دلار صعود کرد

ارزش بیشتر ارزها مقابل یکدیگر تقریبا ثابت ماند اما دلار اندکی افزایش داشت.

دلار صعود کرد

به نظر می رسد تورم کماکان یکی از اصلی ترین موارد مورد نگرانی سیاست گذاران باشد و این مساله نه تنها در آمریکا که در اروپا نیز مشهود است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۳.۹ درصد بوده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۴ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم های ثبت شده در ۲۷ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن به ۱۲.۶ درصد رسیده است.

نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه گالوپ نشان می دهد ۶۰ درصد مردم آمریکا فکر می کنند وضعیت اقتصادی کشورشان در حال بدتر شدن است در حالی که تنها ۳۷ درصد پاسخ دهندگان معتقد به بهبود اوضاع بوده اند. این در حالی است که طبق نظرسنجی ماه قبل، ۵۴ درصد شهروندان آمریکایی معتقد به بدتر شدن اوضاع بودند. از سوی دیگر شاخص اطمینان اقتصادی گالوپ نیز که بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ در نوسان است در ماه آگوست به کمترین سطح خود از فوریه سال قبل رسید.

سرانجام پس از مدت ها گمانه زنی، جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- تایید کرد که سیاست های حمایتی این نهاد در حال نزدیک شدن به پایان خود است. جروم پاول با بیان اینکه قرار نیست نرخ بهره خیلی سریع افزایش پیدا کند، از برنامه ریزی برای مدیریت تورم خبر داد و افزود: آن طور که ارزیابی های ما نشان می دهد، نرخ تورم در ماه های پیش رو از مقدار فعلی کمتر خواهد بود و یا دستکم ثابت می شود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا در جهان نوشت: ویروس کرونا تقریبا به مدت ۱.۵ سال جلوی حرکت رو به جلوی ماشین اقتصاد را گرفت اما اکنون با وجود آنکه کووید-۱۹ به طور کامل ریشه کن نشده، روند احیای اقتصادی آغاز شده است. انتظار می رود تا پایان امسال هم اقتصاد آمریکا و هم اقتصاد اروپا از رکود کرونایی خارج شوند. همچنین چین و ترکیه تنها کشورهایی بوده اند که در سال ۲۰۲۰ به سطح پیش از آغاز همه گیری بازگشته اند.

ارزش دلار در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته رسید. به گفته تحلیلگران، دلار در کوتاه مدت موقعیت خوبی برابر رقبایش خواهد داشت. با این حال هم به دلیل فعالیت نوسان گیران و هم به دلیل احتمال کاهش رشد اقتصادی آمریکا، ارزش دلار تاکنون موفق نشده در یک مسیر صعودی پیوسته قرار گیرد و ریزش های روزانه بالایی را به ثبت رسانده است. انتظار می رود در مواجهه با سویه جدید کرونا، آمریکا به زودی تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کند.

آن طور که از اخبار موثق نتیجه گیری می شود، دولت بایدن از عملکرد جروم پاول- رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا- رضایت دارد تا جایی که طبق گفته منابع آگاه در وزارت خزانه داری، ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی حمایت کرده است. هنوز جو بایدن- رییس جمهور- گزینه خود را برای این سمت مهم اعلام نکرده اما انتظار می رود که وی در روز جهانی کار گزینه خود را معرفی کند.

به نظر نمی رسد که تا پایان امسال نیز بحران کرونا به پایان برسد و معامله گران باید ریسک ناشی از این ویروس بر روی اقتصاد جهانی را کماکان مد نظر خود قرار دهند. شیوع سویه جهش یافته در نقاط مختلف باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به ویژه در شرق آسیا از جمله اندونزی شده و در هند نیز شمار قربانیان مجددا در حال اوج گیری است. شماری از کشورهای جهان از شهروندان خود خواسته اند تا نسبت به دریافت دوز سوم واکسن خود اقدام کنند.

با بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی، رییس بانک مرکزی آمریکا خبر داده این نهاد در حال کاستن تدریجی از حجم سیاست های حمایتی خود است. جروم پاول با بیان اینکه تغییر رویکرد بانک مرکزی ناگهانی نخواهد بود از نظارت پیوسته این نهاد بر بازارهای مالی و شاخص های کلان خبر داد و افزود: یک بار دیگر به همه اطمینان می دهم که ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل شرایط، نیرومند و کافی هستند. با وجود پیشرفت های حاصل نشده نباید فراموش کنیم هنوز میلیون ها نفر خارج بازار کار هستند.

میزان دارایی های سرمایه گذاران خارجی از اوراق قرضه آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. طبق اعلام وزارت خزانه داری، طرف های خارجی در ماه ژوئن در مجموع هفت تریلیون و ۲۰۲ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری در اختیار داشته اند که این رقم ۶۷ میلیارد دلار بالاتر از رقمی است که ماه قبل به ثبت رسیده بود. همچنین این بالاترین میزان افزایش ماهانه در سال ۲۰۲۱ بوده است. ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق دلاری هستند.

با توجه به عملکرد ضعیف تر از حد انتظار اقتصاد چین، تقاضا برای اسکناس سبز به ویژه در کوتاه مدت بین معامله گران ارز تقویت شده است. از طرف دیگر با توجه به تسلط طالبان بر اکثریت مناطق افغانستان، نگرانی ها از افزایش تنش های ژیوپلتیکی منطقه خاورمیانه به افزایش تقاضا برای دلار دامن زد. طالبان پس از کنترل بر کابل اعلام کرده است به زودی حکومتی جدید در افغانستان تشکیل خواهد داد و با توجه به مواضع آن ها می توان انتظار داشت خاورمیانه شاهد تحولات جدیدی باشد.

تاکنون بیش از ۲۱۴ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۰۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۵۴ هزار و ۷۱۵ نفر، برزیل با ۵۷۹ هزار و ۳۳۰ نفر، هند با ۴۳۸ هزار و ۵۸۹ نفر، مکزیک با ۲۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۱۶۷ نفر بوده است.

دلار صعود کرد

گریگوری اندرسون - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه بی ام او کپیتال مارکتس - گفت: بازارها در یک دوره گذار به سر می برند و خود را آماده دوران پس از حمایت های بانک های مرکزی می کنند. با افزایش نرخ بهره، دلایل بیشتری برای حمایت از دلار وجود دارد اما تقاضا برای آن نیز کمتر خواهد شد. متوجه خواهیم شد قرار است فدرال رزرو چگونه و با چه سرعتی تغییر مسیر دهد.

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۹۲ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۹۰۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۶ یوان چین اعلام شد.

منبع: خبرآنلاین

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ص _ ن
    0

    چرا . نرخ دلار . به مردم ایران اسلامی قالب شده ؟ ۱۰۰۰ مرگ بر دلالان سکه و ارز و دلار . این دلالان وطن فروش هستند . آب به آسیاب دشمن می دهند . داد و ستد مردم را مختل کرده اند . باید ✋ دست دلالی از ایران کوتاه شود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها