عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی:

اسحاق جهانگیری منتخب حزب کارگزاران در انتخابات نبود/ کارکرد حزبی در کشور ما معنا ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رقابت جریانی و حزبی در کشور توضیحاتی داد و گفت که در نظام‌های دموکراسی فعالیت های سیاسی بدون حزب معنا ندارد .

اسحاق جهانگیری منتخب حزب کارگزاران در انتخابات نبود/ کارکرد حزبی در کشور ما معنا ندارد

علی نمازی درباره اولویت جریان گرایی به حزب گرایی در کشور، بیان کرد: احزاب در نظام های دموکراتیک برای اعمال چرخش قدرت از طریق انتخابات آزاد و منصفانه از طریق احزاب و تشکل‌های سیاسی ایفای نقش می‌کنند و زمانی که حرف از انتخابات به میان می‌آید اختلاف سلایق بروز می‌کند و این اختلاف سلایق در احزاب بروز یافته و در اصل این احزاب هستند که با هم به رقابت می‌پردازند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در نظام‌های دموکراسی فعالیت های سیاسی بدون حزب معنا ندارد و اگر نظام جمهوری اسلامی را نظام دموکراتیک بدانیم که در آن انتخابات برگزار می‌شود، یک خلا جدی به نام کارکرد حزبی در آن حاکم است و مشاهد می‌شود؛ وقتی کارکرد حزبی در کشور رایج نباشد ولی در عین حال انتخابات در کشور وجود داشته باشد این انتخابات بیشتر به‌صورت جریانی خواهد بود که در یک سوی آن جریان اصلاحات وجود دارد و در بخش دیگر آن اصولگرایان و بعضا مستقلان هم مشاهده می‌شوند.

نمازی افزود: زمانی که انتخابات برگزار می‌شود، اما کارکرد حزبی در کشور حاکم نبوده است و احزاب برنامه و نامزد ارائه نمی‌دهند و نامزد آنها در رقابت وارد نمی‌شود اسمش را می‌توان رقابت جریان ها گذاشت، به همین دلیل است که امور در کشور به سامان نمی‌رسد، اما زمانی که احزاب برنامه ارائه می دهند و کارکرد حزبی در کشور حاکم باشد در این صورت هریک از احزاب برنامه خود را برای اداره بهتر کشور ارائه و برای به سامان رساندن آن برنامه نامزد معرفی خواهند کرد و هر حزبی که قرار بود دولت تشکیل دهد باید پاسخگوی چهار سال عملکرد خود باشد و حزبی هم که رای نیاورده و به عنوان رقیب عملکرد حزب حاکم را زیر نظر داشته و یادداشت برداری خواهد کرد تا به مردم اعلام کند که به این شعارهای خود عمل نکرده است.

وی با تشریح سایر کشورهایی که درآن نظام پارلمانی حاکم است بیان کرد: درنظام‌های پارلمانی نظیر انگلستان، بلژیک و کانادا حزبی که می تواند اکثریت کابینه را به دست بیاورد یک دولت سایه با وزرایی که مد نظر دارد تشکیل می دهد و در موارد خاص که مشکلی پیش بیاید نظر خود را اعلام خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره لزوم کارکرد حزبی در کشور گفت: اگر کارکرد حزبی در کشور حاکم باشد باید مشخص شود که دولت روی کار آمده عضو چه حزبی بوده و چه کارکردی داشته است و حزب پاسخگوی اعمال او باشد؛ بنابراین در کشور ما کارکرد حزبی حاکم نیست و یک امر حداقلی از جریان‌ها وجود دارد که می‌توان نامش را رقابت جریانی گذاشت.

اگر نظام حزبی بر سرکار بیاید در آن زمان حزب حاکم مسئول و پاسخگوی عملکرد آن دولت است

فعال سیاسی اصلاح طلب آسیب کارکرد جریانی در کشور را این‌گونه تشریح کرد: مهم‌ترین آسیب این امر این است که دولت قوی تشکیل نمی‌شود، زیرا در سایه رقابت برنامه‌ها و کاندیداها قوی ترین برنامه و رئیس جمهور انتخاب و دولت قوی تشکیل خواهد شد؛ بنابراین دولتی که بر سر کار می‌آید محصول رقابت احزاب قوی نبوده و بنابراین دولتی قوی نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این پاسخگوی عملکرد این دولت به جز شخص رئیس جمهور و وزیر نیست؛ در حالی که اگر نظام حزبی بر سرکار بیاید در آن زمان حزب حاکم مسئول و پاسخگوی عملکرد آن دولت است و چون فضا رقابتی است حزب حاکم تلاش می کند تا بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد و حزب غیر حاکم هم تلاش می کند تا عملکرد حزب حاکم را زیر ذره بین قرار دهد، لذا این دولت برخواسته از رقابت و عملکرد حزبی و کارکرد حزبی بهتر خواهد بود.

در کشور ما بسیاری گمان می‌کنند که کارکرد حزبی بد است

نمازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حزب کارگزان پاسخگوی عملکرد اسحاق جهانگیری بوده است؟ گفت: جهانگیری در انتخابات پست نگرفت، بلکه او معاون اول رئیس جمهوری نظیر آقای روحانی بود که او هم در نتیجه کارکرد حزبی روی کار نیامده بود و او هم وقتی روی کار آمد اعلام کرد که من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم.

فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح علت این موضوع تصریح کرد: در کشور ما بسیاری گمان می‌کنند که کارکرد حزبی بد است، در حالی که در نظام های دموکراتیک احزاب امور را جلو می‌برند؛ اما شاهد بودیم آقای روحانی هم هرگز اعلام نکرد که عضو حزب و گروهی است و حتی آقای خاتمی هم که خودش موافق حزب بود هرگز اعلام نکرد که من عضو چه حزبی هستم؛ کمااینکه آقای جهانگیری منتخب حزب کارگزاران نبود، زیرا اصلا منتخب نبود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان خاطر نشان کرد: اگر کارکرد حزبی در کشور وجود داشته باشد دیگر فردی نمی‌تواند بگوید که من عضو حزب و گروهی نیستم، زیرا حزب او را معرفی کرده و زمانی که انتخاب شد افتخار می کند به اینکه بگوید من عضو این حزب هستم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها