آمریکا: تعهدمان به خاورمیانه "بلند مدت و عمیق" است/ از هیچ نامزدی در انتخابات عراق حمایت نمی‌کنیم

معاون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی پس از خروج این کشور از افغانستان به تشریح مواضع دولت کشورش در قبال خاورمیانه، سوریه، لبنان، عراق و لیبی پرداخت.

آمریکا: تعهدمان به خاورمیانه "بلند مدت و عمیق" است/ از هیچ نامزدی در انتخابات عراق حمایت نمی‌کنیم

جوی هود در مصاحبه اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط درباره سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کشورش در قبال خاورمیانه اظهار کرد: بایدن با بازسازی ائتلاف با شرکای ما برای پیشبرد منافع آمریکا در سراسر جهان، در حال احیای دیپلماسی آمریکا است. به سود همه ما است که سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که به منازعات پایان می‌دهند، با فساد مبارزه می‌کنند، حقوق بشر را تقویت و شغل ایجاد می کنند. ایالات متحده با دوستان ما در خاورمیانه همکاری می‌کند تا همه این چالش‌ها را برطرف کند.

وی افزود: ما در سراسر جهان متعهد به ایجاد راه حل‌های دیپلماتیک برای منازعات منطقه‌ای و برقراری روابط با نزدیک‌ترین دوستانمان هستیم. تعهد ما در قبال منطقه خاورمیانه بلند مدت و عمیق است. تعهدات امنیتی ما کاملا واضح است و ما از تجارت آزاد با مراکش، اردن، اسرائیل، بحرین و عمان برخوردار هستیم و میلیاردها دلار به تجارت و سرمایه گذاری با کشورهای دیگر منطقه ازجمله عربستان، مصر، کویت، امارات و قطر اختصاص داده‌ایم.

سوریه

هود درباره سوریه نیز گفت: ثبات در سوریه تنها از طریق یک روند سیاسی برقرار خواهد شد که به تمامی عوامل دخیل در جنگ و بحران کنونی پرداخته شود و برای پایان یافتن دائمی جنگ و منازعه در سوریه؛ نظام این کشور باید رفتارش را تغییر بدهد.

وی ادامه داد: این روند باید برگرفته از اراده تمامی اقشار ملت سوریه باشد و ما همچنان متعهد به همکاری با هم‌پیمانان و شرکای خود و همچنین سازمان ملل برای در دسترس ماندن راه حل سیاسی بحران سوریه هستیم. ما به حمایت از سوری‌ها و روند سیاسی این کشور و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت ادامه می‌دهیم.

هود درباره قانون تحریم‌های آمریکا علیه نظام سوریه موسوم به سزار (قیصر) و درخواست برخی از اعضای کنگره برای لغو آن نیز تصریح کرد: دولت آمریکا معتقد است که قانون قیصر در راستای "حمایت از غیرنظامیان در سوریه" است و چنین ابزارهایی به "پاسخگو کردن" نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک خواهد کرد. ما به استفاده از این ابزار تحریم ادامه خواهیم داد و تحریم‌های ما علیه سوریه، تجارت و یا فعالیت‌های انسانی این کشور را هدف قرار نداده است بلکه ما به دنبال "پایان دادن به قدرت بشار اسد و افراد دیگر در دولت سوریه" هستیم.

لبنان

معاون وزیر خارجه آمریکا درباره موضع دولت بایدن در قبال لبنان نیز گفت: ما از رهبران لبنان می‌خواهیم که اختلافات سیاسی و حزبی را کنار بگذارند و برای تشکیل دولت قادر به انجام اصلاحات از خود نرمی نشان دهند.

وی افزود: آمریکا در کنار ملت لبنان خواهد ایستاد و بایدن در همین راستا اوت گذشته اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضافی به لبنان ارائه خواهد کرد.

هود با اشاره به مذاکرات غیر مستقیم میان رژیم صهیونیستی و دولت لبنان برای ترسیم مرزهای آبی میان دو طرف نیز تاکید کرد: تصمیم ترسیم مرزهای دریایی توسط اسرائیل و لبنان اتخاذ خواهد شد و آمریکا آماده تسهیل مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی طبق روال گذشته است.

عراق

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط واشنگتن و عراق نیز افزود: دولت بایدن "شریک" دولت عراق است و ما این روابط را می‌ستاییم.باید به این نکته توجه کرد که روابط ما فراتر از سفرهای مقامات بلند پایه و همکاری امنیتی است و ما با عراق در یک مجموعه کامل دوجانبه همکاری می‌کنیم.

وی گفت: همانطور که چندین بار تاکید کرده‌ایم؛ ما عراق را یک شریک قابل اعتماد می‌دانیم که نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند و به تلاش برای دستیابی به هدف مشترکمان در ساختن عراقی امن و شکوفا ادامه می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا درباره انتخابات پارلمانی آتی عراق نیز تاکید کرد: ایالات متحده از هیچ نامزد یا حزبی حمایت نمی‌کند، ما از روند انتخابات حمایت می‌کنیم و امیدواریم شاهد انتخابات آزاد و عادلانه در یک محیط امن باشیم تا ملت عراق بتوانند اراده خود را در یک سیستم دموکراتیک بیان کنند. حمایت از انتخابات عراق برای ما اولویت اصلی است.

وی درباره حضور نیروهای آمریکا در عراق نیز افزود: نیروهای آمریکا در حال حاضر در عراق بخشی از ائتلاف مقابله با داعش هستند. نقش این نیروها تنها در ارائه مشاوره، کمک و توانمندسازی نیروهای امنیتی عراق برای اطمینان از شکست دائمی داعش است.

لیبی

جوی هود در بخش دیگری از اظهاراتش به تحولات لیبی اشاره کرد و در واکنش به این سوال که آیا واشنگتن از کاندیداتوری سیف الاسلام قذافی پسر دیکتاتور سابق لیب در انتخابات حمایت خواهد کرد یا خیر تاکید کرد: ما معتقدیم که روند سیاسی باید متعلق به لیبی، تحت رهبری لیبی و عاری از دخالت یا نفوذ خارجی باشد.آمریکا هیچ موضعی درباره نامزدهای احتمالی ندارد. با این حال، ما می خواهیم روشن کنیم که سیف الاسلام قذافی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و آمریکا قرار دارد و همچنان تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت قرار دارد.

وی همچنین نسبت به حضور نیروها و مزدوران خارجی در لیبی و به ویژه نیروهای روس ابراز نگرانی کرد و گفت: ما در حال مذاکره با هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای، دولت موقت لیبی، سازمان ملل متحد و دیگران درباره چگونگی پیشرفت به سوی خروج متوازن و متوالی همه نیروهای خارجی از لیبی هستیم.

هود در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری خلیفه حفتر رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در انتخابات آتی این کشور و اینکه آیا آمریکا حاضر به حمایت از او و تعامل با وی خواهد شد یا خیر تاکید کرد: اگر خلیفه حفتر تصمیم بگیرد واقعاً در روند سیاسی شرکت کند، این خود لیبیایی‌ها هستند که تعیین می‌کنند آیا او در آینده این کشور نقشی ایفا می‌کند یا خیر.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها