متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

بیماران قلبی پس از تزریق واکسن کرونا از تب بر استفاده کنند

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر ضرورت اولویت واکسیناسیون بیماران قلبی و عروقی گفت: بروز تب در این بیماران می‌تواند عملکرد دستگاه قلب را کاهش دهد، بنابراین این دسته از بیماران پس از تزریق واکسن کرونا از تب‌برها استفاده کنند.

بیماران قلبی پس از تزریق واکسن کرونا از تب بر استفاده کنند

عاصفه عباس‌زاده افزود:‌ بیماران قلبی و عروقی باید در اولویت واکسن کرونا قرار گیرند، زیرا این بیماران در صورت ابتلا به کرونا با انسداد عروق، تشدید این انسداد و درجاتی از نارسایی‌ قلبی روبه‌رو می‌شوند و این مساله می‌تواند سبب وضعیت شدید کرونا شود.

وی تصریح کرد: با تزریق واکسن نیز احتمال ابتلا به کووید۱۹ وجود خواهد داشت، اما درصد ابتلا به عوارض کرونا، وضعیت شدید بیماری و همچنین مرگ ومیر کاهش خواهد یافت.

عباس‌زاده توضیح داد: سابقه آنژین قلبی، اختلال در عضلات جداره قلب (بیماران مادرزادی قلبی)، نارسایی قلبی، پیوند قلب، دریچه مصنوعی، آمبولی جزو بیماران قلبی و عروقی محسوب می‌شوند و در صورت ابتلا به کرونا، موارد شدید بیماری را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: مشکل در رگ‌های اندام‌های بدن که سبب مراجعه به پزشک باشد نیز جزو مشکلات این دسته از بیماران قرار می‌گیرد. همچنین نامنظمی ضربان قلب همچون فیبریلاسیون دهلیزی که می‌تواند سبب لخته شدن خون در نقاط مختلف بدن شود، می‌تواند سبب بیماری شدید کووید۱۹ شده و بر این اساس ضرورت دریافت واکسن کرونا را افزایش می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: ۲ تا ۳ روز پس از تزریق واکسن کرونا احتمال بروز تب به عنوان یکی از عوارض شایع واکسن وجود خواهد داشت. بروز تب در این بیماران باعث افت عملکرد قلب و عروق شده و بنابراین این دسته از بیماران در صورت بروز این تب، از تب‌برها استفاده کنند.

عباس‌زاده ادامه داد: استفاده از مایعات فراوان و استراحت کافی نیز در این بیماران پس از تزریق واکسن ضروری است. این بیماران همچنین با بروز عوارض واکسن، نباید دز دوم را حذف کنند، تزریق واکسن در این گروه جمعیتی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماران قلبی که در حال استراحت هم دچار تنگی نفس می‌شوند، در حقیقت دچار نارسایی قلبی هستند، این بیماری هم سبب منع مصرف واکسن نمی‌شود، اما مراقبت‌های این گروه پس از تزریق واکسن به ویژه در سه روز نخست، باید بیش از دیگران مورد توجه قرار بگیرد، زیرا علائم خفیف سرماخوردگی هم در این بیماران می‌تواند باعث افزایش نارسایی قلبی شود.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها