ماجرای تغییر قیمت بنزین چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس گفته بود قیمت بنزین باید واقعی شود و مجلس برای واقعی کردن قیمت بنزین برنامه دارد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کند. ماجرای تغییر قیمت بنزین چیست؟

ماجرای تغییر قیمت بنزین چیست؟

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود مجلس در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود.

اما آیا منظور او افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ است؟ عباسی گفته بود پیشنهاد مجلس مشخصا افزایش قیمت بنزین نیست. اما مجلس طرحی دارد که بر اساس آن یارانه پنهان انرژی حذف و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس با اجرای این طرح، منابع حاصل از واقعی شدن قیمت‌ انرژی می‌تواند در قالب پرداخت نقدی یا اعتباری به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.

ماجرای طرح وان چیست؟

آنگونه که از صحبت‌های این نماینده مشخص است، مجلس در حال پیگیری طرحی به نام «طرح وان» است که بر اساس آن قیمت انرژی به روز تعیین می‌شود. افراد بر اساس مصرف خود هزینه انرژی را می‌دهند و منابع حاصل شده، در قالب پرداخت به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد.

او گفته با واقعی شدن قیمت بنزین، یارانه پنهان حذف می‌شود و دولت یارانه‌ را در اختیار مردم می‌گذارد و آنها می‌توانند به هر نحو که می‌خواهند از آن استفاده کنند.

حالا این سوال مطرح است که آیا این طرح مجلس، مقدمه تغییر قیمت بنزین است و آیا امسال باید انتظار افزایش قیمت بنزین را داشت؟

بر اساس کلیات لایحه بودجه سال جاری که به تصویب همین مجلس رسیده است، قیمت بنزین در سال جاری بدون تغییر می‌ماند.

رئیس مجلس هم در زمان بررسی بودجه اعلام کرده بود که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند. بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان است.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه هم سال گذشته در زمان تصویب لایحه بودجه گفته بود که در سال ۱۴۰۰ قیمت بنزین هیچ افزایشی نخواهد داشت.

یارانه جدید از مهر پرداخت می‌شود؟

آنچه عضو کمیسیون انرژی مجلس تحت عنوان طرح وان اعلام کرده، ماجرای جدیدی نیست. مدت‌هاست که مساله تغییر سهمیه‌بندی بنزین در مجلس مطرح است.

همزمان با بررسی بودجه سال جاری هم برخی نمایندگان پیشنهاد تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کردند. طرحی که بر اساس آن قرار بود هر خانوارِ فاقد خودرو، ماهانه سهمیه بنزین دریافت کند. پیشنهاد مجلس این بود که این یارانه از مهرماه سال جاری پرداخت شود.

بر این اساس سهمیه هر فرد ۱۵ لیتر بنزین در ماه است. یعنی یک خانوار چهار نفره ماهانه ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند که می‌تواند آن را بفروشد.

اگر در این طرح قیمت بنزین ثابت بماند، یارانه یک خانوار چهار نفره ۶۰ لیتر و معادل ۱۸۰ هزار تومان می‌شود. اما این طرحی است که مدت‌هاست مطرح است و تاکنون اجرایی نشده. چون مشخص نیست که خانوارها باید چطور و از چه طریقی سهمیه ماهانه خود را بفروشند و آیا این یارانه در قالب نقدی به آنها پرداخت می‌شود و یا سهمیه بنزین.

اما آنچه مشخص است اینکه این طرح و طرح‌های مشابه بیش از دو تا سه سال است که در مجلس و دولت در حال بررسی است. اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

منبع: تجارت نیوز

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ارتشی
    0

    بله خدا پدر مادر همون روحانی بیامرز مجلس انقلابی از بدو شروع باهمه شعار هاش دنا گرفتن مشخص شد که اینها کین هرکاری بگی ازاین جمع به اصطلاح انقلابی برمیاد

  • ارتشی
    0

    مملکت چرا بعد انتخابات بدتر شده نه برنامه اقتصاری دارند ونه درسیاست خارجی راهبرد مشخص گویا اینها دولت جبهه مقاومت و اومالشون هستن

  • حسین اسلامی
    0

    هی رو اعصاب وروان ملت برید هی با آرامش همه بازی کنید هی اذیت کنید ببینم آخرش چی میشه

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم در فشار هستند با این طرح های مسخره که برای پر کردن جیب دولت است وضع انها را خرابتر نکنید دوبرابر از انها میگیرید بعد نصف ان را میدهید مثل یارانه حاملهای انرژی که مبلغ پانزده ساله ثابت است ولی قیمت اب،برق،گاز و...سال به سال گران میشود افزایش قیمت بنزین و تظاهرات مردم را در سال نود وهشت فراموش کردید از خشم این ملت بترسید امار کم شرکت مردم در انتخابات را ندیدید که از وضعیت جامعه ناراضی هستند

  • sk
    0

    از اسم طرحشون معلومه .. طرح وان .. آیا نمی شد که اسم اون هم ایرانی باشه .. یعنی طرح اول .. این یعنی اینکه هنوز هم غربگراها در مجلس هستند و طرح های غیر کارشناسانه میدن تا دو باره جامعه رو دچار مشکل و افزایش قیمت کنند

  • کاربر ناشناس
    0

    بنظر خیلی از اقتصاد دانهای با مدرک وباشعورواهل فن چایگزینی وبرداشت بعضی از موارد مثل برداشتن یارانه بنزین وکم کردن حقوق مردم هیچ کمکی به افزایش درآمد دولت نخواهد کرد بلکه ضررش بیشتر از سودش خواهد بود

  • تزویرخان
    0

    بزودی حکومت بر روی شعله های خشم مردم بنزین می ریزد

  • حسن
    0

    شعور ؟

  • صفی
    0

    این نمایندههای با شرف زمان انتخاب چرندیاتی بلغور می کنن واین ملت خاک بر سر برای دادن رای سر وکله می شکنن وبعدش بلایی که میخوان سر مملکت میارن .حق ملت همینه .به امید خدا بشه لیتری ۳۰۰هزارتومان.دولت ومجلس باهم جیب ملت را می چپاولند .حالا دفاع کنید.ـ

  • آ
    0

    با‌اعصاب‌مردم‌بازی‌کنید‌بازی‌کنید‌بازیکنید‌

  • کنگری
    0

    دستمزد کارگر و کارمند و دیگران را هم واقعی کنید که که همه امون زیر خط فقریم....

  • منتظر
    0

    پرسیدمش از چه رو چنین خوار شدیم؟ بی مایه ترین متاع بازار شدیم؟ گفتا سر شب دزد زد خانه ما ،ما ساعت 8 صبح خبردار شدیم

    نظرات شما -
    • من
      0

      دلم غم دارد شادی ندارد ازصبح تاشب هرچه میدویم به هیچ کجا نمی رسیم.روزگار قدیم میگفتن اسب دونده کاه جو خودش زیاد میکند . من کارگر یارانه به چه. دردم میخورد جلوی گرانی بگیرید

  • م
    0

    بنزین‌رایگان‌برای‌لبنان‌می‌فرستند‌ولی‌برای‌ملت‌ایران‌ بنزین‌را‌گران‌می‌کنند‌عجب‌حکومتی‌داریم‌!!!

  • میشوبالا
    0

    باید میوه برسد خودش بزمین می افتد

  • مهدی
    0

    انشاالله با این ندانم کاری ها امرتان تمام می‌شود

  • تجربه
    0

    مگه در سال۸۸و ۹۸ اونهمه مخالف و هوچی گر درخیابونا تونستند کاری کنن و جلوی تنفیذ رای رییس جمهور و۳۰۰۰ تومنی شدن بنزین رو بگیرن؟؟بعدا هم کسی نمیتونه کاری کنه. اصلا با هوچی گری در خیابون و میدون چیزی درست نمیشه. هرعاقلی تاحالابعد اینهمه تجربه اغتشاشگری اینو فهمیده. هرکی هم نفهمیده بره دوباره از سرمشق بفهمه!!!

  • ن
    0

    نفت و بنزین ملی است مال مردمه باید رایگان باشه نه اینکه از خودتون طرح و برنامه صادر کنید. چرا بنزین ملت ایران باید برای لبنان مفت باشه خودشون دست گدایی جلوی دیگران دراز کنند؟شما گندی که آبان ۹۸ بالا آوردین را پاک کنید بعد زر اضافه بزنید یارانه معیشتی هم به جیب پولدارا رسید ما که چیزی ندیدیم. آتش جهنم نصیبتون بشه انشاءالله که مردم را بدجور سوزاندین.

  • دانا
    0

    هر غلطی میکنید کلا به ضرر جان و مال مردم، بنزین لبنان دادید الان میخواید پولش بگیرید از مردم ایران؟ستمیه گازوییل میلونها دستگاه راهسازی نمیدن و مجبورن آزاد میخرن لیتری1500 این طرحی هست برای جا افتادن قیمت آزاد سوت برا مردم،خدا که نابود بشید که هیچ خیری برا مردم نداشتید

  • علی
    0

    هیچ چیزی تا حالا قیمتش زیاد شده تو جیب دهک پایین نرفته مگر اینکه منظورشما از دهک پایین جامعه ثروتمندان آقایان و آقازادگان باشند

  • تبر
    0

    باید تبرها رو تیز کرد و ریشه آخوندها رو قطع کرد و گرنه نمیذارن یه قلپ آب خوش از گلومون پایین بره

  • امرالله
    0

    از زمانیکه وارد مجلس شدند فقط بدنبال کم کردن حقوق کارگران مالیات بر خانواده مالیات بر زندگی مردم. افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت اب و برق گرفتن مالیات بر خانه و دهها مورد دیگر گرفتن پول واکسن که همه این حرفهای بدون منطق علمی از طرف نمایندگان در جامعه پخش می شود

  • موشگل ؟؟؟
    0

    هیچی موشگلی نیست همه چی هم عالیه ما موشگل نداریم همه چی خوب و همه چی عالی فقط زیس جمهور شب جمعه بخوابد صب بژدارشد بخندد که بنزین گران سده

  • شهروند
    0

    جناب دکتر عباسی در مورد واقعی شدن حقوق ها هم بحث کردین که با تورم لجام گسیخته مناسبتی داشته باشد.

  • محمد
    0

    من ۳۴سالمه مجردم دیگه هیچوقت زن نمیگیرم خرج خودم راراحت درمیارم ولی اگه زن داشتم دیگه درتوانم نبودپس زن نمیگیرم وچون به اینده کاملانامیدم وبی اعتماد.بچرخید.زندگی کنید.هرکاری دوست داریدبکنیدماک دیگه علف هرزشدیم بمیریم یازنده باشیم انچنان فرقی ندارد

    نظرات شما -
    • ندا
      0

      من که ۴۰ سالمه، هنوزم مجردم.

    • یالغوزهای بعد۵۷
      0

      منم ۴۱ سالمه... الان میگم خوب شد مجرد موندم/ فقط کاش میشد حداقل مستقل میشدیم! پدر و مادر بیچاره تو کهنسالی هم دارن جور مارو میکشن...نتونستن ی نفس راحت بکشن و آرزو بدل موندن ک بتونن برن خونه بچه هاشون و سروسامون گرفتنشونو و نوه دار بشن؟/ اما چ میشه کرد. من ب آینده خودمم امیدی ندارم... بجز ده سال سابقه بیمه ک الانم دارم اختیاری می ریزم هیچی ندارم... و قشر کارگری و فرزندانشون باخاک یکسان شدن زیر بار تورم و گرانی روزافزون..‌‌.

  • ثبات اقتصادی آرزوی یک ملت
    0

    خواهش میکنیم فقط صبح جمعه ازخواب بیدار نشوید ورو بمردم کنید وبگویید منهم صبح جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شده ام. خطاب به کسانیکه دراین حوزه فعالیت میکنند اگر بقول اژه ایی کارشناسان شما همان کارشناسان دادگستری باشند که هیچگاه انجام کارشناسیهایشان باب میل قانون گذار نبوده وقاضی هم به استناد کارشناسیها اقدام بصدور رای میکنند اصلا کسانی هستند که تخصص ندارند درحوزه کارشناسی نظرات آب دوغ خیاری ارائه میکنند وسبب فساد در رای احکام از همین جاها گسترش پیدا میکند .خدا وکیلی دربحث حاملهای انرژی مردم حوصله شوک جدید نیستند . هرچند هر ماه بمردم شوک وارد میکنید .بعداگر اعتراضی شکل بگیرد که مردم آسیب ببینند خدایی بگردن همدیگر نیندازید که وزارت کشور،پزشک قانونی وسایر عوامل مرتبط بر موضوعی نواقص را بگردن هم بیندازید .همه دیدند که بر سر آمار کشته شدگان بنزینی سالهای اخیر چه بلوایی را نهادهای دولتی ودستگاهها براه انداختند وهنوز هم مثل یک طنابی که از هر دو طرف بکشید کش میاید .از این کشش ها امتناع کنید . وقت آزمون وخطا که اززبان بعضی دولتیها ویا مجلسیها شنیده میشود نیست .این سخنان هم قبلا مردم شنیده اند وتکرار این جملات آزمون وخطایی لوث شده است ما محتاج هوای تازه قانونی هستیم که نفع مردم درآن باشد وسبب ایجاد تکاثر ثروت که امروزه ما آنان را مافیای ثروت محسوب میکنیم نشود .هرچند خیلی از افراد جامعه خوشبین نیستند ومعتقدند درکلام باقی میماند واثر گذاری ندارد .

  • اخلاص درعمل
    0

    هرتصمیمی که گرفته میشود باید منتهی به بالا آوردن دست افراد با دهک های پایین وپایین کشیدن دست مافیای ثروت شود هرچند کاربسیار سختی هست .هردولتی که بتواند این آرامش خاطر را که پایدار باشد درمردم ایجاد بکند آن دولت ،دولت موفقی است اما هردولتی که درکلام باقی بماند وگفته هایش با عملکردش منافات داشته باشد آن دولت دولت منافقی است .مردم چون از نفاق متنفر هستند وخاطره خوبی از این جماعت ندارند بتدریج خلوت را بر جلوت ترجیح میدهند آنموقع حتی اگر اتفاق خاصی هم نیافتد باید درمرامنامه خود شک کنید که رضایت خدا دررضایت خواست مردم است . هرچند بعضی درتلاش هستند که تلقین کنند رضایت خدا ارجح از رضایت مردم است سالها این جمله با رضایت مردم تعبیر میکردند الان عوض کردند .

  • ایرانی
    0

    ای کاش شما بی خاصیت ها تو خونه بودید حداقل کار و عرضه شما (البته تمام نمایندگان قبلی و فعلی و بعدی) افزایش قیمت و فشار به مردم و دست ت جیب مردم هست خدایش تنها راهکارشما همینه

  • ناشناس
    0

    آقاى عباسى كم بااعصاب مردم بازى كنيد،فقط وفقط هنر شما دست بردن به جيب مردمه!!؟؟خجالت هم خوب چيزيه،اف برشمانمايندگان بى مسؤليت.ديگه بوى تعفن شماحال مردم رو به هم ميزنه!!

  • پ.ح
    0

    فقط مجلس اینکه میبینه نظر میده پس این برجها که در عرض این چند سال انقلاب ساخته شده مگر غیر از اینه که پولهای باد آورده است . دراین چند سال تنها شغلی که افزایش یافته اسنپی ها و زباله گردی است وگرنه آقازادهای مسولین هم حال میکنند و به ریش همین مردم میخندن

  • علي
    0

    طرح وان مخفف واحد انرژي هست اقاي بيسواد ربطي به غرب ندارد

  • بسم اله
    0

    خوب،الان بایست آماده بشیم ،فحشهایی که بواسطه ی اصولگداها به روحانی میدادیم به خودتان برگدانیم؟؟!! یعنی روحانی از جهنم بایستی جمع کنه به بسمت بهشت؟؟!!این حرکتها نشان میدهد حکومت دقیقا مقابل مردم است،و در این راه یک نفر را بعنوان سمبل مردم ،هدف قرار میدهند

  • علیرضا
    0

    متاسفانه این قضیه کاملا صحت داره روز سی و یکم مرداد ساعت 11.5 شب برای جایگاه دارها پیامکی ارسال شده بود مبنی بر افزایش قیمت بنزین از روز 1 شهریور که بعد از یکربع متوقف شد قیمت بنزین سهمیه ای 5500 و بنزین آزاد رو 6500 اعلام کردن من از چند جایگاه دار هم پرسیدم و تایید کردن این قیمت بالاخره اجرا میشه فقط نخواستن اول دولت جدید این داستان پیش بیاد و ملت بفهمن که همه این ننه من غریبم بازیای دولت و نظام الکیه و فقط بفکر منافع خودشونن

  • حسن
    0

    حقمون همینه مثل مردم افغان شدیم بزدل و بی سر صدا

  • نعمت
    0

    به بهانه دهک های پایین نرخ بنزین رو افزایش میدن -- این جماعت که اسموشون نماینده مردم هست کلا در حال ضربه زدن به مردم هستند -

  • رضا حکم ابادی
    0

    وان،یکی شدند،بخشش از مال مردم بود حاتم طائی شدن آسان بود.چه راحت برخی دست در جیب مردم کرده و ازمال عده ای به عده ی دیگر می بخشند عدالت را اجرا کنید نه خیانت را ،اگر خانوادهای کار کرد تلاش کرد نگشته و نخورد ه صاحب مالی شد .شما حق ندارید دست در جیب او کنید و به کاهل بدهید.این خیانت است به کارو تلاش.عدالت در توضیع ثروت ،عدالت در حقوق ،عدالت در دادن اطلاعات و آمار.واحترام به تلاش .کار .

  • م
    0

    پس مطمئن باشید که بنزین گران خواهد شد.اینا دارن کم کم گوش مردم رو پر میکنن که وقتی بنزین گران شد شوکه نشیم. راستی مگه قرار نبود آب و برق و .... رایگان در اختیار مردم انقلابی و همیشه در صحنه باشه. البته رایگان هستش ولی برا کشورهای دوست و برادر لبنان و ... . خدایا اگه میتونی خودت نجاتمون بده لطفا. بخدا دیگه نمیتونم تو روی زن و بچه ام نگا کنم

  • عادل
    0

    به نظر من باید متناسب با نوع خودرو کارت هوشمند بنزین صادر بشه مثلاً پراید بنزین رایگان ماهی شصت لیتر،سمند و پژو همین ۱۵۰۰ تومن،شصت لیتر، دنا پلاس ۳۰۰۰ تومن، ماشینهای بین چهارصد تا هشتصد میلیون،لیتری ۵۰۰۰ تومن و ماشینهای بالای هشتصد میلیون، لیتری ۲۰۰۰۰ تومن نا محدود، برای خودروهای با پلاک غیر ایرانی هم قیمت بنزین یا گازوئیل مصرفی آنها بر اساس قیمت خود آن کشورها، مثلا یک کامیون با پلاک ترکیه،گازوئیل به قیمت گازوئیل ترکیه تعیین قیمت شود

  • شمس اله
    0

    آقای فریدون عباسی ادعا داری که جانباز و بسیجی هستی اما تو و امثال تو در مجلس به این مردم بیچاره خیانت می کنید مردک بنزین فرآورده خودمان است می خواهی چند برابر قیمت واقعی به مردم بفروشی ایا کیسه تعدادی از مسئولین و نمایندگان فاسد خالی شده است ؟

  • ناشناس
    0

    خداوکیلی خسته نمیشید این همه به مردم دروغ میگید چطوری روتون میشه این همه دروغ به مردم میگید شما یارانه 45500تومانی را با افزایش حاملهای انرژی مقایسه کنید بعد اظهار نظر کنید یکسری آدم بی سواد دارند به ما حکومت میکنند

  • ناشناس
    0

    شما غلط میکنید پول قهرمان بازیهاتون را در لبنان و غزه و سوریه از مردم بیچاره میگیرین

  • ناشناس
    0

    دوستان بنزین راانگولک نکنید اولا مردم را به خیابان میاورید دوم اجناس همین طوری روزانه افزایش قیمت دارد با افزایش قیمت بنزین انموقع اجناس ساعتی بالا میرود درنتیجه باز مردم را به خیابان میاورید چیزی که در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست

  • کوروش کبیر
    0

    عباسی واقعا یک بیسواد تمام معناس تازه یه سال گذشته بنزین گرون شده جبهه رفته بخاطر شغل اینده فرزندانش دار دسته احمدیه دیگه کاری نمیشه کرد

  • سید
    0

    احتمالا یه جایی دارن گند میزنن یا زدن و میخوان با خبر گرونی بنزین افکار عمومی رو منحرف کنن .اینا که نمیتونن وضعیت معیشتی مردمو خوب کنن . پس یه خبر اینطوری میدن و مردم و نگران میکنن و بعدش تکذیبش میکنن که مردم بگن دمشون گرم . قدر همین حال و روزی رو که داریم بدونیم

  • کاربر ناشناس
    0

    وقتی بنزین گران شد همون دهک پایینی باید کرایه که میده چندبرابر پول ۱۵ لیتر بنزین باشه .تورا خدا جیب مردم سوراخ شده از خدا بترسید طوری شده که مردم دنبال لباس بدون جیب میگردن

  • reza
    0

    شما قیمت ماشین رو واقعی بکن قیمت بنزین رو دوبرابر نرخ جهانی به مردم بفروش-ماشین رو نمایندگی خارج میده 1 میلیارد داخل کشور 6 میلیارد خرید فروش میشه اون 5 میلیارد پول بنزین نیست پس پول عمه منه؟؟

  • اخوند نخودکی
    0

    گرون کنید فاتحتون خوندس. دیگه خود دانید

  • بینام
    0

    اصلاً فرقی نمی کنه کی رئیس جمهور باشه، هر کی که بشه با کسری بودجه مواجهه، اونوقت دَمِ دست ترین چیز برای جبران این کسری بنزین هستش از این درآمد یه خوردش رو به عنوان یارانه ی معیشتی میدند به مردم بقیه اش رو هم هر جا که دوست دارند خرج می کنند! آقای دولت هزینه های اضافی زیاد داری، بودجه های اضافی که به یسری جاها میدید که هیچ کارایی ندارند زیاد دارید اونا را اگه قدرت داری حذف کن یا نه، حداقل کمش کن!

  • عباس
    0

    همون روحانی فهمید تو چه آدمی هستی ؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها