افزایش درآمدهای غیر نفتی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱

براساس اعلام بانک سرمایه گذاری Jadwa، اقتصاد عربستان سعودی سریعتر از آنچه پیش بینی می شد در سال جاری توسعه می یابد چراکه صنایع غیر نفتی به روند بهبودشان از پاندمی ادامه می دهند.

افزایش درآمدهای غیر نفتی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱

بانک سرمایه گذاری Jadwa در گزارش تحقیقاتی خود اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی GDP عربستان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸ درصد رشد می‌کند که نسبت به برآورد قبلی ۱.۳ درصد، اصلاح و بازبینی شده است. رشد غیرنفتی ۳.۵ درصد خواهد بود که توسط بخش خصوصی غیرنفتی کسب خواهد شد که Jadwa افزایش ۴.۴ درصدی در مقایسه با برآورد قبلی ۳.۱ درصد را می بیند.

این بانک سرمایه گذاری گفت: در حالی که این بازگشت شگفت انگیز نیست اما برخی از بخش ها بهتر از آنچه پیش بینی می شد عمل کردند. این بانک سرمایه گذاری بهبود بخش غیرنفتی را به فعالیت هایی از جمله املاک، تولید، عمده فروشی و خرده فروشی و رستوران ها و هتل ها نسبت داده است.

علیرغم رشد کلی تولید ناخالص داخلی، Jadwa پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی بخش نفت نسبت به سال گذشته بدون تغییر نسبت به چشم انداز قبلی تا ۰.۷ درصد کاهش یابد.

انتظار می رود قیمت نفت در سال جاری میلادی به طور میانگین به ۶۷ دلار در هر بشکه افزایش یابد که منجر به افزایش درآمد نفتی دولت عربستان به میزان ۵۶۸ میلیارد ریال سعودی (معادل ۱۵۱.۴۳ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۱ می شود که از ۵۲۸ میلیارد ریال سعودی (معادل ۱۴۰.۷۶ میلیارد دلار) برآورد قبلی بیشتر است.

این بانک سرمایه گذاری گفت: بدون تغییر در هزینه های دولت، ما شاهد کسری بودجه کلی ۶۷ میلیارد ریال سعودی (معادل ۱۷.۸۶ میلیارد دلاری) خواهیم بود که ۲.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی می باشد و ۵۳ درصد کمتر از بودجه وزارت دارایی است.

منبع: فراز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها