کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان:

عوارض کرونای شدید در ۷۰ درصد مبتلایان تا ۶ ماه باقی می ماند

یک متخصص گفت: در برخی موارد ابتلا به کرونا، عوارض درازمدت را شاهد هستیم و در مطالعه ای که در کشورهای دیگر انجام شده، ۷۰ درصد موارد مبتلا به کرونای شدید حداقل بعد از شش ماه یک عارضه ممکن است در وجودشان باقی مانده باشد.

عوارض کرونای شدید در ۷۰ درصد مبتلایان تا ۶ ماه باقی می ماند

دکتر"سعید صحبتی" درباره وضعیت کرونایی استان کرمان اظهار کرد: در شرایط بحران موج پنجم کرونا در کشور و استان روزهای سختی را می گذرانیم و روزی نیست که تعدادی از هم استانی هایمان را به دلیل کرونا از دست ندهیم در حالی که بسیاری از این مرگ ها به راحتی قابل پیشگیری است.

وی افزود: اگر باور داشته و این باور را تبدیل به تغییرات رفتاری در سبک زندگی بکنیم، بسیاری از موارد ابتلا و مرگ و میر کرونایی با رعایت دستورالعمل های ساده قابل پیشگیری است و جای افسوس است که به جای حفظ جان عزیزانمان با بی مبالاتی و عادی انگاری خود را در دام این بیماری مهلک قرار بدهیم.

صحبتی تصریح کرد: در استان کرمان به دلیل مجاورت با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان موج پنجم کرونا را زودتر از بقیه کشور آغاز کردیم و به همین نسبت زودتر از سایر استان ها این موج دارد فروکش می کند و خوشخبتانه موارد ابتلای کرونا در استان کرمان در هفته قبل ۲۰ درصد کاهش داشت و موارد جدید بستری نیز کاهش قابل توجهی داشت اما این روند شکننده و ناپایدار است و اندکی سهل انگاری باعث می شود نه تنها تمام دستاوردها را از دست بدهیم بلکه موج بعدی کشنده تر قد علم کند.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان تصریح کرد: هر روز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان اضافه می شود و این افراد، کسانی هستند که فکر می کردند در یک و نیم سال گذشته مبتلا نشده و خود را به نوعی مصون می دانستند و اکنون مبتلا شده و بعضا بدحال و جان خود را از دست می دهند.

وی اظهار کرد: کرونای دلتا بسیار خشن تر و بی رحم تر از ویروس های قبلی و سرعت انتشار آن بسیار بالاست و یک مبتلا، حداقل تا پنج نفر را مبتلا می کند در حالی که در سوش های قبلی یک و نیم تا دو نفر را در نظر می گرفتیم و در سویه دلتا خیلی سریع تر افراد بدحال و درگیری ریوی پیدا کرده و بیمارستانی می شوند.

صحبتی با تاکید مجدد بر رعایت پروتکل های بهداشتی افزود: از زمانی که تخت ها کاملا پر بود و بیماران برای پیدا کردن تخت خالی مشکل داشتند، مدت زیادی نگذشته و این وضعیت خطرناک مربوط به چند روز قبل است و احتمال دارد این اتفاق دوباره تکرار شود.

وی در ادامه درباره عوارض بیماری کرونا در افراد مختلف بیان کرد: در برخی موارد ابتلا، عوارض درازمدت را شاهد هستیم و در مطالعه ای که در کشورهای دیگر انجام شده، ۷۰ درصد موارد مبتلا به کرونای شدید حداقل بعد از شش ماه یک عارضه ممکن است در وجودشان باقی مانده باشد و یکی از آنها، عوارض عصبی است که به شکل های مختلف خود را بروز می دهد و افرادی که این عوارض را دارند باید به یکی از مراکز تخصصی مغز و اعصاب مراجعه کنند.

کارشناس ستاد کرونای استان کرمان گفت: با اقدامات درمانی بسیاری از این عوارض در طول زمان برمی گردد و فرد وضعیت عادی خود را بازیابی می کند ضمن اینکه در بحث عوارض کرونا باید به مصرف خودسرانه داروها نیز توجه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسیناسیون کرونا در استان کرمان افزود: روند واکسیناسیون در استان شتاب خیلی خوبی گرفته و یک دوره پنج ساله در گروه های سنی واجد شرایط نسبت به استان های دیگر جلوتر هستیم و اکنون متولدین ۶۵ به قبل فراوان شده اند.

صحبتی تصریح کرد: برای جلوگیری از بی نظمی و اختلال در مراکز واکسیناسیون، توصیه داریم واجدین شرایط حتما قبل از مراجعه به مراکز، به سایت سلامت مراجعه و ثبت نام کنند و بعد از دریافت پیامک، در زمان مشخص مراجعه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید واکسیناسیون را اولویت جدی خود قرار بدهند، بیان کرد: نوبت واکسیناسیون سوخت نمی شود و هر زمان مراجعه کنند، می توانند واکسن را دریافت کنند.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان درباره کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده و به کرونا مبتلا شده اند، گفت: نوبت دوم واکسن را تا فاصله دوماه بعد می توان دریافت کرد اما با گذشت بیش از این زمان، نیاز به تزریق دوز اول می شود لذا توصیه داریم افراد در اولین فرصت در نظر گرفته شده برای دریافت دوز دوم مراجعه کنند؛ اینکه خیالشان راحت باشد با گذشت بیش از دو ماه، باز دوز اول را می زنند، تضییع حق دیگران است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هیچ گروه سنی از ابتلا به کرونا مصون نیست و کودکان و نوجوانان نیز مبتلا می شوند و مواردی از مرگ و میر حتی نوزادان در سویه دلتا در استان کرمان شاهد بودیم.

صحبتی تصریح کرد: میزان ابتلا در کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی پایین تر است و فرم های ابتلا در این گروه بدون علامت و خفیف است اما موارد استثنایی هم وجود دارد که بدحال و حتی نیاز به بستری در آی سی یو پیدا می شود.

وی درباره ابتلای مجدد به کرونا بیان کرد: ابتلا به کرونا مصونیت چند ماهه می دهد اما درصدی از افراد هستند که مصونیت چند ماهه را هم ندارند و بدنشان آنتی بادی نمی دهد و ابتلای مجدد و چند باره و در افرادی حتی تا پنج مورد ابتلا را از ابتدای اپیدمی داشته ایم.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان در ادامه اظهار کرد: پایین بودن اکسیژن خون دلایل متعددی دارد و یکی از آنها کروناست و ممکن است فردی که اکسیژن خونش پایین است، بیماری های قلبی و ریوی دیگری داشته باشد و مصرف طولانی مدت سیگار نیز موجب اختلالات ریوی شده باشد.

وی افزود: در موارد مشکوک به کرونا، مجموعه ای از علائم را با هم می بینیم از جمله احساس خستگی و کوفتگی، سردرد و بدن درد، علائم گوارشی، سرفه های خشک و ... و اگر فردی تک سرفه و آبریزش بینی دارد، برای اینکه خطری نداشته باشد در فاصله زمانی یک تا دو روزه خودش را نسبت به دیگران ایزوله کند و ببیند روند علائم به چه سمت می رود که اگر پیشرفت کرد و علامت دیگری اضافه شد، باید در صدد تشخیص و درمان کرونا باشد و اگر نه ممکن است حساسیست و سرماخوردگی معمولی باشد و جای نگرانی نیست.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها