عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان:

ریزگردها تهدید جدی برای استان گلستان/ نتیجه اقدامات امروز ۲۰سال دیگر مشخص می‌ شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نسبت به تهدید ریزگردها در استان هشدار داد و گفت: اگر از همین امروز مقابله با این پدیده را شروع کنیم ۲۰ سال دیگر نتیجه آن را خواهیم دید.

ریزگردها تهدید جدی برای استان گلستان/ نتیجه اقدامات امروز ۲۰سال دیگر مشخص می‌ شود

علی محمدیان اظهار داشت: ریزگرد خاکی بی حفاظ است که با یک باد بسیار کم می‌تواند جابجا شود. در استان گلستان از جایی که تپه به اتمام می‌ رسد و دشت آغاز می‌شود مشکلات ما هم شروع می‌ شود.

وی گفت: جایی که ریزگرد تولید می‌ شود دشت‌های استان است. در دشت‌های استان میزان بارش دو برابر کمتر است و در فاصله 30 کیلومتر از مرکز استان، هم زمین و هم آب شور است. از میدان ترمینال گرگان تا مرز اینچه برون اطراف زمین‌های کشاورزی یک ردیف بادشکن وجود ندارد که حداقلِ اقدام در مقابله با ریزگردها و فرسایش بادی است.

این پژوهشگر در حوزه منابع طبیعی ادامه داد: طی 50 سال اخیر در استان برنامه‌ ای برای مقابله با ریزگردها نداشتی. چون ما گرد و غبار را کمتر احساس می‌ کردیم اما از یک مورد در سال به 5 تا 10 مورد رسیده و توالی آن بالا رفته است.

وی گفت: ما بادهای چند جهته در استان داریم و موجب شده از همه طرف ریزگرد در استان داشته باشیم. در بقیه جهت‌ها در استان جز جهت جنوبی مشکل ورود ریزگرد داریم. اقدام ما در بحث ریزگرد اگر اکنون شروع کنیم ظرف 20 سال آینده جواب می‌دهد.

محمدیان افزود: بیابان قره قوم نیز 70 درصد سطح ترکمنستان را تشکیل می‌دهد و در مجاورت استان گلستان قرار دارد، ضمن اینکه اقدامات زیادی هم ترکمنستان انجام نداده است؛ از آن بدتر دریاچه آرال است که در زمان گذشته حقابه آن داده نشده و خشک شده است و منشا کانون ریزگردها در ترکمنستان شده است و اگر آلاگل و آلماگل نیز خشک شود مانند آرال منشا ریزگردها می‌شود.

وی ادامه داد: اراضی کشاورزی واقع در شمال استان و تالاب‌ها در صورت خشک شدن منشا ریزگردها هستند و اگر روند مدیریت به همین منوال باشد باید منتظر اتفاقات بدتری در این زمینه باشیم. حد آستانه برای گرد و غبار 150 میکرو گرم بر یک متر مکعب است و آستانه آن برای سلامت انسان 50 میکروگرم در هر یک متر مکعب است.

به گفته این پژوهشگر توسعه اراضی کشاورزی، بارش‌ های کم، کمبود حقابه تالاب‌ ها و غیره می‌تواند به پدیده گرد و غبار و ریزگرد دامن بزند.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها