عجایبی از دومین غار عمیق ایران

دومین غار عمیق ایران واقع در کوهستان پرآو با ۷۶۵ متر ژرفا هنوز ناشناخته های زیادی در دل خود دارد.

عجایبی از دومین غار عمیق ایران

یوسف سورنی نیا که سال ۱۳۹۶ به همراه تیمی از کشور ایتالیا غار "قیژه لان" را شناسایی و نقشه برداری کرده اظهار کرد: غار قیژه لان در قسمت انتهایی کوهستان پرآو در منطقه ای دورافتاده و پرت با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

وی در خصوص نحوه کشف این غار هم گفت: منطقه ای که غار قیژلان در آن قرار گرفته، چراگاه دام های بخشی از مردمان ایل پایروند در کرمانشاه است که چندماهی از سال دام هایشان را به آنجا می برند.

این غارنورد برجسته کرمانشاهی اضافه کرد: حدود چهارسال پیش که به همراه یک گروه ایتالیایی برنامه غار نوردی در همان نزدیکی داشتیم، یکی از اهالی ساکن در منطقه غار قیژه لان را به ما نشان داد که دهانه آن پر از برف بود.

وی افزود: پس از اینکه به دهانه غار رسیدیم، با همان تیم تا عمق ۲۰۰ متری آن پیش روی کردیم و باتوجه به اینکه به وسایل بیشتری نیاز داشتیم، مابقی اکتشاف را به زمان دیگری موکول کردیم.

سورنی نیا با بیان اینکه کاوش در غار قیژه لان در سالهای بعد ادامه یافت، گفت: سال ۱۳۹۸ دوباره به همراه یک تیم غارنوردی در این غار کاوش داشتیم و این بار توانستیم تا عمق ۷۶۵ متری آن را کشف کنیم که با این کشف قیژه لان به دومین غار عمیق ایران پس از جوجار تبدیل شد.

وی در ادامه از عجایب مهم این غار گفت و افزود: وجود چاه های بلند، گل و لای بسیار زیاد بگونه ای که غارنورد گاهی باید در آن غوطه ور شود و معبرهای بسیار تنگ باعث شده تا قیژه لان سخت گذرترین غاری باشد که در مدت ۳۰ سال غارنوردی خود تجربه کرده ام.

سورنی نیا آورشد: تاکنون غارهای عمیق زیادی را در دنیا رفته ام، اما عبور از هیچکدام از آنها به اندازه قیژه لان سخت نیست.

این غار شناس با تاکید براینکه هنوز بخش های ناشناخته دیگری از این غار مانده که باید اکتشاف شود، گفت: از عمق ۶۰۰ متری غار به معبرهایی بسیار تنگ و باریک بر می خوریم که عبور از آنها بسیار سخت است، بنابراین به نیروی انسانی بسیار آماده نیاز است که متاسفانه در کشورمان چندان نداریم.

وی ادامه داد: قسمت وحشتناک ماجرا در صورت بروز حادثه برای نفرات تیم است که متاسفانه امکان امداد و نجات در حد صفر را خواهد داشت، بطوریکه بازدید و ادامه کار کاوش این غار عجیب را به هیچ غارنوردی توصیه نمی کنم.

این غار نورد در ادامه یادآورشد: درصورت ادامه کار پیش بینی می‌کنم بتوان تا عمق ۱۳۰۰ متری یا ۱۴۰۰ متری غار را کشف کرد و آن را به رنکینگ اولین غار عمیق ایران رساند.

سورنی نیا دمای این غار را حدود سه تا چهار درجه دانست و گفت: طی پیمایش هایی که در این غار داشته ایم، حشرات بسیار ریزی را در عمق آن دیده ایم، اما هنوز مطالعاتی روی آنها صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها