رهبر جهموری‌خواهان سنای آمریکا احتمال استیضاح بایدن را رد کرد

«میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهو‌ی‌خواه مجلس سنای آمریکا، استیضاح «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور به‌خاطر خروج  از افغانستان را غیرمحتمل دانست. مک‌کانل گفت: «قرار نیست استیضاحی انجام شود. فکر می‌کنم راه تصحیح چنین رفتارهایی در این کشور صندوق رأی است».

رهبر جهموری‌خواهان سنای آمریکا احتمال استیضاح بایدن را رد کرد

«میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهو‌ی‌خواه مجلس سنای آمریکا، استیضاح «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور به‌خاطر خروج از افغانستان را غیرمحتمل دانست.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، مک‌کانل گفت: «قرار نیست استیضاحی انجام شود. فکر می‌کنم راه تصحیح چنین رفتارهایی در این کشور صندوق رأی است».

این سناتور ارشد آمریکایی افزود: «با وجود مجلس نمایندگانی [با اکثریت] دموکرات و سنایی که با فاصله کم [دارای اکثریت] دموکرات است، رئیس جمهور از دفتر کارش اخراج نمی‌شود. چنین اتفاقی رخ نخواهد داد».

«لیندسی گراهام» نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا که هفته گذشته ضمن محکوم کردن مواضع و عملکرد دولت جو بایدن در قبال افغانستان خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شده بود، روز دوشنبه باز هم در این باره صحبت کرد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار داشت با هرج و مرج گسترده مواجه شد.

در روزهای اخیر و به دنبال کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در انفجارهای هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی کابل، فشارهای جمهوری‌خواهان علیه بایدن و دولت او شدت گرفته است.

پیش از این دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خواستار استیضاح «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شدند و تعدادی دیگر از افراد شناخته شده در این حزب از قبیل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق، بر لزوم برکناری بایدن از ریاست جمهوری تأکید کردند.

«جاش هاولی» سناتور جمهوری‌خواهی که سه ماه قبل از خروج نیروهای آمریکایی حمایت کرده بود، روز چهارشنبه هفته گذشته، استعفای تیم دفاعی و امور خارجه بایدن را خواستار شد. دیگر جمهوری‌خواهان با اتخاذ موضعی نرم‌تر، از «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درخواست کردند بلینکن را فراخوانده و مستقیماً او را مورد بازخواست قرار دهد.

با این حال اغلب دموکرات‌ها از تصمیم بایدن برای اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از دو دهه اشغال، استقبال کرده و برخی نیز دوشادوش دولت آمریکا از آن حمایت کرده‌اند.

جو بایدن نیز در اولین سخنرانی خود بعد پایان اشغال نظامی افغانستان اعلام کرد که آمریکا با موفقیت تمامی نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده و این ماموریت به پایان رسیده است.

او در ادامه با پرهزینه خواندن جنگ افغانستان برای مردم آمریکا گفت، جنگ دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت.

منبع: فارس

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها