پاس‌ کاری بیماران کرونایی در داروخانه‌های کرمانشاه/ معضل کمبود سرم تمامی ندارد

بیماران کرونایی برای یافتن برخی داروها در داروخانه‌های کرمانشاه سرگردان هستند.

پاس‌ کاری بیماران کرونایی در داروخانه‌های کرمانشاه/ معضل کمبود سرم تمامی ندارد

کمبود دارو و سرم به ویژه برای بیماران کرونایی و خانواده‌های آن‌ها به معضل و دغدغه‌ای علاوه بر بیماری تبدیل شده که مسئولان دلیل آن را افزایش موارد ابتلا عنوان می‌کنند.

هرچند کمبود دارو ویژه بیماران کرونایی نیست اما سرگردانی بیماران کرونایی و مراجعه از این داروخانه به داروخانه‌های دیگر برای یافتن دارو اضطراب آن‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد و این در حالی است که داروها به راحتی در بازار آزاد یافت می‌شود.

قباد محمدی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مصرف بعضی از داروها همچون فاویپیراویر، سرم و داروهای ضد انعقاد افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: این افزایش مصرف در برخی از موارد استان را با کمبود مواجه کرده است و این مصرف نیز ناشی از افزایش بی‌سابقه ابتلا به کرونا بوده است.

محمدی با بیان اینکه تلاش می‌شود این کمبودها به حداقل برسد عنوان کرد: دغدغه شهروندان در زمینه کمبود سرم بجا است زیرا سرم‌ها در بیمارستان‌ها متمرکز می‌شوند و اکنون برای تمام بیماران بیمارستانی به صورت روزانه سرم تأمین می‌شود.

وی گفت: امید داریم با وعده سازمان غذا و دارو، واردات سرم و افزایش تولید مشکل کمبود سرم رفع شود زیرا اکنون بیماران برای یافتن سرم باید به چندین داروخانه مراجعه کنند.

محمدی افزود: داروی فاویپیراویر ویژه بیماران کرونایی سرپایی در داروخانه‌های اطراف متخصصان عفونی و داخلی موجود است و 60 داروخانه برای داروهای کرونایی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه تمام داروهای کرونایی سرپایی و بستری جز یک قلم موجود است عنوان کرد: برای بیماران کرونایی سرپایی کمبودی وجود ندارد و در 60 داروخانه منتخب دارو وجود دارد اما برای تجویز رمدسیویر باید به بیمارستان مراجعه کنند و کمبودی برای این دارو وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه دریافت حق فنی در داروخانه‌ها قانونی و سقف آن 10 هزار تومان است گفت: در چند سال اخیر تغییر قیمت داروها بسیار زیاد شده است و معیار قیمت جدید سایت سازمان غذا و دارو است.

بهرام‌زاده معاون اجتماعی پیشگیری دادگستری استان کرمانشاه اظهار داشت: در بازدید کارشناسان معاونت پیشگیری از 8داروخانه کرمانشاه دو داروخانه به دلیل عدم حضور مسئول فنی اخطار کتبی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: موجودی داروهای داروخانه‌ها ثبت می‌شود و بازدیدی از انبارها انجام شد و مورد تخلفی مشاهده نشد.

بهرام‌زاده با اشاره به اینکه بازدیدی از انبارهای شرکت‌های دارویی نیز انجام می‌شود گفت: از مردم درخواست می‌شود چنانچه با تخلفی در این زمینه مواجه شدند با سامانه 4350 تماس بگیرند.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها