وزیر خارجه ترکیه:

ترکیه توان پذیرش پناهجو از افغانستان را ندارد

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد که آنکارا دیگر توان پذیرش پناهجو از افغانستان را ندارد.

ترکیه توان پذیرش پناهجو از افغانستان را ندارد

«مولود چاووش اوغلو» روز گذشته (یکشنبه) پس از گفت‌وگو با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و تلاش بسیاری از اتباع افغان برای خروج از کشورشان، تصریح کرد که آنکارا نمی‌تواند بار مسئولیت موج جدید پناهجویان از افغانستان را به دوش بکشد و تحمل کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، چاووش اوغلو در این خصوص تصریح کرد: «به عنوان کشور ترکیه، ما به اندازه‌ کافی مسئولیت‌های اخلاقی و بشردوستانه خود درباره پناهجویان را انجام‌ داده‌ایم».

این دیپلمات ترکیه‌ای ادامه داد: «پذیرش یک بار مسئولیت دیگر درباره پناهجویان برای ما غیرممکن است».

تسلط طالبان در افغانستان و تلاش بسیاری از افغان‌ها برای خروج از افغانستان موجی از نگرانی‌ها را در میان کشورهای اروپایی برای تکرار بحران سال ۲۰۱۵ در خصوص هجوم سیلی از پناهجویان از منطقه غرب آسیا و آفریقا به اروپا به وجود آورده است.

در پی تحولات اخیر افغانستان، دولت ترکیه در حال ساخت یک دیوار مرزی به طول ۶۳ کیلومتر در شهر شرقی وان و در امتداد مرزهای مشترک با ایران است تا از ورود پناهجویان غیرقانونی افغانستان به ترکیه جلوگیری کند.

چاووش اوغلو تصریح کرد در صورتیکه مهاجرت از افغانستان به یک بحران تبدیل شود، کشورهای اروپایی و منطقه متحمل آسیب خواهند شد و به آن‌ها توصیح کرد که از بحران پناهجویان سوریه در سال ۲۰۱۵ درس بگیرند.

طبق این گزارش، ترکیه در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری است که بزرگترین جمعیت پناهجویان جهان محسوب می‌شود و همچنین ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان را نیز پذیرش کرده است.

ماس نیز تصریح کرده است که آلمان از ترکیه به دلیل ارائه پیشنهاد کمک به اداره فرودگاه کابل پس از خروج ناتو قدردانی می‌کند و تصریح کرد که آلمان آماده حمایت مالی و فنی در این زمینه است.

ماس ادامه داد: «به نفع ماست که اطمینان حاصل کنیم که سقوط افغانستان به بی‌ثباتی کل منطقه منجر نخواهد شد».

طبق گزارش رویترز، ماس در حال سفر به کشورهای ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و قطر است تا حمایت آلمان از کشورهایی را که به احتمال زیاد از بحران در افغانستان آسیب خواهند دید، ابراز کند.

این اولین بار نیست که ترکیه تأکید کرده از پذیرش پناهجویان جدید افغان امتناع می‌کند و پیش از این نیز روز دوم شهریور ماه طی یک کنفرانس خبری تأکید کرده بود که آنکارا به پناهجویان افغان پناهندگی نمی‌دهد.

چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «ما قبلاً تصریح کرده‌ایم که در ترکیه، روادید برای این هدف (ارائه پناهندگی به شهروندان افغان) صادر نمی کنیم. هرگونه گزارش‌هایی در رسانه‌ها در خصوص این موضوع [ افتتاح مرکز پناهجویان برای افغان‌ها در ترکیه ] نادرست است».

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مرداد ماه، بسیاری از اتباع افغان نگران هستند که توسط طالبان به دلیل همکاری با آمریکا و ناتو در سال‌های گذشته مورد هدف قرار گرفته شوند و به همین دلیل هجوم افغان‌ها به سمت فرودگاه کابل برای خروج افغانستان تشدید شده است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش اتباع افغان نیستند و استدلال آورده‌اند که کشورهای منطقه آسیای مرکزی باید شهروندان افغان را اسکان دهد و آینده شهروندان افغان در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها