بین محسن رضایی و محمد مخبر اختلافی هست؟

یکی از نکات مهمی که دولت رئیسی با آن دست به گریبان است، مسائل و مشکلات اقتصادی است که با انتخاب محسن رضایی درصدد رفع آنها است.

بین محسن رضایی و محمد مخبر اختلافی هست؟

رضایی در رقابت‌های انتخاباتی امسال، رقیب ابراهیم رئیسی محسوب می‌شد؛ اما اکنون به‌عنوان «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور»، «دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

هرچند از ابتدا این تصور بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان امام، بازوی رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی باشد. بااین‌حال معاون پارلمانی دولت، در گفت‌وگو با تلویزیون دراین‌باره گفته: «اختلاف مبنایی و اساسی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. پس از امضای حکم رضایی اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت به وجود می‌آید. بنده با رضایی صحبت کردم. او اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیس‌جمهور آشناست و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد، اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمی‌شود. کلام رئیس‌جمهور فصل‌الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد، همه از رئیس‌جمهور تبعیت خواهند کرد».

صحبت‌های حسینی در حالی است که با ورود رضایی به تیم دولت، شایعه اختلاف رئیس‌جمهور و معاون اولش بر سر مسائل اقتصادی بیشتر به چشم آمد. حتی اقتصادآنلاین به نقل از یک منبع موثق نوشت که دلیل تأخیر اعلام کابینه، مخالفت مخبر با اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت بوده؛ زیرا این اعتقاد را داشته که با این افراد و در شرایط بحرانی فعلی نمی‌توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد؛ اما در نهایت احسان خاندوزی که گفته می‌شود به محسن رضایی نزدیک است، به‌عنوان وزیر اقتصاد به پارلمان معرفی شد و رأی نیز آورد.

محمد مخبر که پیش از رفتن به دولت تمرکز خود را بر تولید واکسن برکت گذاشته بود، از تولید میلیونی آن می‌گفت و با ورود به دولت، بر برنامه‌های کلان وزرا متمرکز شده است. او در اولین جلسه هیئت دولت درباره وعده‌های دولت، گفته بود: «رئیس‌جمهور وعده‌هایی به مردم داده است، وزرا هم در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قول‌هایی داده‌اند. وعده‌های رئیس‌جمهور احصا شده است و باید ظرف زمانی تحقق این وعده‌ها مشخص شود. قول‌های وزرا هم باید احصا شود، هر وزیری وعده‌های خود را احصا کرده و زمان‌بندی و جدول‌بندی کند تا ماهانه روند پیشرفت وعده‌ها بررسی شود».

او گفته: «اگر وزیر راه و شهرسازی قرار است یک میلیون مسکن در سال بسازد، باید مشخص کند در هر ماه چه تعداد مسکن ساخته می‌شود. باید در وزارتخانه‌ها مشخص شود تولید به چه میزان انجام می‌شود؛ یعنی زمان‌بندی داشته باشد و وزرا هم باید این زمان‌بندی را مشخص کنند. تقویت ارزش پول ملی یکی از وعده‌هایی است که باید محقق شود». چندی پیش هم در شبکه‌های فضای مجازی این‌گونه گفته شد که محمد مخبر وعده ارزانی برای مسکن و خودرو داده و این جمله به نقل از او منتشر شد که: «ارزانی در راه است، مردم از خرید خانه و ماشین دست نگه دارند چون همه چیز ارزان خواهد شد»، اما دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهوری با تکذیب آن اعلام کرد: «دولت مردمی از همین آغازین روزهای فعالیت خود تمام توان و ظرفیت خویش را برای حل مشکلات معیشتی مردم، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و مهار قیمت‌ها به کار گرفته و امیدواریم به لطف الهی و همراهی مردم عزیز ایران شاهد حل مسائل و مشکلات کشور در آینده‌ای نزدیک باشیم».

اما محسن رضایی شاید به دنبال این باشد تا وعده‌های اقتصادی خود در زمان انتخابات را اجرائی کند. او که از مخالفان برنامه‌های اقتصادی دولت روحانی بود، با انتقاد از او گفته که رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده و دولت دست در جیب مردم می‌کند. او گفته بود دولت روحانی برای تأمین کسری بودجه نرخ ارز را پایین آورد و پول‌ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تأمین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند. رضایی همچنین خبر داد که در صورت ورود به پاستور پرداخت یارانه 450 هزار تومانی به ۴۰ میلیون نفر را تضمین می‌کند. او برای اثبات این حرفش، 25 خرداد به خبرگزاری ایرنا رفت و از چک یارانه ۴۵۰ هزار تومانی با شعار «حق مردم در جیب مردم» رونمایی کرد و قول داد در صورت تشکیل دولتش برنامه نظام جدید پرداخت یارانه و افزایش مبالغ آن را با جدیت اجرا کند، اما باید دید در دولت رئیسی اجازه اجرائی‌کردن آن را خواهد یافت.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • فرشادآزاد
    0

    نه برادر عزیز حقیقت رابه مردم بگویید دزفولی ها 42ساله است که بامسجدسلیمانیها اختلافی بسیارعمیق دارندهرکس انکارکند میتوان با اسناد تاریخی وپرسش ازآحادملت خلافش راثابت کرد دزفول سالهاست حق مسجدسلیمان را دربحث تقسیمات استانی ضایع کرده ومسجدسلیمان راتحت قیمومیت خود دارد تمام دادگاههای ما داسرا وجرایم موادمخدر مسجدسلیمان زیر نظر دزفول است نیمی ازکارخانه سیمان مسجدسلیمان فاجعه زده ومحروم رابه دزفول بردند وهزاران مورد دیگر

    نظرات شما -
    • فریبرز
      0

      درود بر تو فرشاد ،دقیقا حق با توست

  • مفردی
    0

    در کل فرقی نمیکند ، دو انسان بیتجربه و نالایق در پستهای کلیدی که اصلا جایشان نیست و تخصصی در این زمینه ندارند و مثل بختک بر روی شغلهای کلیدی چنبره زده اند.

  • حسن
    0

    باتوجه به عدم توانایی مخبر در اداره تیم اقتصادی ونداشتن سواد این کار ،ریاست جمهور بایدچاره اندیشی کند و با همه توان وبدون اغماض نسبت به جایگزین فرد کارآمدتر در پست ریاست جمهوری اقدام کند و گرنه با این تیم راه به جایی نخواهد برد.

  • کارشناس
    0

    مخبر نیومده با همه اختلاف دارد ایشان دقیقا در این 40 سال چه روزمه ای دارند؟ چه خدماتی به مردم ایران داشتند ؟

    نظرات شما -
    • بهروز ترکه
      0

      نفرمائید؟؟!!ایشان به خواص جامعه خدمات بسیاری کردند..........شاهده ماجرا: قبول کردن معاون اولی( در ایران شما بخوانید نخست وزیر) با هزار ناز و کرشمه.و از اینجا به بعد دیدنیه: در دولت حرف احدی را نمیخونه.......ودر تشکیلات حاکمیت بسیار رفقای ذی نفوذ ( مدیون به ایشان) دارد.

  • ساچو
    0

    غیر از این بود باید تعجب میکرد!رضائی خود را در قامت رئیس جمهور میبیند( ۸سال جنگ همکارهِ مناطقجنگی وبعد دبیرمصلحت....')وآنوقت خود را صاحب نظر میداند.نمیتواند به معاون اول بگوید چشم قربان....... اشتباه درچینش کابینه، اشتباه

  • غریبه
    0

    آشپز دوتا شده ..... اش یا شور میشه یا بی نمک

  • گربه نره
    0

    پَت و مَت اقتصاد ایران.

  • بایرام
    0

    رضایی در صدد رفع مشکلات ؟؟؟؟ مردم اگر نخواهند مشکلاتشان رفع شود باید چکار کنند چون رضایی خودش یک مشکل ولایت اسلامی است .

  • ناشناس
    0

    واقعا" فکر کردید قراره براقتصاد کاری صورت بگیرد .باورتون شده .

  • بهروز ترکه
    0

    این دولت با این چینش به جائی نمیرسد.چرا قاضی زاده رفت بنیاد، اینان ادعای جهادی_ انقلابی دارند .فقط بدرد وزارت بهداشت میخورد ومسئله کرونا را با کمی کمک از سوی حاکمیت حل میکرد.( فقط برای مثال)

  • ک
    0

    بهتر است اقای رئیس جمهور اقای رضایی را به عنوان مشاور نظامی و کسی دیگر را بعنوان مشاور اقتصادی تعیین می کردند چون آقای رضایی برنامه های دیگری داشتند که با برنامه های اقای رئیس مجهور متفاوت است مشورت گرفتن از ایشان کار درستی نخواهد بود وبرنامه های اقتصادی را به هم خواهد ریخت ومردم را از انتخاب خودشان پشیمان خواهد کرد

  • ناشناس
    0

    یاد حرف یکی از بزرگان همین انقلاب افتادم که میگفت یادتون باشه هر بزرگی تو این مملکت گفت خط قرمز من فلان است بدن اون کار رو کردن و با راحت انجام میدن اقای رییسی قرار بود سهم خواهی به کسی نداشته باشه و گفت خط قزمز منه سهم دادن به حامی هام ولی الان هرکی به بادبادک هم هوا کرده برای ایشون پیت گرفته تنها چیزی که در دولت ایسون نیست شایسته سالاریه

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    انتخاب مخبر و رضائی مشخص بود سهم خواهی و جناحی است و اصلا به نفع کشور و مردم نیست..... صحبت های کودکانه و خارج از اطلاعات و تحلیل دیشب رئیسی منصوب را هم دیدید که نشان از اندک سوادش داشت!!!! مردم شرایط سخت تری با این ترکیب اقتصادی و کابینه خواهند داشت...

  • مقدس
    0

    روزنامه اقتصاد نیوز علنا در پی فتنه گری و ایجاد یاس در مردم و لجن پراکنی و دروغ گوئی هست قوه قضائیه و پلیس هر چه سریعتر بایستی تکلیف این بوغ جیره خوار سفارت انگل ستان را روشن نماید .

  • مرضیه
    0

    وقتی اینا خودشون باهم مشکل دارن چطوری میخوان مشکلات کشور رو حل کنن؟

  • امیرحمزه
    0

    رئیس جمهور محترم، اگه واقعا اختلافیست، تادیرنشده ،همین الان یکی راحذف کنید.چون متضرراصلی مردم خواهندبود وابن الوقت ها،این وسط کارخود راکه فشاربه مردم است ،پیش می برن. آقا،مردم خسته وخسته وخسته اند،وحوصله این دوئل بازی هارا ندارن.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ازموده ازمودن خطا ست ، ۴۳ سال گذشته نشان داد که از دیگ های چوبی آخوندهای عمامه بسر و کت وشلواری با جای مهر بر پیشانی حلوای برای مردم درست نمی شود . بنابراین از امثال رییسی ، رضایی ویا مخبر آزمایش شده انتظار حرکت مثبتی نباید داشته باشیم

  • .
    0

    واقعا چه مسئله مهمی چه باید کرد با این بحران عظیم خدایا خدایا

  • اکبر
    1

    به کوری چشم بی سوادان پر مدعا و مغرضین، رییسی موفق خواهد شد که او از تبار قاسم سلیمانی ست

  • طه
    0

    سهم خواهی!؟ایشون عملا،چه درپست های حساس وبالای قبلی و چه رئیس جمهور ی مخصوصا،فقط وامدارمردم بوده وهست

  • محمد
    0

    با انتخاب محسن .....بکلی از رئیسی نا امید شدم

  • رامان
    0

    وقتی سعید محمد کنار گذاشته میشود اوضا همین میشود

  • پزشک سهمیه ای
    0

    دزدان دعوا کنند ابلهان‌ باور کنند

  • .
    0

    یارانه پنهان نخاستیم. تا کی گوشت دست گربه باشد

  • ناشناس
    0

    دزفولیها عامل بدبختی شهر مسجدسلیمان هستند و در این سالهای بعد از انقلاب تا توانسته اند به این شهر ضربه زده اند. البته خود مردم مسجدسلیمان هم مقصر هستند که در شهر خود نمی مانند و همه جا را آباد کرده اند جز شهر خود.

  • محسن
    0

    سلام محسن رضایی فرد با برنامه ای است اما آقای مخبر اینطور نیست و قولی که داده بود بد قول از آب درآمد. مخبر باید زیرنظر محسن رضایی کار کند . حکم فرهاد رهبر نیز اضافی است ولخرجی است

  • وطن پرست
    0

    محسن رضایی اندیشه های اقتصادی راهگشایی داردتدبیربراین بودکه ایشان به عنوان معاون اول انتخاب شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها