یک کارشناس مسکن در گفتگو با خبر فوری هشدار داد:

تورم مهار نشود قیمت تمام شده ساختمان تا ۳ سال آینده ۴برابر می شود / آرزو می کنیم طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال محقق شود/ باید اهداف متواضعانه تر و واقعبینانه تر باشند/ در دو دولت روحانی سالی ۲۰۰هزار مسکن ساخته شد

یک کارشناس مسکن گفت: باید توجه داشت که اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، بر هزینه های ساخت مسکن هم تاثیر می گذارد.

تورم مهار نشود قیمت تمام شده ساختمان تا ۳ سال آینده ۴برابر می شود / آرزو می کنیم طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال محقق شود/ باید اهداف متواضعانه تر و واقعبینانه تر باشند/ در دو دولت روحانی سالی ۲۰۰هزار مسکن ساخته شد

مهدی سلطان محمدی در گفتگو با خبر فوری با اشاره تصویب قانون جهش تولید مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار داشت: واژه جهش بسیار جذاب و حیجان انگیز به نظر می رسد و یک سیاستمدار از اینگونه واژه‌ها برای نشان دادن توانایی و قابلیت خود استفاده می کنند. اما در مباحث عملی این واژه چندان معنا دار نیست و در واقع دامنه تغییرات تدریجی و آرام است.

وی افزود: تجربیات گذشته بیانگر استفاده از واژه «جهش» برای طرح «مسکن مهر» است که قراربود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سال ساخته شود. اما شواهد بیانگر آن است از زمان شروع عملیات اجرایی ساخت این واحدها تقریبا هر سال حدود 700 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی ساخته شد، گفت: چنین عملکردی بیانگر ساخت حدود 200 هزار واحد مسکونی در سال است به همین نمی توان انتظار افزایش 5 برابری ظرفیت ساخت مسکن در یک اقدام خارق العاده ای را داشت. البته ما آرزو می کنیم که طرح ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رئیس جمهوری مطرح شده است به نتیجه برسد.

سلطان محمدی با بیان اینکه مساله اصلی تامین منابع است، گفت: اگرچه از سوی مجلس شورای اسلامی 360 هزار میلیارد تومان اعتبارات بخش مسکن در نظر گرفته شده است اما این عدد آنطور که باید و شاید قابل پذیرش نیست. در همین رابطه سال گذشته 100 هزارمیلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: وقتی اعتبارات بخش مسکن را زیاد می کنیم، یعنی اعتبارات بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، تجارت و ... کاهش می یابد. لذا دست سیاست گذار در این خصوص خیلی باز نیست و اگر بخواهد از طریق اوراق قرضه مسکن که سالم ترین راه است، استفاده کنند با محدودیت های کثیری از جمله کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی دولت مواجه است. بنابر این سیستم بانکی راهی جز متوصل شدن به بانک مرکزی ندارد که نتیجه آن هم تورم خواهد بود.

این کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان کرد: با پیشبینی های انجام شده از اعتبار 360 هزار میلیارد تومانی هم آبی گرم نمی شود که یک میلیون واحد مسکونی در سال تولید شود. زیرا هزینه های قیمت تمام شده مسکن رشد قابل توجه ای تجربه کرده است و این برآورد واقع بینانه نیست.

سلطان محمدی اظهار داشت: برای یک متر مربع ساختمان با اسکلت بتونی، 50 کیلوگرم آرماتور به قیمت 900 هزار تومان در بازار فعلی، حدود 25 صدم متر مکعب بتن با قیمت 300 هزار تومان، متری 500 هزار تومان دستمزد و 2 میلیون تومان فقط هزینه اسکلت نیاز است که با احتساب تاسیسات و نازک کاری به بیش از 2 تا 3 برابر افزار می یابد. البته این ارقام در نهایت بستگی به کیفیت دارد. همچنین اگر یک واحد مسکونی بدون کابینت و سرویس بهداشتی تحویل داده شود هزینه کمتری نیز در بر دارد.

وی یادآور شد: برای 80 متر مربع ساختمان 110 متر فضای ناخالص شامل راه پله و مشاعات تخصیص می یابد.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه برای ساخت یک ساختمان با کیفیت حد اقلی طبق قیمت روز بازار حدود 500 میلیون تومان هزینه می شود گفت: میزان ثبت نام مردم در طرح اقدام ملی مسکن نشان داد که عمده مردم از پس مخارج و هزینه های خرید مسکن بر نمی آیند و امکان مشارکت نداشتند. از طرفی سیستم بانکی هم با محدودیت هایی مواجه است.

سلطان محمدی بیان داشت: بعید است که از این قبیل طرح های تولید مسکن قابلیت تحقق پیدا کنند. مگر اینکه همانند مسکن مهر تعهدی ایجاد شود که حتی دولت های بعد هم موظف به انجام آن تعهدات در قبال مردم باشند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، بر هزینه های ساخت مسکن هم تاثیر می گذارد.

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: هزینه های مصالح ساخت مسکن نسبت به سال گذشته در بتن 10 برابر در آرماتور 7 برابر در دستمزدها 4 تا 5 برابر شده و پیشبینی می شود تا سه سال آینده قیمت های تمام شده یک ساختمان تا 4 برابر افزایش یابد.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: چنین مواردی را نه مردم قابلیت تامین آن را دارند و نه دولت می تواند از عهده آن بر آید. لذا باید اهداف متواضعانه تر و واقعبینانه تر باشند تا بتوان به تعهدات جامع عمل پوشاند. از طرفی اصرار بر اینکه منابع مالی از هر طریقی تامین شود نیز باعث افزایش نقدینگی و تورم بیشتر می شود که با سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم و حتی سیاست های خانه سازی در کشور در تعرض قرار می گیرد.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ذوالقرنین
    0

    ایران زمین کم ندارد که بخواد به صورت اپارتمانی قفس تحویل ملت بده که هزینه انرژی رو چندین برابر کنه کشورهای شرق بیشتر اوقات افتابی هستند پس باید رو ساختمانهای ویلایی هزینه کرد بدون شک دادن زمین رایگان به کارمندان دولت کارگران ومخصوصا بازنشستگان اونهم برای ساخت نه دلالی میتونی این امار رو به دست ملت محقق کنه هشتاد درصد پول مسکن رو زمین ومجوزات شهرداری وخدماتی مخصوصا اوقاف داره میبلعد.واقعا مدیریت بعد از انقلاب فاجعه است

  • علی
    0

    زرشک طلایی برای جهش تولید مسکن تقدیم میشه به.......

  • بیکار
    0

    خود آقای مخبر در اولین جلسه قسم خوردن گفت. ماهی 80 تا واحد میشود سالی یک میلیون واحد.... واقعا یک حساب ساده میتوان گفت ماهی 80 تا واحد آپارتمان خیلی کار سختی است انقدر شلوغش کردین..... یعنی روز 2 تا 3 واحد در روز آنهم در سطح کل استان های کشور آیا کار سختی است که اینقدر شلوغش کردن. متأسفیم کار مسئولان فقط شده حرف قشنگ زدن... اینقدر خوب حرف میزنننند که آدم پای تلویزیون میخ کوب اینها میشه بدبخت مردم وای خدایا تو به دادمان برس.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      احتمالا گفته باشه ماهی هشتاد هزار...

    • سعید
      0

      هشتاد هزار...

    • رضا
      0

      بنده خدا ماهی 80 هزار تا بسازند میشه یک میلیون . یعنی در هرسال توهر استان 30 هزار تا واحد مسکونی

  • سلام
    0

    خبرفوری عزیز از سر هر کوچه و خیابونی که نباید کارشناس پیدا کنی بیاری ......این افراد همان دوره قبل کارشناسی کردند بسه

  • محمد
    0

    ازنظرامام خمینی وآیت الله بهجت وامی که سودداره حرام است شایدهمین سبب بالارفتن قیمت ونداشتن قدرت خریدباشد

    نظرات شما -
    • اکبری
      0

      یا در دوره خمینی نبودی یا الان نمیدونی بانکها مال چه کسانی است .

    • سنگک
      0

      مگه تو غار زندگی میکنی ؟ یعنی نمیدونی بانک ها و موسسات مالی مال چه کسانی است ؟ همان هایی که میگن حرام خودشون دارن سود می گیرن از وامی که به یه کارگر بی نوا میدن . بابا از توی غار تعصب بیرون بیا و یه نفسی تازه کن ببین چه خبره تو کشور

  • کاربر ناشناس
    0

    غیرازخرابکاری وبدبخت کردن مردم کاری نمی کنند

  • موسوی
    0

    چرا این کارشناسان همیشه جور روانی در بازار درست می کنند خجالت بکشید تا که باید اقتصاد کشور منابع کشور حبیب مردم را هدف غارت کران سوداگران دلالها کنید بس کنید مگر مسکن داخلی نیست ما که مصالح ساختمانی اضافه داخلی تولید می کنیم چرا مسکن که قانون اساسی سر پناه مردم افتاده دست سوداگران غارت کران شرف وژدان خوب است نرم هم است انسانیت در کشور جمع همش شده مادیات خدا از این ظالمان بی رحم نکذرد که زندگی مردم اقتصاد کشور را به این روز انداختن نود درصد مردم شدن دلال سوداکر سرمایه کشور شده دلار سکه مسکن در خانه های مردم گذاشته شده چرا دولت فکر اساسی نمی کنند تا دست غارت متن سوداگران راندخواران دلالها از زندگی مردم جمع شود سکوت بس است

  • ناشناس
    0

    ساخت مسکن به درد نمیخوره فقط ارزانی کو وعده میدن قیمت ها بالاتر میره

  • دوزخی
    0

    مگر در قدیم قدیما مردم خانه داشتند آب داشتند برق داشتند گاز داشتند مبل داشتندماشین داشتند حیاط داشتند اینترنت داشتند ... NO ! اما مهم عبادت است .ما شماها را به بهشت خواهیم برد اونجا همه اش عشق و حال است .اونجا از صبح تا شب هی بکنید دعا که فلانی خوب جایی ما را آوردی .THANK YOU SIR

  • سید هرندی
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران خانه نخرید ماشین نخرید همه را صاحب خانه خواهیم کرد . مسکن نخرید ارزان می شود.

    نظرات شما -
    • مفت خور
      0

      اصلا همه چی مفتی میشه . مفت خورها به صف از جلو نظام پیش به سوی آب و برق و خانه و سعادت مجانی البته به مقام والای انسانی هم خواهید رسید .

  • باالله
    0

    اگر 3 سال آینده وجود داشته باشد !!!

  • عباسی
    0

    من مطمننم که منزل ارزون نمیشه که هیچ،چن برابر هم میشه

  • توهم زاده
    0

    بعد از 10 سال هنوز مسکن مهر ناتمامه . اونی که زاییدید بزرگ کنید طرح جدید پیشکش .

  • علی
    0

    با قاطعیت آقای رئیسی مهار میشه بیخود آیه یئس نخوانید این مهلت آخر برای نظام هست که دست سرمایه دار بی‌رحم نزول خور محتکران سوداگران دزد فاسد اخلال گر مالی فردا فروش وووو قطع راهی زندان بشه حالا ببینید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها