تداوم اتهام زنی باکو و ایروان در خصوص تیراندازی در نقاط مرزی

وزارت دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان بار دیگر مدعی حمله به مواضع مرزی همدیگر شدند.

تداوم اتهام زنی باکو و ایروان در خصوص تیراندازی در نقاط مرزی

وزارت دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دور تازه اتهام زنی مدعی حمله به مواضع طرفین در نقاط مرزی شدند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که یکشنبه ساعت ۱۲:۲۰ بعد از ظهر به وقت محلی، یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با سلاح‌های سبک و کالیبرهای مختلف مواضع ارمنستان در استان «گغارکونیک» به ویژه در روستای «سوتک» تیراندازی کردند. این وزارتخانه مدعی شد که در نتیجه اقدام تلافی جویانه ارمنستان، یک آتش سوزتیراندازی شدید آغاز شد که حدود دو ساعت به طول انجامید.

ارمنستان افزوده که جریان این حادثه به نیروهای این کشور هیچگونه آسیبی وارد نشد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به این حادثه، بیانیه وزارت دفاع ارمنستان در خصوص تیراندازی سنگین قوای این کشور به مواضع مرزی ارمنستان را نادرست و تحریک آمیز خواند.

چندی قبل «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در نشستی تصریح کرد که ایروان آماده ازسرگیری گفت‌وگوها با جمهوری آذربایجان برای حل درگیری‌های قره‌باغ کوهستانی است.

نخست‌وزیر ارمنستان در خصوص پیشنهاد گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای میان ایروان و باکو برای حل مسئله قره باغ کوهستانی گفت: «در ارتباط با درخواست رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) برای تجدید مذاکرات (برای حل درگیری‌های ناگورنو-قره باغ)، تمایل دارم تصریح کنم که ارمنستان آماده مشارکت در مذاکرات در هر دو سطح عالی و عالی‌ترین است. ما منتظر پیشنهادات خاص هستیم.»

بنا بر گفته پاشینیان، غلبه بر دشمنی‌ها و خصومت‌ها می‌تواند عنصر کلیدی دستورکار منطقه‌ای ارمنستان باشد. تعمیق و عادی‌سازی روابط بین کشورهای همسایه، سیر مهمی در سیاست دولت است.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها