گرانی نهاده‌ ها ریشه گلخانه‌ های استان کرمان را خشکانده است/ تولید به صرفه نیست

استان کرمان بیشترین گلخانه‌ های مدرن کشور را دارد اما گلخانه‌داران کرمانی از افزایش هزینه‌ های تولید، نبود نقدینگی و عدم حمایت‌ها گلایه دارند و برخی هم از کشت محصول گذشته‌ اند.

گرانی نهاده‌ ها ریشه گلخانه‌ های استان کرمان را خشکانده است/ تولید به صرفه نیست

کشت گلخانه‌ ای از مطلوب‌ ترین شیوه‌ های کشت شناخته شده است که به دلیل داشتن مزایایی چون افزایش بهره‌ وری و تولید مضاعف، مصرف آب کمتر و امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول و پرورش محصولات خارج از فصل و خارج از اقلیم از جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشاورزی برخوردار است.

در سال‌ های گذشته کشت‌ های گلخانه‌ ای در کشور ما توسعه زیادی یافته و در این میان استان کرمان به دلیل تنوع اقلیمی و فرصت‌های کشاورزی موجود در این استان به یکی از قطب‌های مهم کشت‌ های گلخانه‌ ای در کشور تبدیل شده، تا جایی که بیشترین سطح گلخانه‌های مدرن کشور را در خود جای داده است، با این وجود گلخانه‌داران کرمانی در این ایام حال و روز خوشی ندارند؛ بالا رفتن هزینه‌های تولید و نهاده‌ها کشاورزی از سویی و افزایش قیمت افسارگسیخته قیمت سازه‌های گلخانه‌ای و نبود نقدینگی از سوی دیگر، برای گلخانه داران مشکلات زیادی ایجاد کرده است تا جایی که برخی از آنها دیگر امیدی به ادامه کار ندارند.

تراژدی تکراری مشکلات کشاورزان کرمانی هر روز گریبان یکی از محصولات را می‌ گیرد و این بار گویی نوبت به محصولات گلخانه‌ ای رسیده و گلخانه‌ داران این بار به شدت از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند و گلایه بیشتر آنها از عدم نظارت و حمایت مسئولان است.

یکی از گلخانه داران جنوب استان کرمان با بیان اینکه مشکل اصلی ما عدم نظارت بر عرضه نهاده‌های کشاورزی است گفت: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به ویژه در بذر، کود، سم و پلاستیک بسیار زیاد است و گویی هیچ نظارتی هم بر قیمت‌ ها نیست.

یکی دیگر از گلخانه داران کرمان با بیان اینکه افزایش قیمت‌ ها و نبود نقدینگی و عدم حمایت مسئولان باعث شده که خیلی از خرده کشاورزان، کشت را کنار گذاشته و به کارگری روی بیاورند افزود: این درحالی است که جنوب استان کرمان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است. چرا کشاورز ما باید به دنبال کارگری برود؟

یکی از گلخانه داران جنوی کرمان با اشاره به اینکه با افزایش قیمتی که در نهاده‌ های کشاورزی مواجه بودیم در این دوره نتوانستیم کشتی را که مدنظر داشتیم، انجام بدهیم ادامه داد: از سوی دیگر فصل سرما در پیش است و نگران تأمین سوخت گلخانه‌ها و جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود هستیم.

ذبیح‌ الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات کشاورزان جنوب استان کرمان را می‌توان در دو بخش بررسی کرد اظهار داشت: بخشی از این مشکلات مربوط به نهادهای کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بخشی از این نهاده‌ ها مانند کودهای شیمیایی دولتی است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی این کودها را تا 10 برابر گران کرده افزود: دولت فکر کشاورزانی را نکرده که ممکن است حتی محصولشان در بازار به فروش نرسد.

افزایش هزین ه نهاده‌ ها باعث زیر کشت نرفتن گلخانه‌ های کرمان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از این نهاده‌ ها مثل بذر و پلاستیک نیز در بازار آزاد است که قیمت آن تابع بازار و میزان عرضه و تقاضا است تصریح کرد: زیر کشت نرفتن گلخانه‌ها و خالی ماندن آنها، هم در سال قبل و هم در سال جاری به دلیل افزایش هزینه‌های کشت، بذر، پلاستیک و... است.

وی با اشاره به طرحی که در مجلس در حال پیگیری است گفت: تا کنون هشت ماده آن تمام شده و در این طرح، کشاورزی قراردادی را مطرح کردیم که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و جلساتی که وزیر پیشین و وزیر فعلی جهادکشاورزی داشتیم، این مسئله در حال محقق شدن است.

اعظمی به سفر هفته گذشته معاون وزیر جهادکشاورزی به جیرفت اشاره کرد و افزود: در این سفر تفاهمنامه‌ای برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی امضا شد و اجرای این طرح می‌تواند جنوب استان کرمان را به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور معرفی کند.

وی با بیان اینکه نکته دوم تأمین سوخت گلخانه‌داران است گفت: سال قبل به دلیل کمبود بارندگی‌ها و خشکی هوا، خسارت سرما در حوزه کشاورزی زیاد بود و از سوی دیگر سوخت مورد نیاز هم به گلخانه‌ داران نرسید یا اینکه سوختی که در اختیار کشاورزان گذاشته شد با توجه به مدت زمان سرما، کافی نبود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از گلخانه دارانی که لوله گاز به نزدیکی گلخانه‌ های آنها رسیده درخواست کرد در فرصت کوتاه باقیمانده تا آبان و آذرماه اقدامات لازم برای بهره‌مندی از گاز طبیعی را انجام دهند تصریح کرد: تا کنون تعداد کمی از گلخانه‌ داران اقدام کرده و استقبال کم بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه سهمیه سوخت این گلخانه‌ها قطع می‌شود و از سویی گلخانه‌ داران اقدامات لازم را برای گازرسانی به گلخانه‌ های خود را انجام نداده و با خسارات سرمازدگی و مسائل دیگر مواجه می‌شوند.

اعظمی با بیان اینکه سوخت کشاورزان در مجلس در حال بررسی است و مجلس دغدغه تأمین سوخت کشاورزان را دارد افزود: با این وجود کشاورزان هم باید به این مسئله توجه داشته باشند و قبل از فصل سرما اقدامات لازم را انجام دهند.

افزایش هزینه‌های گلخانه‌داری در سایه برداشته شدن ارز ترجیحی از کود و بذرهای کشاورزی

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با بیان اینکه گرانی نهاده‌های کشاورزی تابع همه اتفاقاتی است که در کشور افتاده اظهار داشت: کودهایی مانند کودهای فسفاته و پتاسه که ماده اولیه آنها از خارج از کشور می‌آید و نیاز به ارز دارند با برداشته شدن ارز ترجیحی از آنها افزایش قیمت این کودها طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه بذرهای ما تا یکی دو سال پیش از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند که ارز ترجیحی از انواع بذرها هم برداشته شده و طبیعتاً قیمت تمام شده آن هم بالا می‌رود افزود: این تصمیمات و این افزایش قیمت‌ها، مورد اعتراض ما و وزارت جهاد کشاورزی بوده، اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور در سال‌های گذشته، این تصمیم گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه نظارت بر قیمت عرضه نهاده‌ های کشاورزی در فروشگاه‌ها به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است ادامه داد: عمدتاً نوع کشاورزی ما به گونه‌ای است که عمده نهاده‌ها از بذر تا کود آن از خارج کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سطح کشاورزی استان کرمان از میانگین کشوری بالاتر بوده و و طبیعی است که هزینه آن هم بالاتر باشد گفت: تولید ما در واحد سطح بالاتر است و ما محصول لوکس تولید می‌کنیم.

برخوری با بیان اینکه در حوزه تسهیلات و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز کشاورزان نیز توافقاتی با بانک کشاورزی داشتیم افزود: مقرر شد کشاورزانی اگر به سیستم بانکی بدهکار نباشد، بتواند از تسهیلات سرمایه در گردش با سود 18 درصد و به هر میزان که نیاز داشته باشند استفاده کنند.

وی در ارتباط با تأمین سوخت گلخانه‌ها گفت: گلخانه‌ای که پروانه فعالیت داشته باشد، سوخت آنها تأمین می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ همان طور که در سنوات گذشته نیز حواله سوخت برای آنها صادر شده است مگر اینکه گلخانه‌ای به هر دلیل پروانه فعالیت نداشته باشد.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها