نماینده مجلس خبر داد:

کام تشنه خوی سیراب می شود

خوی در آذربایجان غربی جزو شهرستان هایی است که با وجود داشتن دشت ها و اراضی مستعد کشاورزی تاکنون هیچ سدی برای مهار آب فراوان جاری اش احداث نشده است.

کام تشنه خوی سیراب می شود

زنگ‌بحران و فاجعه از آنجا به صدا در می آید که شهرستان خوی سال هاست بعنوان دشت ممنوعه و قرمز در بخش آب قرار گرفته است و هر سال عمق چاهای عمیق خوی عمیق تر شده و به زحمت آب لازم برای تامین مصارف کشاورزی و شرب تامین می شود.

نماینده خوی در مجلس با اشاره به مشکلات عدیده خوی در تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب اظهار کرد: برای حل مشکل مهم آب خوی باید اقدام سریع و اساسی صورت می گرفت تا بتوان جبران کم کاری ها و غفلت گذشته مسئولین در بخش آب را حل و فصل نمود.

عادل نجف زاده افزود: مدت ۱۰ سال طرح مطالعات سد غازان بنا علل مختلف و بهانه های واهی بدون هیچگونه نتیجه ای در برورکراسی های سخت اداری خاک می خورد از اینرو اتمام طرح مطالعاتی سد غازان در اسرع وقت در دستور کار گرفت.

نجف زاده افزود: با مطالعات صورت گرفته مشخص شد احداث سد غازان در محل مشخص شده از لحاظ کارشناسی نمی تواند انجام گیرد در نتیجه بدون فوت وقت مطالعات احداث سد غازان بر روی رودخانه الند آغاز شد.

عضو کمسیون عمران مجلس ادامه داد: متاسفانه خوی تنها شهرستان استان است که سد ندارد و با وجود داشتن زمین اراضی حاصل خیز و محصولات کشاورزی با شهرتی جهانی به علت کمبود شدید آب نتوانسته استفاده بهینه از این اراضی داشته باشد.

نجف زاده با بیان‌اینکه با احداث سد شهرستان خوی از دشت ممنوعه خارخ می شود، تصریح کرد: با احداث سد علاوه بر اینکه آب شرب و آب کشاورزی شهرستان تامین خواهد شد وابستگی به چاه های زیرزمینی نیز در حوزه آب شرب قطع خواهد شد.

مدیر امور آب خوی نیز بابیان اینکه احداث سد از آرزوهای دیرینه مردم شهرستان است، اظهار کرد: با تلاش ها و پیگیری های مسئولین در چند ماه اخیر اعتبار لازم برای انجام طرح مطالعاتی سد غازان بر روی رودخانه الند تامین شد.

قلی پور تصریح کرد: با انتقال محل احداث سد غازان به رودخانه الند ۱۳۸۰ میلیارد تومان صرفه جویی شد و آب این رودخانه از کیفیت بالایی برخوردار است.

قلی پور تعداد گمانه های اکتشافی سد غازان را مشتمل بر ۱۵ حلقه گمانه اعلام کرد و گفت: تعداد چاهک های اکتشافی مطالعات ژئو تکنیک مطابق بر آورد اولیه ۵۰ حلقه است.

علوی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز اظهار کرد : با احداث سد و تامین آب خوی برای بیش ۱۶۰ نوع سرمایه گذاری که مستقیما با آب سرو کار دارند فرصت سرمایه گذاری ایجاد می شود.

آغاز طرح مطالعاتی سد غازان بر روی سد الند و شتاب در اجرای آن به منظور تامین آب شرب و آب کشاورزی و صنعتی شهرستان خوی نشان از عزم جدی و دغدغه مسئولین برای احداث سد از آرزوهای دیرینه مردم شهرستان خوی دارد و معرفی خوی به عنوان دشت ممنوعه آبی اهمیت احداث سد و مهار آب های جاری را صد چندان می کند که امیدواریم با شتاب و تسریع در احداث سد غازان بر روی رودخانه الند کام تشنه خوی بعد از سال ها سیراب شود.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها