رهبر جدید افغانستان را بشناسید

26 نکته درباره زندگی سیاسی ملا هبت الله آخوندزاده/ مرد مرموز طالبان کیست؟ / از شایعه قتل تا تماس تلفنی عجیب با ترامپ

پایگاه الجزیره قطر در گزارشی چند نکته را در مورد زندگی و مسیر سیاسی ملا هبت الله آخوندزاده نوشته که بد نیست همزمان با معرفی دولت طالبانی، نگاهی به آن داشته باشیم.

26 نکته درباره زندگی سیاسی ملا هبت الله آخوندزاده/ مرد مرموز طالبان کیست؟ / از شایعه قتل تا تماس تلفنی عجیب با ترامپ

به گزارش خبر فوری ، با تسلط کامل نیروهای طالبان بر پنجشیر، حالا سرتاسر افغانستان به دست این گروه افتاده است. اکنون بسیاری منتظرند که طالبان دولت رسمی خود را تشکیل دهد و رهبر این گروه یعنی ملا هبت الله آخوندزاده هم از قندهار به کابل نقل مکان کند.

عدم انتقال آخوندزاده به کابل و نیز عدم انتشار هرگونه تصویر یا خبری از او باعث شده بسیاری این فرضیه را مطرح کنند که او کشته شده است و طالبان برای جلوگیری از چند دستگی خبر فوت او را منتشر نمی کند.

یکی از خبرنگاران افغان چند روز پیش مدعی شد، اختلاف آخوندزاده با شبکه حقانی در پاکستان باعث شده که این گروه با همکاری ارتش پاکستان، آخوندزاده را سربه نیست کند و پنهانی ملابرادر را به عنوان رهبر طالبان برگزیند. حالا هم بسیاری از سران طالب و متحدانشان منتظرند تا به قولی آب ها از آسیاب بیفتد و همه چیز آرام شود تا ملابرادر را به عنوان رهبر طالبان و افغانستان انتخاب کنند.

با این حال، این بحث ها فرضیاتی بیش نیستند. آنچه منابع رسمی اعلام کرده اند این است که به زودی آخوندزاده به کابل نقل مکان می کند تا به عنوان رهبر معنوی و سیاسی افغانستان طالبانی (یا به قول طالب ها به عنوان امیرالمومنین) جلوس کند.

حالا بیش از گذشته مردم و رسانه ها در مورد مرد مرموز طالبان کنجکاوی می کنند. پایگاه الجزیره قطر در گزارشی به این موضوع پرداخته است. نویسنده الجزیره در مقاله اش چند نکته را در مورد زندگی و مسیر سیاسی ملا هبت الله آخوندزاده نوشته که بد نیست به آن اشاره داشته باشیم.

مروری بر زندگی رهبر طالبان در 26 بند

ملا هبت الله آخوندزاده متولد 19 اکتبر سال 1976 در جنوب غربی قندهار است. او اهل قبیله نورزای است و در بین اهالی این قبیله بزرگ شده است. آخوندزاده در کودکی نزد خانواده اش بزرگ و تربیت شد. پدرش عبد الستار، امام جماعت یکی از مساجد قندهار بود. بعد از حمله شوروی به افغانستان، آخوندزاده به همراه خانواده اش به پاکستان مهاجرت کرد. هبت الله در آنجا وارد یک مدرسه دینی شد و شروع به فراگیری تعلیمات اسلامی کرد. آخوند زاده بعد از گذراندن تحصیلات خود، لقب "مولوی" گرفت که بالاترین عنوان علمی و مذهبی گروه های جهادی است.

آخوندزاده به همراه سایر جهادی ها در جنگ علیه رئیس جمهور وقت افغانستان که متحد شوروی بود و گرایشات مارکسیسیتی شدید داشت، شرکت کرد. در آن زمان، آخوندزاده متحد عطا محمد نور بود. آخوندزاده بعد از شکست اولیه گروه های جهادی به پاکستان گریخت و مدتی در اردوگاه پناهندگان در مرز بلوچستان زندگی کرد. هبت الله اواخر دهه 1980 را در حال مبارزه با نیروهای روس و آموزش "مجاهدین" که علیه شوروی در افغانستان می جنگیدند، گذراند. آخوندزاده در این زمان با ملا عمر آشنا شد و به علت نزدیکی که با او داشت، نزد او بسیار محبوب شد.

این دو به همراه گروهی دیگر از مجاهدین، گروه طالبان را تاسیس کردند. بعد از فتح کابل توسط طالبان، هبت الله مسئول فتاوی و احکام شرعی و فقهی افغانستان شد و به نوعی قاضی القضات طالبان به حساب می آمد. بعد از حمله آمریکا به افغانستان، هبت الله به جنوب پاکستان گریخت و امامت یکی از مساجد روستاهای آنجا را به عهده گرفت. بعد از احیاء حرکت طالبان، او نقشی محوری پیدا کرد و مجددا قاضی القضات طالب ها شد. ملاعمر در سال 2005 کشته شد و ملا اختر منصور به جای او به قدرت رسید.

بسیاری معتقدند هبت الله به لحاظ معنوی قدرت بیشتری از ملا اختر داشت اما چون به فنون جنگ مسلط نبود، ملا اختر به جای او زعامت طالبان را بر عهده گرفت. در سال 2015، ملا اختر منصور در شهر کویته بلوچستان طالبان کشته شد و ملا هبت الله با تصمیم شورای حل و عقد طالبان به جای او نشست. بلافاصله پس از اعلام انتخاب آخوندزاده به عنوان رهبر طالبان، ایمن الظواهری، رهبر سازمان "القاعده" با او بیعت کرد و او را "امیرالمومنین" نامید.

این اتفاق باعث افزایش اعتبار معنوی و سیاسی هبت الله در بین طالب ها و سایر گروه های سلفی پاکستان و افغانستان شد. آخوندزاده در همان ابتدای زعامت، مشی محافظه کارانه ای به خود گرفت. او اعلام کرد در صورتی که دولت افغانستان با بیگانگان همکاری نکند، حاضر است با آن صلح کند. او گفت که طالبان به دنبال حکومت شرعی است و باب توبه و رحمت الهی هم همیشه در اسلام باز است. فتاوی شرعی رهبر جدید طالبان نیز کاملا فرق کرده بود. به طور مثال، آخوندزاده با انتشار بیانیه ای در 26 فوریه 2017 ، از افغان ها خواست تا در افغانستان درخت بکارند و اهمیت این امر را در قوانین اسلامی برجسته کرد. در سال 2017، داعش به عنوان مهم ترین رقیب طالبان، در مطلبی این گروه را منحرف خواند و هبت الله آخوندزاده را "طغیانگر" نامید. در این زمان، ایمن الظواهری بار دیگر از طالبان و هبت الله آخوندزاده حمایت کرد و حتی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان با نیروهای داعش و مخالفان طالبان جنگید.

آخوندزاده بعد از قدرت گرفتن، ابتدا با دولت اشرف غنی صلح کرد و توانست تا حدی آزادانه فعالیت کرده و نیرو بگیرد. او سپس نمایندگان طالبان را در یک سفر تاریخی به دوحه فرستاد تا با نمایندگان آمریکا مذاکره کرده و زمینه را برای فعالیت خود بعد از خروج قوای آمریکا از افغانستان فراهم کنند. بعد از مذاکرات دوحه، آخوندزاده یک حرکت فوق العاده استراتژیک انجام داد. او اعلام کرد که طالبان هرکسی را که "در دشمنی ها علیه امارت اسلامی (طالبان) شرکت کرده عفو می کند."

در می 2020 طالبان نامه مفصلی را منتشر کردند که در آن آخوندزاده از ایالات متحده خواسته بود "در راستای اجرای توافقنامه امضا شده در دوحه در 29 فوریه" هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کند. در 28 جولای و به مناسبت عید قربان، هبت الله آخوندزاده آغاز حرکت برای ایجاد امارت اسلامی را اعلام کرد. وی توضیح داد که طالبان به تعهدات خود در توافقنامه صلح امضا شده در 29 فوریه با ایالات متحده عمل کرده و از آمریکا خواست در روند صلح جاری این کشور "جدیت ، علاقه و تدبیر" نشان دهد. در تاریخ 14 فوریه 2021 برخی رسانه ها گزارش دادند که هبت الله آخوندزاده به همراه رئیس امور اطلاعات گروه، ملا مطیع الله و مدیر مالی گروه، حافظ عبدالمجید، همگی در یک انفجار در شهر کویته پاکستان کشته شدند. این خبر توسط خود طالبان رد شد.

در اواخر فوریه 2021 آخوندزاده با صدور فرمانی از اعضای طالبان خواست از "مجازات" افراد بدون حکم دادگاه خودداری کنند و از گرفتن فیلم یا عکس از این مجازات ها جلوگیری نمایند. در ژوئیه 2021 دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شد طی یک تماس تلفنی با هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان صحبت کرده است. با این حال، ترامپ نام او را به یاد نمی آورد و گفت: بگذارید او را "محمد" صدا کنم. ترامپ مدعی شد به آخوندزاده گفته است: ای محمد، ما (افغانستان) را ترک می کنیم اما برمی گردیم و محکم تر به تو ضربه می زنیم. "

ترامپ، هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان را فردی بی ادب توصیف کرد که سعی می کرد خود را مودب نشان دهد.

وحیدالله هاشمی که از نزدیک ترین نهادهای تصمیم گیر طالبان است، به رسانه ها گفت که احتمالاً هبت الله آخوندزاده رهبر این جنبش باقی می ماند و قدرت را در افغانستان توسط شورای حکومتی به دست می گیرد. بعد از تصرف افغانستان به دست نیروهای طالبان، اعلام شد که هبت الله آخوندزاده به قندهار رفته و بعد از آرام شدن اوضاع به کابل می آید.

او حالا هرچند رسما در دولت طالبان نقشی ندارد، اما به گفته طالب‌ها، وی رهبر معنوی و امیرالمومنین آنهاست!

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • سیاوش سلطان
    1

    حراب شوی ای چرخ گردون ... ترامپ به ملا هیبت الله میگه بی ادب !!!! عجب دنیای شومی ... دیگ به دیگ میگه روت سیاه ... جفتشون ام الفسادند

    نظرات شما -
    • افشین
      1

      اینا همشون سگ ترامپ هم نمی ارزند

    • سیاوش سلطان
      0

      افشین و ترامپ با هم جور در نمیاد !!!!!!

  • عاشق وطن
    1

    الان خود را امیرالمومنین نامید وحتما بعدها خود را رهبر مسلمین جهان مینامد و بعدا اطرافیان وریزه خواران درگهش او را (یاابن رسول الله )مینامند وبا آوردن نامش صلواتی هم می فرستند وایشان هم باورش میشود که واقعا پسر پیامبر است ومعصوم است ودیگریک انسان عادی نیست وبه همین راحتی

    نظرات شما -
    • شوقی
      0

      مگر رهبر جهان اسلام شدن تاییدیه از من و شما نیاز است کافی یک گروه تربیت کنید تامین مالی کنید و این گروه طرف را رهبر جهان اسلام صدا کنند از اول تاریخ اسلام تا امروز تاریخ صدها رهبر جهان اسلام دیده است

    • فریدون
      0

      هم جنس اصل هست هم تقلبی. بستگی دارد معیارهای باور ما بر اساس چه شاخص هایی شکل گرفته باشد. حق را با افراد می سنجید یا افراد را با حق؟ ( مولا علی ع)

    • شوقی به فریدون
      0

      حق و فرد دوتا کلمه با دیده متفاوت ایا عمر و حق یا علی و حق از دیده همه یکی است ایا عمر و علی دوتا فرد نیستند و میلیاردها نفر در این ۱۴۰۰ سال گروهی حق را به علی و گروهی به عمر دادن امثال من و شما شیعه علی و به علی حق دادیم و چند صد میلیون نفر نظرشون خلاف من و شما، این معادله میشه حل کرد بدون کشتن و از بین بردن همدیگر ، شخصا فکر نمیکنم هیج راه حلی غیر از از بین بردن طرف مخالف

  • رضا
    0

    فرض کنیم این ملا آدم، خیلی اَخ و بد و انگشت نما و جهنمیه واصلا اووفه!!.آیافقط همین یک برند و مدل آدم است که بداست و اَخ است درکل جهان؟؟؟؟؟؟خیر،یک نگاه به غرب سرتاپا لائیک ولامذهب و دین وخدا و مذهب را تف کرده بیرون، بیندازیم.چقدر رئیس و رؤسای لامذهب کت وشلواری عرق خور و زن باز و دروغگو و حقه باز و شهوتران و بمب ساز و فرمان حمله وکشتار بده و برسر آنور دنیا بمب و اختلاف و هرج ومرج بریز وبه آتش بکش داریم.یادبگیریم فقط یک چشمی به دنیا وحقایق ننگریم. #نمونه وسندش:همان بوش پسر شیک وکت وکراواتی با رکورد کشتار یک میلیون شهروندعراقی در دستور حمله اش وبقیه آمارکشتاردانشمندانش.

    نظرات شما -
    • رادی
      0

      بحث درهم در بازار دست فروشها مطرح است .بوش به عنوان یک حرامزاده در حمله به عراق مورد نفرت جهان بود و اما این بزک فرضا اگر آدمی مردمی و ملی هم میبود بخاطر بدعت در قرن 21 و ایجاد فضایی وهم آلود و دادن دشنه و ساطور و قمه بدست عده ای کم عقل و متعصب آنچنانکه بر مردم ایران رفت و همه دانیم مورد نفرت و لعن است .گرچه طالبان وحشی و خونریز است و زیر کلام دین در پی کسب قدرت و ثروت است.

  • حسین.صبا
    0

    خبری.عزیزدرنوشنن.عجله.نکن.تابه طرفداری.طالب.محکوم.نشی.تاریخ. تولد.امیرمومنینترا۱۹۷۰واندی.ومتواری شدن.ودرپاکستان.متحدشدن.وایجاد طالبانرا۱۹۸۰واندی.کهدوراننوباوگیست ذکرشده.بیشتردقت.درنوشتارهای.مستند.کنید

  • توپ
    0

    نگاه شیطانی دارد

    نظرات شما -
    • ؟؟؟
      0

      واقعآ نگا شیطانی دارد از چشاش ترسیدم

    • محمد
      0

      میگه ترسیدم از چشماش خوب معلومه که منافق از مومن میترسه

  • ملا قمر
    0

    موجودات دوپای فوق العاده خطرناک، تولیدی سرویس های امنیتی.

  • کیان
    0

    این عوضی ها فکر کردن افغانستان جنگل هست و این چندتا نفهم هم سلطان جنگل هستن البته تا چند وقتی دیگر احتمالا پرمون به هم گیر میکنه و شاید گوره خودشو بکنه البته اگر مردم و جوانان آن کشور هم همت کنند نه مثل الان با بلان کارد بخوان اعتراضشون رو نشان بدن و فرزند احمد شاه مسعود هم زنده بمونه

  • عباس بوعذار
    0

    این حضرت با حاج حسین شریعتمداری خودمون یک روح در دو بدن هستن ایشون

  • فریدون
    0

    دوستان عزیز: نکته ای که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد عقاید و آموزش های دینی طالبان است. دانستن این مطلب ما را در فهم سایر فاکتورها یاری خواهد کرد. به عنوان مثال شیعه به عدم تسلط اجنبی بر بلاد اسلام بر اساس آیه نفی سبیل اعتقاد دارد. دلیل دشمنی ما با اسراییل و دفاع از سرزمین غصب شده ی اسلامی همین است. ... حالا به عقایدی نگاه کنید که خروجی آن # ریگی# بود. و این پتانسیل مورد حمایت چه کسانی قرار دارد و انگیزه ی پنهانی و زد و بندهای پشت پرده برای به قدرت رسیدن طالبان چه بوده است؟ وقتی قدرت اینها تثبیت شود سمت و سوی سیاست آنها را باورهایشان شکل می دهد. همان باورهای ریگی. دشمن ( وهابیت و صهیونیست) در نظر دارد از این گروه جریان کنترل کننده ی قدرتمندی علیه ما بسازد . اگر بتوانند وضعیتی مانند سوریه برای ما رقم بزنند این نقطه ی مطلوب آنهاست. اگر نتوانند با ایجاد تهدید از این ناحیه حضور ما را در منطقه به چالش بکشند. ایجاد ساختارهای نظامی بسیار قدرتمند در شرق کشور و سایر ملزومات پشتیبانی و اعمال قدرت بازدارندگی از هم اکنون در اولویت دفاعی ما مورد نیاز است.

  • طالب
    0

    درود بر رهبر و امیر المومنین مرگ بر ضد ولایت فقیه

  • حسین
    0

    طالبان که به نوامیس مردم تجاوز‌کرده وخون افراد زیادی رو ریخته ، مولوی عبدالحمید گفته طالبان تغییر کرده و مورد حمایت خدا هستن و تسخیر افغانستان توسط انها را تبریک گفته . مسلمانان به مولوی عبدالحمید بگین اگه طالبان به‌زن ودختر خودت تجاوز کرده بود و پسرانت را کشته بودند باز هم از طالبان حمایت می کردی؟ ایا پیغمبر با چنین گروهی چه میکرد؟ مسلما انها را به سزای اعمال ننگین شان می رساند و به انها اجازه تشکیل حکومت نمی داد. برادران اهل تسنن ایا نمی خواهید ولایت ائمه اطهار را قبول کنید و دنیا واخرت خود را به اشخاصی چون مولوی عبد الحمید گره زده اید؟بالاخره یک نگاهی به رهبری و سیاست امام خمینی و اقای خامنه ای در مقابل امریکا واستکبار بیندازید و ببینید چطور انها را ذلیل کردند و چطور باعث عزت مسلمین شدند این دو انسان همان سیاست جدشان رسول الله را اجرا میکنند. ولی امثال عبدالحمید دانسته یا ندانسته اسلام ومسلمین را کت بسته تحویل امریکا میدهند.برادرانم، عزیزان ؛کمی فکر و دوری از تعصب .والله این حکومت جمهوری اسلامی ایران حکومت رسول الله است، حالا با این همه دشمنی امریکا و اروپا مشکلات زیادی هم در کشور داریم،همانطور که در زمان پیغمبر بخاطر وجود منافقان و کار شکنی کفار مشکلات بود.ولی همواره خداوندبوسیله بندگان خوب خود دین اسلام را از گزند دشمنان حفظ میکند تا ظهور مهدی موعود با سلام بر او و پیروانش.

    نظرات شما -
    • قند آبادی
      0

      خدا به عبدالحمید گفت زرشک تو هم خوب چتربازی از طرف ما اعلامیه صادر میکنی !مردم عاقل باشید ما نیازی به تایید هیچ کس نداریم هر گلی که کاشتید به سر خود کاشتید .ما را چه نیازی و احتیاج به کس است همه حرف مفت میزنند حتی همین قند آبادی .

  • ناشناس
    0

    خبر فوری محترم لطفا اینقدر اینها را مطرح نکنید چون همه انها از یک قماش وارزش مطرح شدن ندارند

  • پشه کوره
    0

    ریش عمامه ولایت نسخه برداری از یک حکومت فشل و خونریز . اعتقادی به جمهوریت ندارد حداقل در این مورد از مقتدای خود صادقتر است .

  • ایرانی
    0

    سرش بزنید تهش بزنید هر طور رنگش کنید شکلش بدید مدرنش کنید ضد مدرن قلمدادش کنید اولین بار یک جاسوس آمریکایی یا انگلیسی در ملاقاتی گفت ملا هیبت اله عجب چهره روحانی داری چه نامی مثل نام اولیا ...است و بعد کم کم کم سوارش شد و شد اونی که غرب میخواد . عزای افغانستان کلید خورد .

  • ع۰
    0

    مرگ بر طالبان اینها ریشه در داعش دارند اینقدر اینها را اب و لعاب ندهید اگر اینها ادم بودند مردم به بدنه هواپیمای امریکایی آویزان نمی شدندتا فرار کنند خبر فوری دروغ پراکنی نکن

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      پس تو هم آدم نیستی که ایرانی ها در آبهای یونان هر روز غرق میشن

  • حسن
    0

    تتاریخ تولدهای افاغنه اکثرا تقریبی است .خصوصا پشتون ها اکثرا طرف سن واقعیش بالای پنجاه است ولی اگر بپرسی می گوید چهل سال اکثرا بیش از ده سال از انچه می پندارند سنشان بیشتر است چون متولدین قبلی اینها شناسنامه نداشته اند واکثرا سن های خود را تقریبی می گویند این مولی هم سن دقیقش خیلی بیش از این حرف ها است.یک پشتون بود می پرسیدی سنت چند است می گفت چهل ویک یا دو .یک خویشاوند داشت سنش چهل سال بود گفتم پس تو با این همسالی گفت نه یک پانزده سال بزرگترم گفتم پس سن تو پنجاه وپنج است نه چهل ویک سال .

  • علی محمدی
    0

    خبرفوری این وهابیون کثیف راباامیرال ممنین علیه السلام برابر نکنید علا لعنت الله قوم وهابیون

  • عادل
    0

    دیروز تروریست بود امروز امروز امیر المومنین

  • محمد
    0

    اینها انسانهای پاک و مومن هستند و به کوری چشمان شما حکومتشون در تمام دنیا نمونه میشه شما چی میدونید از حکومت اسلامی.قدر زر را زرگری داند بقول ضرب المثل هندی خر چی میدونه زعفران چیه

    نظرات شما -
    • بیطرف
      0

      انسانهای پاک ؟ پس چرا مردم افغانستان دارند فرار می کنند از دست اینها؟ چرا کسی اینها را به رسمیت نمی شناسد ؟ حتما به این انسانهای پاک دنیا دارد حسادت می کند ؟ مردم را می کشند‌ که زودتر به بهشت بروند؟ چرا مردم افغانستان با آمدن طالبان جشن نگرفتند؟ یکم فکر کن ؟

  • سامان
    0

    ٢۶ نکته؟ من ٢۶ را ندیدم

  • ع۰
    0

    محمد مگه تو طرفدار داعش و طالبانی که اهانت می کنی؟

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      جانم من هرگز طرفدار داعش نیستم اما شما باید موضوع طالبان رو از اونها و حتی نظام حاکم بر خودمون رو جدا کنید. اونا میگن امارت اسلامی یعنی همه باید پایبند قوانین الهی قرآن و شریعت مطهر اسلام باشن حتی خود ملا هیبت الله و مقامات بالا. بخاطر همین هم آمریکا و ۵۴کشور دنیا در طول بیست سال با تمام تجهیزات بروز خودشون از این گروه اندک شکست خوردند و بزرگترین شکست آمریکا در طول تاریخش رو رقم زدن.کمی فکر کنیم همین الان امنیتی که تو افغانستان هست در هیچ کجای دنیا نیست شما طلای ناب رو بنداز تو پیاده رو شلوغ بعد از ده روز بیا همونجاست و کسی نگاش نمیکنه

  • علی
    0

    وای چقدر ما مسلمان ها بدبختیم . ادمی که تا یک ماه پیش تروریست و یار و یاور داعش باشه حالا امیر المومنین باشه و بعد از به حکومت رسبدن ادعای امام زمان بودن هم میکنه .. علی جان شرمنده چون لقب امیر المومنین فقط و فقط برازنده توست والاغیر . ضمنا این ها باید دهانشان آب بکشن . امیر المومنبن شما ها امیر وهابی هستی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟