ابتکار: سطح تحصیلات کارکنان خانم دولت از مردان بیشتر است/ مانع تراشی‌ها در راستای انتصاب مدیران زن زیاد بود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم، گفت: در دولت دوازدهم حدود ۱۰۰ زن معاون وزیر و هم تراز با معاون وزیر داشتیم. در این دوره خانم‌ها در وزارت نیرو وارد هیئت مدیره شرکت‌هایی شدند که ۱۰۰ درصد مردانه بود که امیدوارم در دولت سیزدهم نیز به این موضوع توجه شود.

ابتکار: سطح تحصیلات کارکنان خانم دولت از مردان بیشتر است/ مانع تراشی‌ها در راستای انتصاب مدیران زن زیاد بود

معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از دو فیلم مستند معاونت امور زنان در دولت دوازدهم با عناوین "مدیریت زنان" و "تجربه زیسته یک زن؛ اشرف بروجردی همسر و خواهر شهید" که با حضور اشرف بروجردی برگزار شد، با بیان اینکه طبق آخرین گزارش گیری حدود ۱۰ هزار زن در دولت دوازدهم وارد چرخه مدیریت شدند، اظهار کرد: انتصاب ۳۰ درصد مدیران دولت از بین زنان و جوانان مصوبه سال ۹۶ آقای روحانی در شورای عالی اداری بود که پشتوانه‌اش را در دوره‌های پیشین خانم‌ها مولاوردی، حبیبی و شجاعی فراهم کرده بودند. طبق این مصوبه شورای عالی اداری دو امتیاز برای انتصاب زنان و جوانان قائل می‌شد تا با سرعت بیشتری مسیر را برای رسیدن به حد نصاب انتصاب مدیریت در سطح عالی و میانی و استانی طی کنند.

وی ادامه داد: کار پر فراز و نشیبی بود و برخی‌ها علنی و غیر علنی مخالفت خود را اعلام کردند اما رئیس جمهوری چون این مطالبه و شایستگی را در زنان دیده بودند، محکم بود. در آن زمان سازمان اداری و استخدامی گزارشی ارائه داد که مشخص شد ۴۱ درصد کارکنان دولت خانم‌ها هستند و سطح تحصیلات کارکنان خانم دولت از مردان بیشتر است. برخی سوال می‌کردند چرا برای انتصاب زنان سهمیه گذاشتید؟، در حالی که به صورت طبیعی سالهای بعد از انقلاب امام فرمودند که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند و از میان دو سفیری که به دیدار گرباچف اعزام کردند یک زن و یک مرد بود و این در شرایطی بود که اصلا بحث سفیر زن مطرح نبود و خانم دباغ سفیر امام بودند. بنابراین سالهای بعد از انقلاب در این زمینه پایه گذاری خوبی اتفاق افتاد اما گاهی رها می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با بیان اینکه تحولی در حوزه انتصاب زنان اتفاق افتاد، ادامه داد: در این سالها ما پنج سفیر زن و ۱۶ معاون استاندار زن داشتیم و حتی در فرمانداری‌ها خانم‌های توانمند منصوب شدند که تا پیش از این چنین فضایی نبود.

به گفته ابتکار، در حال حاضر۲۵.۲ درصد از مدیران دولت دوازدهم از بین زنان منصوب شدند که اگر مصوبه انتصاب ۳۰ درصدی مدیران از بین زنان و جوانان لغو نمی‌شد شاید این رقم به ۳۰ درصد نیز می‌رسید.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با بیان اینکه در جهت انتصاب مدیران زن تحولی در دولت ایران اتفاق افتاد و با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انتصاب ۳۰ درصدی زنان و جوانان، یادآور شد: مانع تراشی‌ها در راستای انتصاب مدیران زن زیاد بود تا اینکه یک نفر مصوبه شورای عالی اداری را به دیوان عدالت اداری برد و این مصوبه را در سال ۹۹ لغو کرد. این فرد از جریانهای خاص سیاسی بود و می‌خواست خودش معاون فرماندار شود در حالی که برای این سمت یک خانم را در نظر گرفته بودند. اقدام کرد تا این مصوبه را لغو کند و دیوان عدالت اداری بدون توجه به دفاعیه جدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری این مصوبه را لغو کرد. البته در آن زمان اتفاقی که باید افتاده بود و زنان وارد چرخه مدیریت شده بودند.

وی با بیان اینکه اتفاق بزرگی در عرصه مدیریت زنان در دولت دوازدهم رخ داد، تاکید کرد: امیدوارم این روند استمرار یاید و این ظرفیت بزرگ را رئیس جمهوری فعلی قدر بداند و از آن استفاده کند چراکه این ظرفیت اگر نادیده گرفته شود لطمه‌ای به پیشرفت جامعه ایران و تحولات بزرگی که در آینده در پیش است وارد می‌کند. این پاسخی به مطالبات جوانانی است که می‌خواهند آینده‌ روشن و جلوه آرزوهای خود را در افراد فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجرایی کشور ببینند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    ابتکار خانوم از بروبچ تو امریکا چه خبر

  • هادی
    0

    برو بزت بچرون دورودرنگ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها