راهنمای جامع شروع تحصیل در ترکیه

در سال های اخیر کشور ترکیه مقصد بسیاری از ایرانیانی که قصد مهاجرت و یا تحصیل را داشته اند بوده است.

راهنمای جامع شروع تحصیل در ترکیه

از دلایل اصلی که این افراد این کشور را برای تحصیل انتخاب کرده اند عدم نیاز به داشتن ویزا، نزدیک بودن این کشور به ایران، پایین بودن هزینه زندگی در مقایسه با بسیاری از کشور های مهاجر پذیر، فراهم بودن امکان تحصیل با استاندارد های اروپا، امکان اخذ بورسیه تحصیلی و فراهم بودن امکان کار کردن در هنگام تحصیل، وجود رشته های مختلف تحصیلی، حضور تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی در دانشگاه های ترکیه می باشد. به دانشگاه ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، مراکز علمی و کاربردی، مراکز تحقیقی و پژوهشی و دانشگاه های افسری و پلیسی موسسات عالی ترکیه می گویند. مدت زمان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی 4 سال و تحصیل در موسسات علمی و کاربردی 2 سال می باشد.

سیستم آموزشی رایگان در ترکیه :

در کشور ترکیه تحصیلات در دوره دبستان برای تمامی شهروندان این کشور رایگان می باشد، زبان رایج در سیستم ترکیه زبان ترکی بوده و تحصیل برای کلیه دختران و پسران به مدت 12 سال در سه دوره 4 ساله اجباری می باشد، دقت داشته باشید که دولت مرکزی ترکیه مسئولیت تمام و کمال تامین بودجه آموزش عمومی را بر عهده داشته و هر ساله ده درصد از بودجه عمومی خود را به بخش آموزش اختصاص میدهد.

بررسی هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه :

از اصلی ترین دلایل دانشجویان برای تحصیل در ترکیه پایین بودن هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشور های دیگر می باشد، البته خوابگاه هایی که در کشور ترکیه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است یک وعده غذای رایگان را به دانشجویان ارائه میدهد که همین موضوع باعث میشود هزینه های فرد دانشجو به حداقل برسد و از طرفی هزینه تحصیل در رشته های زیر گروه پزشکی در کشور ترکیه به صورت چشمگیری در مقایسه با بسیاری از کشور ها پایین می باشد.

زبان های آموزشی در دانشگاه های کشور ترکیه :

تمامی دانشگاه ها تحت نظارت سازمان آموزش عالی کشور ترکیه بوده و به صورت مرتب برنامه های آنها مورد باز بینی و بازرسی قرار میگیرد، دقت داشته باشید که زبانی که عمدتا در دانشگاه های ترکیه آموزش داده میشود زبان ترکی بوده اما دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که در آنها زبان اصلی آموزش انگلیسی، آلمانی و فرانسوی می باشد.

هر فرد پس از آنکه از دوره دبیرستان فارق و تحصیل شود آزمونی دو مرحله ای را پاس میکند و در صورت قبولی مجوز ورود به دانشگاه را دریافت خواهد کرد و بسته به نمره ای که در این آزمون ها دریافت کرده است مجوز انتخاب رشته متناسب با نمره خود را دریافت میکند، همچنین متقاضیانی که نمره بالاتری داشته باشند مشغول به تحصیل در دوره های 4 ساله لیسانس میشوند ولی کسانی که نمرات کمتری کسب کرده باشند دوره هایی دو ساله یا دوره کاردانی را میگذرانند.

دوره تحصیل در رشته های دندان پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه 5 ساله بوده و تحصیل در رشته پزشکی 6 سال زمان میبرد، دقت داشته باشید که دانشجویان پس از دریافت مدرک لیسانس و گذراند دوره 4 ساله لیسانس میتوانند برای شرکت در دوره های فوق لیسانس که دو سال زمان میبرد اقدام کنند که این دوره ها شامل دوره های با پایان نامه و بدون پایان نامه می باشد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا نیازمند دریافت مدرک فوق لیسانس بوده و دوره تحصیل در مقطع دکترا 4 سال به طول می انجامد، لذا فارق التحصیلان در رشته های پزشکی و زیر رشته های آن امکان این را دارند که مستقیما در دوره های دکترا شرکت کنند، دقت داشته باشید که 60 درصد درآمد دانشگاه های کشور ترکیه از طریق بودجه ای است که هر ساله به هر ایالت تخصیص داده میشود

معتبر بودن مدارک ارائه شده در دانشگاه های کشور ترکیه :

مدارک تحصیلی که در دانشگاه های ترکیه به فارق التحصیلان ارائه میگردد در تمامی کشور ها معتبر بوده و نیازی به معادل سازی ندارد لذا اگر شما قصد ادامه تحصیل و داشتن اینده ای درخشان در زمینه تحصیلی می باشید و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی به سر میبرید و میخواهید در رشته هایی تحصیل کنید که احتمال قبولی شما در سیستم آموزشی ایران پایین می باشد میتوانید برای ادامه تحصیل در ترکیه از بین چندین دانشگاه دولتی و غیر دولتی به انتخاب رشته مورد علاقه خود بپردازید.

معرفی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی برای تحصیل در ترکیه :

دانشگاه های کشور ترکیه به دو قسمت دولتی و خصوصی تقسیم میشوند، توجه داشته باشید که برای اینکه به تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی ترکیه بپردازید نیازمند به پرداخت شهریه ترمی می باشید اما در نقطه مخالف دانشگاه های خصوصی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی بجز هزینه ای که برای ثبت نام اولیه پرداخت میکنید ادامه دوران تحصیل شما در ترکیه تقریبا رایگان می باشد و شما تنها با شرکت و اخذ قبولی در آزمون سراسری دانشگاه های ترکیه توانایی این را دارید که با پرداخت هزینه ای ناچیز شروع به تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بکنید.

شرایط و نحوه دریافت بورسیه برای تحصیل از طرف دانشگاه های کشور ترکیه :

یکی از داغ ترین مباحثی که در موضوع تحصیل در خارج از کشور وجود دارد بحث بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی می باشد، از آنجا که مدارک ارائه شده در دانشگاه های کشور ترکیه در تمامی کشور های جهان معبر می باشد بسیاری از محصلان به دنبال راهی برای دریافت بورسیه از دانشگاه های کشور ترکیه می باشند.

بورسیه شدن از دانشگاه های ترکیه و مزایای آن :

دقت کنید که بسته به رشته ای که در آن تحصیل دارید کمک هزینه تحصیلی که به صورت ماهانه دریافت میکنید متفاوت بوده و به طور متوسط مبلغ کمک هزینه ای که در مقطع کارشناسی به صورت ماهیانه پرداخت میشود 700 لیر و در مقطع کارشناسی ارشد 950 لیر و در مقطع دکترا حدود 1400 لیر می باشد.

از مزایای دیگر بورسیه شدن در دانشگاه های ترکیه استفاده کاملا رایگان از خوابگاه هایی است که به دانشگاه های دولتی اختصاص داده شده اند، همچنین هزینه تحصیل و آموزش افرادی که بورس تحصیلی شده اند کاملا رایگان بوده و توسط دولت پرداخت می شود از طرفی دیگر به تمامی افراد بورس شده در دانشگاه های ترکیه بیمه درمانی رایگان ارائه میگردد.

دیگر مزیت که بورسیه در دانشگاه های ترکیه به همراه دارد شرکت در کلاس های آموزشی رایگان زبان ترکی و ارائه مدرک معتبر می باشد، دقت داشته باشید که به دانشجویانی که در دانشگاه های ترکیه بورسیه شده اند مبلغی به عنوان کمک هزینه برای سفر از کشور مبدا به کشور ترکیه پرداخت میشود که این هزینه صرف هزینه ثبت نام و سفر رفت و برگشت به ترکیه قبل و بعد از فارق التحصیلی می شود.

همچنین توجه داشته باشید که متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های ترکیه نباید بیش تر از 21 سال سن داشته باشند و معدل دیپلم آنها بایستی بالاتر از 14 باشد که این موضوع در هر رشته متفاوت است، دقت داشته باشید که متقاضیان بایستی مدرک زبان ترکی داشته باشند و اگر قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان کشور ترکیه را دارند نیازمند مدرک زبان TOEFL یا IELTS می باشند.

https://touranpars.ir

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها