صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

تنیس روی میز یا پینگ-پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو یا چهار بازیکن در آن مشارکت دارند و هر بازیکن یک راکت دارد و با بهره‌گیری از آن به توپ ضربه می‌زند.

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

تنیس روی میز توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد اداره می‌شود. از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش‌های المپیک اضافه شد. به خوردن توپ به تور، هنگام زدن سرویس نت می‌گویند، و فواید تنیس روی میز این است که در موقع بازی کردن تنیس روی میز تمام اجزای بدن در حال حرکت هستند: دست، پا، گوش بینی قلب مری نای شش انگشتان دست، سر، چشم و اندام در حال حرکت هستند این بازی باعث می‌شود که تحرک شما بسیار زیاد شود و دو نیمکرهٔ مغز به‌طور هم‌زمان با هم کار کنند.

تاریخچه تنیس روی میز

خاستگاه این بازی در بریتانیا است که در سال‌های ۱۸۹۰-۱۸۸۰ شاهزادگان (زمان ملکه ویکتوریا) طبقهٔ بالا پس از خوردن ناهار برای سرگرمی به آن می‌پرداختند. گویا در آن زمان آن‌ها ترجیح می‌دادند تا به جای آنکه در زیر آفتاب تنیس بازی کنند به انجام ورزشی بپردازند که در زیر سقف باشد، پس تنیس روی میز را ساختند. در برخی کشور‌های انگلیسی زبان، دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز ورزشی از به کار بردن واژهٔ پینگ پنگ برای این رشتهٔ ورزشی منع شده‌اند و به جای آن باید از تنیس روی میز استفاده کنند. دلیل آن هم لفظ واژهٔ پینگ پنگاست که در گذشته برای تمسخر یا تحقیر ساکنان شرق آسیا استفاده می‌شده‌است و دارای بار نژادپرستی است. همچنین گفته می‌شود که تنیس روی میز نام ورزش است، ولی پینگ پنگ نام یک برند آمریکایی است که در سال ۱۹۰۱ ثبت شده و در وبسایت خود نیز به تفاوت تعریف تنیس روی میز و پینگ پنگ پرداخته‌است.

ورزش تنیس روی میز در اروپا

اولین دوره ی مسابقات جهانی تنیس روی میز در لندن برگزار شد و از آن موقع تا به حال به غیر از سال های جنگ جهانی دوم بدون وقفه برگزار می شود.
اروپایی ها موفق شدند در بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۵۲ عناوین مختلفی را به دست آورند برای همین می توان این عصر را عصر اروپایی ها دانست.

دهه سال ۱۹۵۰ به دلیل قهرمانی های متعدد ژاپنی ها در بازی تنیس، معرفی روش پن هولدر (گرفتن راکت به شکل مداد) ،ارائه ضربه های فورهند، بازی های تهاجمی که نزدیک میز انجام می شد، رقص پای مخصوص بازیکنان، این دهه عصر ژاپنی ها نام گرفت.
ژاپنی ها تا سال ۱۹۶۱ موفق شدند این قهرمانی در بازی تنیس را حفظ کنند.
بازیکن چینی موفق شد اولین کاپ انفرادی جهان را به پکن در سال ۱۹۵۹ "چنگ کوتان" ببرد.
از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۷ چینی ها توانسته اند در مسابقات پینگ پنگ قهرمان میدان باشند.
مخترع ضربه های پیچدار و مارپیچی که به ضربه های لوپ معروف هستند به اسم ژاپنی ها در سال ۱۹۶۰ به ثبت رسید.
در بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۳ کاپ های جهانی بازی تنیس در اختیار ژاپنی ها و هم چنین مجاری ها بوده است اما قهرمانان بازی تنیس روی میز هم چنان چینی ها بوده اند.

ورزش تنیس روی میز و آشنایی با قوانین و تجهیزات بازی پینگ پنگ

تنیس روی میز (پینگ پنگ) ورزش مفرح و شادی است که بر روی میز انجام میشود وپیشینه‌ای تاریخی دارد. ریشه این ورزش به انگلستان بر می‌گردد، آن هنگام که شاهزادگان انگلیسی برای فراراز آفتاب سوزان وانجام فعالیت بدنی در خانه به فکر اختراع ورزشی افتادند که بتوانند آن را در فضای سر پوشیده یا خانه نیز انجام دهند، بنابراین آن‌ها پینگ پنگ را از روی تنیس راکتی اختراع کردند.

در این ورزش افراد می‌توانند با استفاده از راکت و یک توپ به صورت انفرادی (تک به تک) یا گروهی (دو به دو) به انجام آن بپردازند. با تهیه ابزارلازم و دانستن قوانین ساده این بازی که در ادامه این بخش از ورزش نمناک توضیح خواهیم داد میتوانید به انجام آن بپردازید. در این بخش از نمناک سعی داریم شما را با وسایل تنیس روی میز، قوانین پینگ پنگ، روش صحیح سرویس زدن در پینگ پنگ، مدت زمان بازی و روش‌های امتیازگیری آشنا کنیم.

دانستنی‌های تنیس روی میز

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

۱- تجهیزات تنیس روی میز عبارت است از میز، تور، راکت و توپ.

۲- حداقل بازیکنان در هر بازی دو نفر و حداکثر چهار نفر می‌باشد.

۳- توپ پلاستیکی (پلی) در سال ۲۰۱۴ جایگزین توپ سلولوئیدی شد. راکت تنیس روی میز هم احتیاج به مراقبت و نگهداری دارد.

۴- در شروع بازی و هم هر گاه که بازیکن در حین مسابقه راکت خود را تعویض می‌نماید، بایستی آنرا به حریف خود و داور نشان دهد و به آن‌ها اجازه دهد که آنرا ازمایش کنند.

۵- این وظیفه بازیکن است که سرویس را طوری اجرا کند که داور و کمک داور بتواند مشاهده کنند که او شرایط لازم برای یک سرویس صحیح را رعایت کرده است.

ابزار مورد نیاز برای ورزش پینگ پنگ

۱. میز پینگ پنگ

سطح میز پینگ پنگ یا سطح بازی مستطیلی به ابعاد (طول آن ۲.۷۴ متر و عرض آن ۱.۵۲ متر و ارتفاع میز از سطح زمین ۷۶ سانتیمتر) است که در قسمت کناره‌های میز، موازی با طول و عرض آن نواری سفید با عرض ۲ سانتیمتر وجود دارد. رنگ سطح میز پینگ پنگ تیره و یکنواخت و بدون بازتاب نوراست و بوسیله یک تور عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم شده است که هر قسمت نیزبا یک خط به عرض سه میلیمتر به دو بخش مساوی به نام (نیمه زمین) تقسیم شده است.

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

۲. تور

مجموعه‌ی تور شامل تور، ضمائم آن، پایه‌ها و گیرنده‌هایی است که مجموعه‌ای توررا به میز متصل می‌کند. تور بوسیله دو پایه عمودی به میز متصل میشود و ارتفاع تور از سطح میز ۱۵.۲۵ سانتیمتر است.

۳. توپ

توپ پینگ پنگ، کروی شکل و از جنس سلولوئید یا مواد پلاستیکی با رنگ سفید یا نارنجی مات و بدون بازتاب نوربه قطر ۴۰ میلی متر و وزن ۲.۷ گرم است.

۴. راکت

راکت پینگ پنگ، دارای تیغه و سطح صاف و محکم و اندازه و وزن مشخص است به طوری که هر راکتی با هر اندازه و وزنی نمیتواند مورد استفاده قرار بگیرد. سطح راکت یکنواخت و دارای ضخامت یکسانی است. جنس چوب راکت از چوب طبیعی می‌باشد که برای استحکام آن از الیاف کربن و الیاف شیشه یا کاغذ فشرده استفاده میشود.

رنگ یک طرف راکت قرمزمات و طرف دیگر آن مشکی مات است که هر دو طرف نور را بازتابش نمیکنند و قسمت‌هایی از راکت که بوسیله آن‌ها ضربه نواخته میشود دارای یک پوشش لاستیکی آج دار است.

شیوه بازی تنیس روی میز

بعد از ضربهٔ سرویس که می‌بایست در نیمهٔ زمین شخص شروع کننده بر زمین بخورد، در ضربه‌های بعدی توپ باید تنها در نیمهٔ زمین سمت مقابل به زمین بخورد.

دو نیمهٔ زمین با یک تور از هم جدا شده‌اند. چنانچه توپ در زمین حریف نیفتد یک امتیاز به حریف اضافه می‌شود و درصورتیکه توپ در زمین حریف فرود آید و بعد از آن حریف نتواند توپ را به زمین سمت مقابل بزند یک امتیاز به فردی که ضربه را زده اضافه می‌شود.

چنانچه در ضربه اول، توپ بعد از اینکه به زمین‌خورد، به تور بخورد و آنگاه در زمین حریف برخورد کند «نت» حساب می‌شود و شخصی که شروع کننده است باید دوباره ضربه را بزند و هیچ امتیازی برای کسی محسوب نمی‌شود.

رالی عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی در حرکت است.

توپ از آخرین لحظه‌ای که به صورت ثابت در کف دست آزاد بازیکن قرار دارد، قبل از پرتاب برای زدن سرویس، رالی یک لت یا یک امتیاز به حساب می‌آید.

یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجهٔ آن در شمارش بازی لحاظ نمی‌شود.

دست بازی دستی است که راکت را می‌گیرد. دست آزاد دستی است که راکت را نمی‌گیرد.

یک بازیکن موقعی به توپ ضربه وارد کرده‌است که با راکتی که در دست دارد یا با قسمت زیر مچ دست به توپ ضربه بزند.

یک بازیکن هنگامی در برابر توپ انسداد به وجود می‌آورد که لباس او یا هرچه همراه خود دارد در زمان بازی با توپی که هنوز از خط انتهایی خود عبور نکرده یا از زمان آخرین ضربه از سوی حریف با زمین بازی برخورد نداشته تماس پیدا کند.

زننده سرویس بازیکنی است که اولین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

گیرنده سرویس بازیکنی است که دومین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

داور فردی است که برای کنترل مسابقه گذاشته می‌شود.

کمک داور فردی است که در هنگام تصمیم‌گیری‌های ویژه به داور کمک می‌کند.

هر آنچه بازیکن پوشیده یا همراه خود داشته باشد به جز از توپ شامل همه لوازم و اشیایی است که در موقع شروع رالی مورد استفاده او بوده‌است.

هنگامی که توپ از هر منطقه‌ای به جز از قسمت بین تور و پایه آن یا از قسمت بین تور و سطح بازی عبور کند، در حقیقت آن توپ از روی مجموعه تور یا دور تا دور آن «عبور کرده» برداشت خواهد شد.

خط پایانی خطی است که به صورت فرضی در هر دو طرف امتداد داشته باشد.

قوانین بازی تنیس روی میز

تنیس روی میز به شکلی است که دو یا چهار بازی کن روی یک میز با استفاده از راکت‌های کوچک و یک توپ کوچک سبک، بازی می‌کنند. یک بازی سریع با واکنش‎های سریع انجام می‌گیرد.

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

دستور بازی تنیس روی میز

قواعد بازی تنیس روی میز، آشنایی با تنیس روی میز، تنیس روی میزرقابت‌های تنیس روی میز

در بازی تک نفره، سرور باید سرویس بزند و گیرنده توپ را بازگشت دهد بعد از آن در ادامه بازی هر دو توپ را متوالی بازگشت خواهند داد.

قواعد بازی دو نفره تنیس روی میز

در بازی دو نفره "تنیس روی میز" انتخاب سمت میز و همچنین زدن سرویس آغاز مسابقه هر دو با پرتاب سکه (شیر و خط) مشخص می‌شود. برنده رقابت کسی است که سریعتر به امتیاز ۱۱ برسد. اگر هر دو بازیکن به امتیاز ۱۰ برسند در اینصورت بازی آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا عاقبت یکی از بازیکنان ۲ امتیاز از حریف جلو بیفتد مانند ۱۱- ۱۳.

سرویس باید به گونه مورب، از سمت راست سرور به طرف راست گیرنده‌ها باشد.
یک جفت دوتایی باید بطور متناوب به توپ ضربه بزند، این باعث می‌شود که مسابقه چالش برانگیز باشد.
در تغییر سرویس، گیرنده قبلی سرویس زننده جدید می‌شود و هم کار سرویس زننده قبلی گیرنده می‌شود.
این سبب می‌شود تا همه در بازی بطور مساوی سهیم باشند. پس از هشت امتیاز، شما به شروع چرخه بازگشته اید.
تولید میز پینگ پنگ با مواد اولیه مطلوب و طبق اصول و استاندارد‌های لازم برای شروع یک بازی اصولی الزامی است.

در بازی دو نفره تنیس روی میز، سرور باید سرویس بزند و گیرنده توپ را بازگشت دهد بعد شریک سرور بازگشت می‌دهد و پس از آن شریک گیرنده و بعدا از آن متوالیا دو نفر توپ را به نوبت بازگشت می‌دهند.

قواعد بازی چهار نفره تنیس روی میز

مقررات بازی چهار نفره تنیس روی میز همان قوانین بازی دو نفره است، بعلاوه مواردی که زیر توضیح داده می‌شود:

دو هم بازی که حق زدن دو سرویس نخست را به دست می‌آورند باید اول تصمیم بگیرند که کدامیک سرویس را خواهند زد. به همین ترتیب دریافت کنندگان سرویس نیز باید مشخص نمایند که کدام از آن‌ها دریافت کننده اولین سرویس خواهد بود.
هر سرویس زننده‌ای دو سرو امتیاز‌ی خواهد زد در پایان نوبت دو سرویس او کسی که دریافت کننده آن دو سرویس بوده است حال زننده سرویس خواهد شد. این تسلسل که دریافت کننده، زننده سرویس بعدی می‌شود و هم بازی سرو زننده قبلی دریافت کننده سرویس تا آخر گیم یا تا امتیاز ۱۰- ۱۰ ادامه می‌یابد، در چنین حالتی سرو زدن و دریافت آن ادامه پیدا می‌کند مضاف بر این که هر بازیکن در نوبت خود صرفا یک سرو امتیازی خواهد زد. زدن سرو‌ها تا پایان گیم متناوباً ادامه پیدا می‌کند.

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

مدت زمان بازی تنیس روی میز

هر بازی پینگ پنگ از پنچ گیم، ۱۱امتیازی تشکیل شده است و برنده بازی تیم یا بازیکنی است که زودتر به امتیاز ۱۱ برسد، ولی اگر در امتیاز ۱۰ برابر شوند برنده تیم یا بازیکنی است که بتواند با اختلاف دو امتیاز از بازی کن یا تیم حریف پیش بیافتد.

امتياز

در موارد زير بازيکن يک امتياز کسب مي کند:

* اگر حريف او نتواند يک سرويس صحيح اجرا کند.
* اگر حريف او نتواند يک برگشت صحيح اجرا کند.
* اگر حريف مانعي غير از راکت بر سر راه توپ ايجاد کند.
* اگر حريف دو مرتبه ي متوالي به توپ ضربه بزند.
* اگر بدن بازيکن به ميز ( سطح بازي ) بر خورد کند؛ به طوري که ميز را حرکت دهد.
* اگر بدن بازيکن با تور برخورد کند.
* اگر دست آزاد بازيکن به ميز ( سطح بازي ) برخورد کند.
* در مسابقه هاي دو نفره اگر بازي کنان خارج از نوبتي که اولين زننده ي توپ و اولين گيرنده ي توپ تعيين شده است به توپ ضربه وارد کنند.

چگونگی بازی پینگ پنگ

فرد شروع کننده، با استفاده از راکت باید بگونه‌ای به توپ ضربه بزند که ابتدا توپ به نیمه‌ی زمین خود و بعد از عبور از روی تور، به نیمه‌ی زمین فرد مقابل برخورد کند. در ضربه‌های بعدی توپ باید فقط در نیمه‌ی زمین طرف مقابل به زمین بخورد.

در انتهای این مقاله تفاوت های تنیس روی میز با تنیس را آورده ایم:

تفاوت‌های تنیس روی میز با تنیس (Tennis)

صفر تا صد ورزش تنیس روی میز

تنیس (Tennis) ورزشی راکتی است که بین دو نفر (سینگل) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود. در تنیس هر بازیکن با یک راکت، توپ تنیس (توپی لاستیکی با پوشش نمدی) را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌است.

ورزش تنیس و تنیس روی میز از هم جدا نیستند. با این حال تنیس با تنیس روی میز در چند چیز مختلف تفاوت دارند:

۱- اصلی‌ترین آن در ضربه است در تنیس توپ پیش از به زمین خوردن میتواند برگشت زده شود، ولی در تنیس روی میز توپ باید حتماً بعداز یک بار زمین خوردن برگشت زده شود.

۲- زمین تنیس روی میز کوچک‌تر و راکت و توپ هم به همین مراتب کوچک‌تر می‌باشند.

۳- راکت تنیس می‌تواند در سایز‌های مختلف باشد، اما سایز راکت تنیس روی میز تغییرپذیر نیست.

منبع: تابناک باتو

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها