سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد:

چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده واکسن کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تولید بازار جهانی واکسن کرونا گفت: حدود نیمی از کل واکسن تولید شده در جهان در چین تولید شده است و البته در این کشور نیز واکسن سینوفارم، حجم عمده را به خود اختصاص داده است.

چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده واکسن کرونا

دکتر کیانوش جهانپور با بیان این مطلب، اظهار داشت: در حوزه صادرات واکسن کرونا نیز بیش از نیمی از توزیع فراسرزمینی واکسن کرونا تا امروز را واکسن های چینی به خود اختصاص داده اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: کل صادرات واکسن آمریکا اندکی افزون تر از 116 میلیون دوز بوده است. واکسن صادراتی بریتانیا نیز حدود 7 میلیون دوز بوده است در حالیکه بیش از 1.6 میلیارد دوز واکسن از کشورهای تولید کننده، صادر شده است و سهم آمریکا و بریتانیا جمعا از 7 درصد کل واکسن های صادراتی نیز کمتر بوده چنانکه بسیاری از کشورهای نزدیک به این دو کشور و شرکای منطقه ای آنها از جمله ترکیه و امارات نیز عمده واکسیناسیون عمومی در کشورهای خود را با واکسن های از مبدا چین انجام داده اند.

وی تاکید کرد: سهم واکسن های تولید شده در آمریکا و بریتانیا در واکسیناسیون سایر کشورها ناچیز بوده و به گواهی آمار، حتی کشورهای همسایه این دو کشور تا مدت ها با خلف وعده های قبلی مبنی بر تامین واکسن مواجه بوده اند مضافا اینکه در مورد خاص بریتانیا تولید داخلی، تنها بخشی(55 میلیون دوز) از واکسیناسیون در این کشور را رقم زده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: منع واردات واکسن از دو کشوری که ظالمانه ترین تحریم ها در حوزه های مختلف از جمله دارو و تجهیزات حفاظتی و پزشکی را پیش از این علیه مردم ایران صورت داده بودند، به نوعی موخر از تحریم ها بوده البته به شهادت آمار منتشره بین المللی تا امروز در خوش بینانه ترین شرایط، واکسن های تولیدی این دو کشور جز در معدود کشورهای کوچک و وابسته، سهم موثری نداشته است.

جهانپور یادآور شد: چین با تولید بیش از 2.7 میلیارد دوز واکسن و کشورهای اروپایی با 1.1 میلیارد دوز، صدرنشین جدول تولید کنندگان واکسن کرونا هستند. همزمان چین با صادرات نزدیک به 800 میلیون دوز واکسن و کشورهای اروپایی با 546 میلیون دوز واکسن صادراتی با فاصله بسیار زیاد از سایر کشورهای تولید کننده و صادر کننده واکسن کرونا قرار دارند. کل واکسن صادراتی همه کشورهای تولید کننده کماکان از صادرات واکسن کرونا توسط چین، کمتر بوده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    جناب دکتر مهم کیفیت است نه تعداد این را هر بی سوادی میداند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها