محبوب‌ ترین غذا‌های محلی ایران؛ چهارمحال و بختیاری

غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌ بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

محبوب‌ ترین غذا‌های محلی ایران؛ چهارمحال و بختیاری

کباب بختیاری

کباب بختیاری، یکی از کباب‌های لذیذ و مشهور ایرانی است که خاستگاه آن به استان چهارمحال و بختیاری و لرستان برمی‌گردد، البته این نوع کباب امروزه در سراسر ایران و جهان طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است.

برای تهیه کباب بختیاری به راسته گوسفندی و سینه مرغ یا فیله ماهی نیاز دارید. کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه به صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: چهارمحال و بختیاری

مواد لازم برای چهار نفر:

فیله گوسفند: ۳۰۰ گرم
مرغ: ۳۰۰ گرم
پیاز: یک عدد
فلفل دلمه سبز: یک عدد
لیمو ترش: یک عدد
زعفران: یک قاشق سوپ‌خوری
کره: ۵۰ گرم
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری
برنج یا نان: برای سرو
گوجه‌فرنگی کبابی و ریحان تازه: برای سرو

طرز تهیه:

فیله گوشت و مرغ را بشویید و آن‌ها را پس از خشک شدن روی تخته برش بزنید. سپس با استفاده از بیفتک یا گوشتکوب به‌آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. در ادامه گوشت و مرغ را در ظرف‌های جداگانه قرار دهید. پیاز رنده شده را دو ظرف مرغ و گوشت بریزید.

سپس سس سویا، روغن زیتون و فلفل را به گوشت و مقداری روغن زیتون، نمک، فلفل، فلفل دلمه و زعفران دم‌کرده را به مرغ بیفزایید و آن‌ها را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه‌دار شوند. نیم ساعت قبل از پخت کباب، مقداری آب لیمو ترش تازه و نمک به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید.

برای به سیخ کشیدن مواد باید از دو تکه گوشت و دو تکه مرغ در کنار هم استفاده کنید. با دقت مواد گوشتی را به‌ترتیب به سیخ بکشید تا تمام شوند. سپس با استفاده از گوشتکوب یا بیفتک به‌آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند.

کباب‌ها را روی منقل آماده قرار دهید و در زمان پخت، برای جلوگیری از خشک شدن کباب، چند بار با استفاده از برس، آن‌ها را به ترکیب کره آب شده و زعفران آغشته کنید. برای درآوردن کباب‌ها از سیخ از یک تکه نان کمک بگیرید. سپس آن‌ها را با ریحان و گوجه‌فرنگی تزئین کنید. کباب بختیاری را با برنج زعفرانی یا نان سرو کنید.

نکات مهم:

برای تهیه کباب بختیاری در تابه، آن‌ها را در سیخ چوبی سیخ کنید. برای این کار بهتر است گوشت و مرغ را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید. مقداری روغن در تابه بریزید و اجازه دهید تا روی شعله متوسط گاز داغ شود.

سپس سیخ‌های چوبی را در تابه بچینید تا یک طرف آن‌ها روی شعله ملایم گاز بپزد. سیخ‌ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب‌ها آماده شود.

کباب بختیاری تابه‌ای را با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید.

گوشت را از ابتدا با نمک مزه‌دار نکنید تا سفت نشود.

شوربای قیمه ریزه

شوربای قیمه ریزه، یک غذای مقوی و لذیذ بختیاری است که با برنج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی آش و نعنا خشک درست می‌شود.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: چهارمحال و بختیاری

مواد لازم برای سه نفر:

گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
برنج: نصف پیمانه
سبزی آش: ۳۵۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
نعنا: یک قاشق سوپ‌خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

یکی از پیاز‌ها را خلالی خرد کنید و آن را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس به آن زردچوبه بزنید و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی زردچوبه بلند شود. برنج از قبل خیس خورده را به‌همراه آب به پیاز سرخ شده اضافه کنید و صبر کنید تا برنج بپزد و لعاب بیندازد. در همین حین، گوشت چرخ‌کرده با یک عدد پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و ورز دهید.

سپس از مایه گوشتی، کوفته ریزه درست کنید و آن‌ها را به‌همراه سبزی خرد شده در آش بریزید. آش را برای حدود ۴۰ دقیقه دیگر بپزید تا جا بیفتد. سپس آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را نعنا داغ بریزید.

نکات مهم:

به‌عنوان چاشنی می‌توانید از آب لیمو یا ماست استفاده کنید.

گردوپلو شهرکردی

شهرکرد، یکی از مناطق اصلی کشت گردو در ایران است. اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: چهارمحال و بختیاری

مواد لازم برای چهار نفر:

برنج: ۳ پیمانه
گوشت: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
گردو: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
زرشک: به مقدار لازم
کره و روغن: به مقدار لازم
زعفران: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل‌سیاه: به مقدار لازم
هل: یک عدد

طرز تهیه:

برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردو‌ها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود.

گوشت رشته‌ای خرد شده را با فلفل سیاه و زعفران مخلوط کنید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا مزه‌دار شود. یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود. سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای یک تا دو دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شود.

در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد.

برنج را از یک تا دو ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. برنج را آبکش کنید. پیاز دوم را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید تا کمی تفت بخورد.

سپس زردچوبه و نمک را به آن بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. گردو‌های خیس خورده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دادن را برای یک تا دو دقیقه ادامه دهید. سپس زرشک از قبل خیس خورده را در تابه بریزید و مواد را با هم سرخ کنید. در نهایت، گوشت پخته شده را در تابه بریزید و هل و زعفران باقی‌مانده را به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را پس از چند دقیقه خاموش کنید.

ته‌دیگ مورد نظر خود را در قابلمه بچینید و سپس برنج و مواد گوشتی را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار کند؛ سپس حرارت را ملایم کنید و دم‌کنی بگذارید تا گردو پلو برای نیم ساعت دم بکشد.

نکات مهم:

شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید.

برای تهیه گردو پلو با مرغ، در ابتدا یک قطعه ۲۵۰ گرمی مرغ تکه‌ای را با پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران سرخ کنید و آن را کنار بگذارید. سپس گردو‌ها را کمی تفت دهید تا نرم شوند.

در ادامه یک عدد پیاز خرد شده را به گردو‌ها بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا پیاز‌ها طلایی شوند. مرغ سرخ شده را به‌همراه دو قاشق غذاخوری رب انار و اندکی آب به گردو و پیاز سرخ شده اضافه کنید و مواد را برای یک تا دو دقیقه دیگر بپزید. سپس این مخلوط را به‌صورت لایه لایه با برنج دم کنید.

برای تزئین گردو پلو با مرغ نیز می‌توانید زرشک را با کمی شکر، نمک و اندکی آب لیمو تفت دهید و مقداری گردوی درشت خرد شده با دست را به آن اضافه کنید.

منبع: تابناک باتو

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها