نخست وزیر عراق: سهمیه زائران ایرانی برای اربعین اضافه خواهد شد

نخست وزیر عراق گفت: تعداد سهمیه زائران با توجه به شرایط کرونا ۶۰ هزار نفر است که به این ظرفیت با توجه به اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین اضافه خواهیم کرد.

نخست وزیر عراق: سهمیه زائران ایرانی برای اربعین اضافه خواهد شد

معاون اول رییس جمهور عصر امروز (یکشنبه) در دیدار نخست وزیر عراق با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: مناسبات دو کشور نقش بسزایی در ثبات و امنیت منطقه دارد و باید همکاری های دوجانبه در همه سطوح گسترش یابد.

محمد مخبر بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های فیمابین به ویژه در عرصه اقتصادی تأکید کرد و گفت: تهران و بغداد می توانند با اتکا بر این ظرفیت ها روابط خود را بیش از پیش گسترش دهند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه سقف تجارت دو کشور متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی نیست، اظهار امیدواری کرد: تفاهم نامه های انجام شده با معرفی نماینده تام الاختیار از سوی دوطرف به منظور پیگیری قراردادهای میان دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود.

مخبر با اشاره به توان مهندسی و ظرفیت بخش خصوصی و دولتی ایران، آمادگی کشورمان برای مشارکت در روند بازسازی عراق را اعلام کرد و گفت: ارتباطات سیاسی فیمابین قطعاً با گسترش روابط اقتصادی پایدارتر و مستحکم تر می شود.

وی با قدردانی از نخست وزیر عراق در تقویت همکاری های دوجانبه اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از طرح های مشترک که در سنوات گذشته معطل مانده بود در این مقطع مجدداً راه اندازی شده و باید این روند با قوت ادامه یابد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عشق و علاقه مردم ایران به اباعبدالله الحسین (ع) و شرکت در مراسم اربعین از نخست وزیر عراق خواست تا تمهیدات لازم برای افزایش سهمیه زائران ایرانی اتخاذ کند.

مخبر همچنین به شهادت عزیزترین فرمانده ایران حاج قاسم سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس در عراق اشاره کرد و گفت: حضور باشکوه مردم ایران و عراق در مراسم تشییع جنازه این دو سردار شهید حاوی پیام بسیار مهمی بود و نشان از نزدیکی و پیوند دو ملت ایران وعراق با یکدیگر داشت.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از ابتکار دولت عراق در برگزاری کنفرانس منطقه ای بغداد به منظور حل بحران ها و شناخت ظرفیت ها برای تعاملات منطقه ای، تصریح کرد: ایران دخالت کشورهای خارجی در منطقه را به زیان کشورهای منطقه می داند و بر تلاش برای همکاری های دوجانبه و چندجانبه تأکید دارد.

مخبر افزود: حضور آمریکایی ها در منطقه نه تنها منفعتی برای کشورهای منطقه نداشته بلکه ضرر و زیان گسترده ای برای ملت ها به جا گذاشته است.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به زمینه های فراوان همکاری میان دو کشور به ویژه درعرصه های فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دینی گفت: فرصت های فراوانی برای افزایش تعاملات فیمابین وجود دارد و در یک و نیم سال گذشته تلاش کرده ایم تا طرح های مشترک دو کشور را که متوقف مانده بود دوباره احیا کنیم.

مصطفی الکاظمی با اشاره به اهمیت پروژه راه آهن خرمشهر- بصره که می تواند خط ریلی چین را به مدیترانه متصل کند، اظهار داشت: ایجاد بسترها و زیرساخت هایی نظیر راه ها، می تواند همکاری های استراتژیک فیمابین را تقویت کند و به تحقق رویای بزرگراه مشهد -کربلا و نجف بینجامد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق نباید تحت تأثیر هیچ متغیری قرار بگیرد، به بازپرداخت بخشی از مطالبات و تعهدات عراق به ایران اشاره کرد و افزود: بغداد مخالف تحریم های ظالمانه علیه ایران است و تلاش می کند تا به تمام تعهدات خود در برابر ایران پایبند باشد زیرا معتقدیم تحریم راه حل نیست و تجربه تحریم های عراق در دهه ۹۰ میلادی نشان داد که تحریم ها باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مردم می شود.

نخست وزیر عراق با اشاره به نیاز عراق به توانمندی های شرکت های ایرانی برای توسعه و تکمیل روند بازسازی گفت: عراق نیازمند گاز و برق ایران است و اعلام می کنیم که درهای عراق بر روی شرکت های ایرانی گشوده است.

مصطفی الکاظمی با قدردانی از دولت و ملت ایران به خاطر ایستادگی در کنار عراق در مبارزه با داعش و تروریسم گفت: تا پایان سال میلادی بخش عمده ای از نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

نخست وزیر عراق ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات ایرانی از هیئت عراقی، انتصاب دکتر مخبر به سمت معاون اول رییس جمهور ایران را تبریک گفت و با اشاره به درخواست معاون اول رییس جمهور کشورمان در خصوص افزایش سهمیه زائران ایرانی گفت: تعداد سهمیه زائران با توجه به شرایط کرونا ۶۰ هزار نفر است که به این ظرفیت با توجه به اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین اضافه خواهیم کرد و تسهیلات مناسبی برای ورود آنها در نظر خواهیم گرفت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • کاربر ناشناس
    0

    مگه مخبر میتونه صحبت کنه اینهای که نوشتین از پیش خود نوشتید والا این مردک مال این حرفها نیست

  • بنده خدا
    0

    خوب بابتش چقدر چی مفتی بای بدیم؟ برق ؟ آب ؟ کالا؟ گاز ؟ میوه ؟ صیفی جات ؟ چمدان دلار ؟ کامیون طلا ؟

  • غریبه
    0

    خدا رو شکر نصف مشکلات کشور حل میشه

  • امیر
    0

    خواهش می کنیم، اجازه بفرمائید این فرایند بیماری کرونا در کشور هرچه سریعتر به پایان برسد،امام حسین علیه السلام هم در این شرایط بیماری راضی نیست....

  • از مردم
    0

    خدا را شکر یکی از مشکلاتمون حل شد!!!

  • اقتصاد حرف اول هر مسوولی باشد
    0

    چرا قراردادهای اقتصادی منعقد نمی کنید،عراق بایستی خواهش هم کند تا ایرانی ها بروند انجا پول خرج کنند این که دیگه منت ندارد تا از عشق مردم به امام حسین ع سو استفاده کنند و انرا به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشند.نکند مثل گردهمایی بغداد شود که توتال قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری منعقد کرد و به ایران هم مشتی حرف و شعار تحویل دادند!!!!!!

  • یکی از مردم
    0

    خوب آخه آی کیوها! اینها که میرن شاید واکسن زده باشند ولی فکرشو کردید اگه خودشون بیمار بشن طوریشون هم نشه ولی بیماری رو به کسانی که هنوز واکسن نزدن منتقل میکنن و اون بیچاره ها زجر میکشن و تو خطر مرگ میافتند!!!! چرا نمیذارید زنجیره قطع شه؟؟؟

  • ایمان
    0

    به قول حسن ریوندی ،همچین با آب و تاب می گن با افزایش سهمیه موافقت شد ،انگار موفق به کشف یک کهکشان ناشناخته در جهان شده اند و افتخاری برای ایران به ثبت رسانیده اند.آخه آدمهای تهی مغز چرا نمی ذارید این چرخه لعنتی یه جا قطع بشه؟عراق که دنبال منافع مادی خوشه ،شما نادان ها هستیدکه با جون مردم بازی می کنید.اگر آخرتی باشه باید برای مرگ تک تک انسانهای سرزمینم پاسخگو باشید .

  • محمد
    0

    خلایق هر چه لایق .....

  • رو
    0

    بعد از باز گشت زائران منتظر موج بعدی باشید این دفعه از نوع جدید امسال وقتش نبود با این وضعیت بد اقتصادی درمانی دادن این همه هزینه درست نیست ای کاش هزینه سفر را به به بیماران کرونایی می دادنند این گونه هم امام حسین علیه السلام راضی بود

  • راز
    0

    عراق مفت خور که راضی نبود چی در عوض بهش دادین که راضی شد کلی باید هزینه بدن برن بر گردن بعد هم دوباره اوج بیماری

  • ...
    0

    تبریک یک پیروزی بزرگ دیگه.

  • علی
    0

    چقد سازمان حج و اوقاف التماس میکنه یکی نیس بگه دنیا داره با پیشرفت دانش جهان رو تسخیر میکنه وهزاران برابر درآمد نفتی شما داره پول به جیب میزنه اونوقت شما هنوز دنبال این هستین که 10نفر بیشتر بره کربلا بلکه بتونید پول بیشتری به جیب بزنید

  • عبداله
    0

    انشاء الله با لطف امام حسین ( ع) هیچ موجی در کشور ایجاد نخواهد شد ، اگه همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند،

  • ناشناس
    0

    ۳۰ هزار تای دیگر زائر اضافه کنید کلیه بدهی ها و منابع مالی بلوکه شده تصفیه به همراه ۱۰۰۰ مگاوات برق و گاز رایگان.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها