و ساختار جدید مقامات جمهوری اسلامی سمت تازه‌ای نگرفته اما برخی گمانه‌زنی‌ها از این قرار است که احتمال دارد جلیلی به جای رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شود.

با توجه به اتفاقات پس از انتخابات ۱۴۰۰، به جز همتی که خود را رقیب اصلی رئیسی می‌دانست و دیگران را کاندیدای پوششی وی معرفی می‌کرد، سایر کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ هر کدام با گرفتن سمت‌های جدید، سهم خود را از انتخابات ۱۴۰۰ گرفته‌اند و در مناصب تازه خود در کنار کاندیدای اصلی جناح راست به دنبال پیشبرد اهداف رئیس دولت سیزدهم خواهند بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • مرده متحرک
    0

    اینارو ولش کن. آقاکسی نونوایی سراغ داره نون قسطی بده..

    نظرات شما -
    • غریبه آشنا
      0

      سلام مرده متحرک جان عجله نکن عزیز دل خواهر دارن دنبال اوراق خرید نان قسطی میگردند . به اونجا هم خواهیم رسید .

  • احمد
    0

    چرا در مورد اولین کاندیدای پوششی از صدر اسلام تا کنون و مخترع اولین کاندیدای پوششی که ایرانیان و مستاجران تهرانی خوب او را میشناسند . یعنی آقای جهانگیری سخنی نمی گفتین.

  • علي
    0

    چه پوششي چه غير پوششي كاري براي رفاه و معيشت مردم بكنند نه مثل روحاني كه از خبر فوري بگير تا هاشمي رفسنجاني وووو ازش حمايت كردند اما جز بدبختي براي مردم چيزي نداشت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدایش واقعا اینقدر ساده ایی یا داری تیکه به مردم میندازی یعنی تو نمیدونی اینها همشون یکی هستند و از یه قیف بیرون اومدن از خاتمی گرفته تا احمدی نژاد روحانی و رییسی خدا داشتن همچین مردم سطح ایکیو بالا تو تو ایران شکر

  • علی مصلحی
    0

    حالم از تیترای اصلاح طلبانت بهم میخوره خبر فوری

    نظرات شما -
    • بهروز ترکه
      0

      ولی من حالم از کیهان بهم نمی خوره، بلکه کلی میخندم.مشکل اصول گرا طاقت رای مخالف را نداره آقا شاید ۱درصد داره درست میگه.آروم باش

    • لابی
      0

      وقتی امثال جهانگیری که نامزد پوششی بودند ،سمت می گرفتند ،اینجور تیتر نمیزد

    • سید محسن موسوی راوی
      0

      چقدر حال بهم زن هستند این اصولگداها مغز نخودی تف تف

  • غریبه
    0

    نه نگو !!!!!- اینها تنها شایسته های هشتاد میلیون ایرانی اند گل سر سبد شون هم زاکانیه یه کم بی تربیت هست اما آدم خوبیه

  • بهروز ترکه
    0

    پاشنه آشیل دولت! باج دادن به یاران......!آیا آقای رئیس جمهور این فعل (باج دادن) تمام شد دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • یک نفر
    0

    خبر فوری... خیلی بی اخلاقی. خیلی. قرار نبوده کسانی که در حد و قواره ریاست جمهوری بودن، چون رای نیاوردن از صحنه حذف بشن.

  • یک ایرانی مسلمان
    0

    به نام خدا آفرین بر پوششی بودن، اگر برای ما آب نداشت برای اونا نون که داشت. آزادی با تفکر اصول گرایان و طالبان یعنی همین.

  • محمدایمان
    0

    چه جالب و باحال فیلم قشنگی بود

  • ع.ا.ق.م۷
    0

    به نظر می رسد. با سوابقی که همتی در بانک مرکزی دارد. او هم برای تصدیگری پست ریاست یکی از بانکهای کبودراهنگ( غار علیصدر) همدان بد نیست../یکی از هم استانی های همتی./

  • 598
    0

    سایت خبر فوری این چنین خبرهایی رو که میزنی دوستان هم حزبی شما باب کردن درسال 92 ولایتی و رضایی پوششی روحانی بودند که مزد زحماتشون رو گرفتن رضایی در سرجای خودش دبیرمجمع ماند و ولایتی رییس استراتژیک مجمع تصخیص مصلحت نظام شد این چیز عجیب و غریب نیست - درسال 96 عارف ابتدای انتخابات کنار رفت به نفع روحانی هر چند چیری بهش ندادن و دلخور بود ولی جهانگیری پوششی روحانی مزد پوششی معاون اولی گرفت و 8 سال مثل بختک رو سر مردم بود

  • علی طهرانی
    0

    همه به جز اقای همتی پوششی بودن دیگه اینجوریش سابقه نداشت روحانی یکنفر پوششی داشت اونم اقای جهانگیری بود رئیسی همه کاندیدای کمکیش بودن ولی البته با وجود فقط یکنفر اونم همتی دیگه کمک احتیاج نداشت همانطور که مردم حتی از قبل تایید صلاحیت ها هم میدونستن رئیس جمهور بعدی کیه . دوستانی هم که دارن هنوز اصلاح طلب و اصولگرا میکنن و بیخیال این تفکیک خیالی نمیشن بدونن که با این اتهامات که اصولگرایان به روحانی و وزرا و روسا زدند و سریال ساختن و علنا جاسوس بیگانه در تلویزیون معرفی کردند دولت قبل رو چرا پس حتی یکنفر از سران رو محاکمه نمیکنند اگر اینطور است و به کشور و مملکت خیانت کرده اند دلیلش اینست که اصلاح طلب و اصولگرا هم همه فیک و روکشی پوششی هستند ولی درک و شعور بعضیا قادر به فهمش نیست متاسفانه

    نظرات شما -
    • 598
      0

      به علی طهرانی : روحانی غیر جهانگیری - سلبیریتها- شبکه های ماهواره ای - فضای مجازی- فرح دیبا- گروهای تجزیه طلب - دروغ گویی - وعده های غیر قبل تحقق - استانداران - فرمانداران - بخشداران - دهیاران -وزرا-رییسان ستادها داشت که پوششی براش بودن

  • استاد دانشگاه
    0

    با سلام متاسفانه علی رغم امیدهایی که می رفت ظاهرا آقای رئیسی و تیم وزرای انتخابی و همراه ایشان برنامه مشخصی برای مهار تورم افسار گسیخته و کاهش سطح عمومی قیمت ها ندارند. مردم بشدت ناراضی و علاوه از دست دادن اعتمادشون به دولت امیدشان را به ِآینده نظام را نیز از دست داده اند. خیلی متاسفم از اینکه به زبان می آورم اما تا اینجای کار تیم بکار گماره شده توان هدایت مسیر و بهبود وضعیت را نشان نداده ضمن اینکه مثلا به یک جوان 30 و اندی سال سن را به مسند یکی از بزرگترین بنگاه های حاکمیتی که متولی 14 میلیون مستمری بگیر و بیش از 300 بنگاه اقتصادی غول پیکر گمارده است. ترکیب غیر مرتبط تخصصی وزرا نوید روزهای خوبی را نمیدهد. همانطوریک پیش بینی می شد تورم وحشیانه تر و غیر قابل مهارتر شده است. متاسفانه افرادی دور و اطراف آقای رئیسی حضور دارند که دسترسی به ایشان را سخت می کند و الا حاضر بودیم به ایشان کمک کنیم.

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      چه عجول بابا تازه یماهه اومده هااااا هنو مهر حکمش خشک نشده هنو کابینش ناقصه بجا دادو فریاد سر دولت قبلی ، توخیابون میرقصیدین به این دولت رسید مطالبه گر شدین؟

  • ناشناس
    0

    حالا شما نمی‌خواد خودتونو ناراحت کنید این طرفداری کور کورانه از بعضی‌ها ما را به این روز انداخته اصولگرا. و. اصلاح طلب کیلویی چند....اینها همه با هم فامیل هستند من شما سر کاریم چهل ساله حالا صبر کن چند روز دیگه میگیم خدا پدر روحانی را بیامرزه....

  • ناشناس
    0

    کور شود انکس که نتواند ببیند اینها که حقشونه لااقل چند سخرانی و مناظره رفتن برای اقای رییسی من یک دو تا شربت خوردم یکی دو دقیقه هم ایستادم و در ستا ایشون رو دیدم تقاضای پستمو رد کردم خدمت رییسی قول دادن به محض یافتن پست خبر بدن همینه رییس جمهور خوب دمش گرم حسادت نکنید براتون خوب نیست شیرتون خشک میشه

  • ناشناس
    0

    حال من از تیتر های اصولگرایانه خبر فوری به هم میخورد مثل مجلس

  • نادری
    0

    آغا محمد خان هم خوب میدونست که با یک حمله در تاریخ جاویدان میشه و ایل قاجار هم صد سالی حکومت میکتتد .پیدا کنید نقطه آغازین حرکت آغامحمد خان را ؟قائم مقام و امیر کبیر هم رییس الوزرای ایشان بودند.

  • صدرا
    0

    آقای رئیسی تشخیص دادند که این افرادمی تواننددردولتشان مفیدباشند. شمازنجیره ای های اصلاح طلب هم آنقدر پوششی پوششی کنید تابمیرید. رکورد ابرپوششی همچنان باقوت دردستان جهانگیری شماست.

  • بینام
    0

    شما مهرعلی زاده که پوششی همتی بودرو از قلم انداختی جهانگیری ، پوششی روحانی، تو دوره قبلی رو لحاظ بفرما اصلا این کاررو اونا یاد اینا دادن حالا یبار اونا اینارو جز میدن ، یبار اینا اونارو

  • کیان
    0

    زندگی انگل گونه یک نوع زندگی هست شاید اسم زیبای نداشته باشه ولی یک حقیقت در طبیعت هست و چون انسان خیلی جاها از طبیعت الهام گرفته به طور مثال که این تندروها چهار تا چیز هم به جز کینه ورزی و چوب لای چرخ این و آن یاد بگیرن رادار رو از خفاش الگو گرفتن تنها حیوان که کور هست ولی با فرستادن امواج به اطراف بدون برخورد به مانعی ساعت‌ ها پرواز میکنه و با مهارتی بی نظیر شکار هم میکنه و یک شگفتی دیگری دارد که تنها موجودی که بر روی آب پرواز می‌کند و شکار خود را از زیر آب می‌گیرد الان فقط کشتی می‌تواند زیر دریایی را ردیابی و با موشک آن را منهدم کند ولی این کار را یک جنگنده نمی‌تواند انجام دهد چون آب مانع فرستادن امواج به فضا می‌شود و اگر بشر به قدرت این کار خفاش به ظاهر زشت دست پیدا کند قادر خواهد بود با جنگنده زیر دریای را ردیابی و منهدم کند این یک مثال برای الهام گرفتن بشر از طبیعت بود و اما زندگی انگل گونه وقتی کوسه در دریا حرکت می‌کند ماهی های ریزی در اطرافش هستند که پوست او را تمیز و انگل ها رو از بدن او جدا می‌کنند و گاهی ماهی های کاملا مهاجم دهان خود را باز و کاری به این ماهی های نظافت چی ندارد و لابه لای دندان ها و تا نزدیک حلق او را تمیز می‌کنند و جایزه این ماهی های ریز موقعی خواهد بود که کوسه یا ماهی شکارچی طعمع ای را که در حال دریدن هستن تکه های کوچکی به این طرف و آن طرف پرتاب می‌شود و اینها بدون دردسر به غذای می‌رسند و دقیقا شده داستان این دولت تحمیلی که اصلا قرار نبود آقای رئیسی به مسند قدرت برسند و همه حمله ها به دولت توسط مجلس و تندروها برای باقر بود ولی چون باقر اتهامات سنگین شهرداری تهران رو یدک می‌کشد و با اصلاح طلبان به قدرت می‌رسند تن به زندگی انگل گونه دادن که آقای رئیسی که محبوبیت نصبی در جامه برخوردار هست به مسند بنشیند و دوستان از کنارش از سفر انقلاب لقمه ای بردارند زمانی که اصلا فرق تیشه و ریشه نمی‌داند شهردار بشود آقای رضایی که می‌خواست ایران را مثل آمریکا ایالات ایالات کند معاون اقتصادی هاشمی بنیاد شهید و ختم کلان جوک ترین دولت این چهل سال سر کار آمده و یک پیله ای به نام دولت مردمی جهای انقلابی تولیدی مولیدی دور خود تنیده اند که کسی هم نتواند به گنده کاری هاشون گیر بده فعلا یک مشت آب مقطر از چین خریدن میزنن به مردم و حال می‌کنند که مردم کیف کنید منجی ایران آمد

  • م
    0

    از دروغگو بودن این دولت همین بس که امدن و پوششی بودند و گفتند اینچنین نیست!!!!

  • سید حسن پاکیزه
    0

    والله به خدا سوگند وفادارترین دولت به ملت کسی نبود جز سید محمد خاتمی تماما در خط مردم بود به فکر آشتی ملی بود به فکر سفره مردم بود به فکر صلح جهانی بود افسسسوس حسودان با این اولاد پیامبر دشمنی کرده و میکنند اما در مورد آقای رییسی منصفانه نیست زود قضاوت کنیم بزاریم لااقل یکسال بگذره بعد ارزیابی کنیم

  • رحیم اب منگل
    0

    جهانگیری پوششی روحانی بود هم سمت گرفت وهم 18 میلارد دالار دستخوش

    نظرات شما -
    • مموتی
      0

      من رحیم آب منگل ساندیس خور کاسه لیس ماله کش ریغو هستم من یه گونی سیب زمینی بیرگ گرفتم تا پاچه خوار مموتی باشم حالا خودم را به رییس‌جمهور جدید می چسبم شاید سادنیس پاکتی و یه جین بگیرم خلاصه من یه ساندینیست هستم جون میدم واسه ساندیس خوری

    • نا
      0

      خدایش ببین ما رو دیوار کی داریم نقاشی میکشیم دوست عزیز تو بلد نیستی کلمه میلیارد رو بنویسی تو جون هرکی میپرستی 18 شو از کجات دراوردی اونم میلیارد دلار

  • علی
    0

    چرا این قدر سخته برای شما تمام شد رفت همچین جبهه گرفتین که اینکار دولت مزدور قبلی گل وبلبل بوده الان صدا تون بلند شده فقط یک کلام در یک ماه دولت 20 میلیون دوز وارد کرده در صورتی که روحانی در 7 ماه 30 میلیون دوز واکسن وارد کرده تازه شب تا صبح میگفت fetf باید تضویب شد ما تحریم هستیم روحانی باید محاکمه بشه دستش به خون خیلی از مردمه

    نظرات شما -
    • نا
      0

      پرفسور اخه بقالی سر کوچه نبوده که اقای رییسی زنبیلشو برداره بره چند میلبون واکسن بخره مصاحبه دکتر ظریف رو تو ماهای پایانی دولت بخون اینها پرسه خودشو داره چند ماه طول کشیده مذاکره و انتقال پول و سفارش یعنی واقعا اینقدر ساده لوحیت یا خودتونو میرنید به اون راه

  • کامبیز
    0

    از آقای همتی چقدر پول گرفتید که کاندیدای پوششی را مطرح کنید؟! ۸سال اصلاح طلبان به صورت طالبان شرایط کشور را به زمان جنگ برگرداندند کافی است.

    نظرات شما -
    • ب کام بیییز
      0

      تو چقدر ساندیس گرفتی اراجیف ببافی کمبیزززز کامپوت بخور بوقلمون صفت

  • رضا
    0

    باشه شما درست میگید یک خبر هم برای روحانی بگزارید که نصف وزیرانش دزد بودند و برادر دزدش هم مشاورش بود!!!

  • ناشناس
    0

    خوب باشه کار کنن و کشور رو ازاین فلاکت نجات بدن ایرادش چیه. مشکلش کجاس؟؟شماا برین دولت گرین کارتیتونو دوتابعیتتونوجمع کنین که عرضه وارد کردن واکسنو نداشت الان تحریم یا اف ای تی اف برداشته شده یا جنم وعرضه رئیسی بوده که تواین 1 ماه 30 م دوز بله 30 م دوز واکسن وارد کرده حالا هی غر بیخود بزنین یا ایراد بنی اسرائیلی بگیرید یک حای شماهاباید جواب این قضاوتهای دروغتونو پس بدین که دیگر هیچ راه فراری ندارین درپیشگاه خداوند مهربان

  • خدا
    0

    بهروز ترکه و رحیم اب منگول از خرای نمونه صادراتی هستند که به فکر اصلاح طلبی و اصولگرایی هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها