«جهانگیر نظام‌ العلما» در گذشت

نایب‌ رئیس انجمن پیشکسوتان مطبوعات گفت: جهانگیر نظام‌العلما، خوشنویس و از پیشکسوتان عرصه مطبوعات شب گذشته در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

«جهانگیر نظام‌ العلما» در گذشت

رضا قوی‌ فکر گفت: استاد نظام‌العلما در ۲۴ اسفند ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. او فرزند عباس نوه کمال‌ الوزرا، نمایشنامه‌ نویس عصر مشروطه و از موسسان تئاتر کمدی در ایران بود. جهانگیر نوجوان در راه رفتن به دبیرستان دارالفنون مدت‌ها در مقابل مسجد سپهسالار می‌ایستاد تا شاهکار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی را بر سردر این مسجد نام‌آشنا نظاره کند. شیفتگی جهانگیرخان نسبت به خط و خطاطی از همان زمان آغاز شد.

وی در ادامه بیان کرد: عشق به خوشنویسی باعث شد که او پس از تحصیل در دارالفنون به هنرستان کمال‌الملک برود و خوشنویسی را به صورت علمی و حرفه‌ای دنبال کند. سپس با گروهی از استادان بنام خطاطی، انجمن خوشنویسان ایران را بنا نهاد. استاد نظام‌العلما که خود شاگرد استاد علی‌اکبر کاوه از بزرگان خوشنویسی ایران بود و در محضر او مشق خط می‌کرد، شاگردان بسیاری را در زمینه خوشنویسی تعلیم داد. ‌او که هفت دوره عضو شورای‌عالی انجمن خوشنویسان ایران و از اعضای شورای ارزشیابی هنری مرحله نهایی آزمون این انجمن بود در سن ۲۳سالگی به عنوان جوان‌ترین خطاط ایرانی شناخته شد. استاد نظام‌ العلما سال‌ها با روزنامه‌ های اطلاعات و کیهان همکاری می‌کرد.

این روزنامه‌ نگار قدیمی با اشاره به فعالیت‌ های نظام‌ العلما یادآور شد: لوگو روزنامه اطلاعات که هنوز از آن استفاده می‌شود از یادگارهای این استاد بزرگ بود. استاد نظام‌العلما در چندین نمایشگاه خوشنویسی در داخل و خارج کشور شرکت داشت و به پاس سال‌ها خوشتویسی، نشان درجه اول هنری دریافت کرد. استاد نظام‌العلما کوهنوردی حرفه‌ای نیز بود و در سال ۱۳۳۸ موفق شد قله دماوند را فتح کند. او در یک‌ مصاحبه مطبوعاتی در ۸۰ سالگی گفته بود «من به پیری و مرگ فکر نمی‌ کنم و همواره با تلاش در زمینه خوشنویسی و کوهنوردی به زندگی عشق می‌ ورزم‌».

به گفته قوی‌فکر، نظام‌ العلما که مدتی دچار بیماری فراموشی شده بود شب گذشته در خانه‌ اش در کوی نویسندگان از دنیا رفت.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها