زنگ خطر شیوع و بستری مبتلایان به «قارچ سیاه» در استان کردستان/ چه کسانی در معرض خطر هستند؟

شیوع بیماری قارچ سیاه در کنار ویروس کرونا می‌ تواند با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنگ خطر تازه‌ ای را برای کردستانی‌ها به صدا در بیاورد و در صورت عدم کنترل، باعث بروز مشکلات زیادی شود.

زنگ خطر شیوع و بستری مبتلایان به «قارچ سیاه» در استان کردستان/ چه کسانی در معرض خطر هستند؟

این روزها بیماری کووید19با خود مشکلات و بیماری‌ های دیگری را حمل کرده که جدیدترین آنها قارچ سیاه است. این بیماری بیشتر افرادی که سیستم ایمنی‌ شان ضعیف شده را مورد هجمه خود قرار می‌دهد و عمدتا از راه بینی و تنفسی وارد بدن انسان شده و عوارض زیادی را با خود به همراه دارد.

قارچ کشنده به نام موکورمیکوزیس در بین مردم به عنوان «قارچ سیاه» شناخته می‌شود، این عفونت به همان اندازه خطرناک است که می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی و حتی مرگ شود. طبق تحقیقات انجام شده بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و یا در حال طی کردن این بیماری هستند به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدنشان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

تب، سرفه، سینه درد، خونریزی گوارشی، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، ضایعات سیاه رنگ روی پل دهان و بینی، اسهال و... از نشانه‌ های وجود قارچ سیاه در بدن است و به محض وجود چنین علائمی باید به پزشک مراجعه شود.

نابینایی، لخته‌ های خون یا رگ‌ های خونی مسدود شده، آسیب عصبی از جمله عوارضی است که قارچ سیاه می‌ تواند در بدن ایجاد کند؛ افراد دیابتی، مبتلایان به سرطان، افرادی که در آن‌ها پیوند عضو و پیوند سلول‌ های بنیادی صورت گرفته باشد، افراد مبتلا به نوتروپنی(Neutropenia) یعنی تعداد گلبول‌ های سفید خونشان کم و به صورت طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها استفاده و طولانی مدت داروی تزریقی مصرف کرده‌ اند، افراد دارای آهن زیادی در بدن، نارس بودن و وزن کم هنگام تولد بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

کسانی که دیابت‌ دارند بیشتر از همه در خطر هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در چند وقت اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تضعیف سیستم ایمنی افراد مبتلا، بیماری قارچ سیاه اجازه رشد و نمو پیدا کرده است.

صدیق جدیدالاسلامی افزود: افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و یا بیماری‌‌های زمینه‌ای و دیابت دارند بیش از هر کس دیگری در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون 9 نفر در استان به بیماری قارچ سیاه مبتلا و در یک بخش جداگانه از سایر بیماران در بیمارستان کوثر سنندج بستری هستند.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان تیمی برای مبارزه و شناسایی بیماران مبتلا به این نوع بیماری تشکیل داده تا افراد مبتلا هرچه سریع‌تر شناسایی شوند.

جدیدالاسلامی اظهار کرد: باتوجه به اینکه این بیماری در چند سال گذشته چنان شیوع نداشته، در نتیجه داروهای مبارزه با این بیماری کمتر تولید شده و این وضعیت باعث شده تا در کشور داروهای این بیماری کمتر در دسترس وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها