تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت به‌عنوان قطب تولید بادام در کشور محسوب می‌شود که امسال سرمازدگی بهاره باغات بادام موجب کاهش تولید این محصول شده است.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

طی هفته‌های گذشته برداشت محصول بادام در استان چهارمحال و بختیاری آغازشده و در حال انجام است اما تلخی کاهش تولید بادام به دلیل سرمازدگی کام باغداران این استان را تلخ کرده است.

طی چند سال اخیر کاهش دما در فصل بهار موجب سرمازدگی باغات شده و میزان تولید محصولات باغی و کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده و تبعات اقتصادی بسیاری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.

بادام به دلیل دارا بودن تمام ویتامین‌ها، ریبوفلاوین، نیاسین و کولین به‌عنوان یکی از اقلام آجیل پرمصرف محسوب می‌شود که صادرات بالایی به کشورهای هند، امارات و کویت دارد.

فروش و صادرات بادام خام

حضور دلالان یکی دیگر از چالش‌های صادرات بادام است که با قیمت پایین این محصول را از باغداران خریداری و با قیمت بالا به دیگر کشورها صادر می‌کنند صادرات بادام به‌عنوان محصول غیرنفتی، ارزآوری فراوانی را برای کشور به همراه دارد، اما نکته اصلی صادرات بادام در استان چهارمحال و بختیاری فروش این محصول به‌صورت خام است، درحالی‌که با تکمیل زنجیره تولید و عرضه در این استان و تولید محصولات فرآوری شده از بادام می‌توان ارزش ریالی صادرات را افزایش داد.

حضور دلالان یکی دیگر از چالش‌های صادرات بادام است که با قیمت پایین این محصول را از باغداران خریداری و با قیمت بالا به دیگر کشورها صادر می‌کنند، این موضوع موجب می‌شود سود حاصل از دست رنج باغداران به جیب دلالان برود.

محمد حیدری یکی از باغداران چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرمازدگی باغات بادام، اظهار کرد: تنها راه درآمد بسیاری از مردم شهرستان‌های بن و سامان باغداری است که با سرمازدگی بهاره این باغداران کاهش درآمد فراوانی را دارند.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

وی با بیان اینکه روش‌های مقابله با سرمازدگی به‌صرفه نیست، عنوان کرد: روشن کردن آتش و ایجاد مه دود ازجمله روش‌های مقابله با سرمازدگی است.

حیدری افزود: کوچک‌ترین سهل‌انگاری در روشن کردن آتش برای مقابله با سرمازدگی موجب آتش گرفتن نهال و درختان در باغات می‌شود.

کاهش ۴۰ درصد تولید بادام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به دلیل سرمازدگی‌های بهاره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری ۴۰ درصد کاهش‌یافته است، اظهار کرد: هرساله ۲۴ هزار تن بادام در استان تولید می‌شود که امسال این میزان به ۱۸ هزار تن کاهش‌یافته است.

عطاالله ابراهیمی با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار هکتار باغ بادام در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: از این میزان ۱۶ هزار هکتار به‌صورت آبی و هزار هکتار به شکل دیم کشت می‌شود.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

وی با اشاره به صادرات بادام به کشورهای هند، امارات، کویت و ترکیه، گفت: مامایی، ربیع، سفیده، شاهرودی و سنگی ارقام بادام‌های تولیدی در استان هستند که مامایی و ربیع بیشترین و کم‌ترین تولید بادام را به خود اختصاص داده‌اند.

پوشش بیمه‌ای ۱۴ هزار هکتار از باغات

این اظهارات در حالی است که مسئولان حوزه بیمه محصولات کشاورزی می‌گویند: با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی استان چهارمحال و بختیاری هرساله خسارات متعددی به بخش کشاورزی ازجمله باغی، زراعی، دامی و منابع طبیعی وارد می‌شود.

در حال حاضر ۱۵۰ نوع محصول زراعی، باغی، طیور، آبزیان و گلخانه‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارند و امسال محصول ۱۵ هزار هکتار از باغات این استان تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

در حالی بیمه مهم‌ترین اهرم مدیریت ریسک در بخش کشاورزی است که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته در خصوص میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی به دلیل وقوع پدیده خشک‌سالی و سرمازدگی در چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان بیمه‌گذار باید پرداخت شود.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

متولیان امر همچنین در زمینه خسارات به باغات بادام می‌گویند: ۱۴ هزار هکتار از باغات بادام تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

۱۷۹ تن مغز بادام از چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرکل گمرک استان چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه بادام یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی این استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در پنج‌ماهه نخست امسال ۱۷۹ تن مغز بادام صادرشده است.

اسماعیل الله دادی ارزش بادام‌های صادرشده از استان را یک‌میلیون و ۹۸۲ هزار دلار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۶ تن بادام به خارج از کشور صادرشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ارقام بادام صادراتی از استان چهارمحال و بختیاری از نوع «مامایی» بوده است، تصریح کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات بادام ۳۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بادام‌های صادرشده در پنج ماه نخست سال تولیدات سال گذشته است، ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۶ تن مغز بادام به ارزش دو میلیون و ۹۴۱ هزار دلار از استان صادرشده است.

زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود

حمیدرضا فلاح مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هم اظهار کرد: زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری با ساخت شهرک صنعتی بادام در شهرستان سامان تکمیل می‌شود.

زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری با ساخت شهرک صنعتی بادام در شهرستان سامان تکمیل می‌شود فلاح با بیان اینکه عملیات اجرایی در اردیبهشت‌ماه امسال آغازشده است، عنوان کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای این شهرک تخصیص داده‌شده که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل آن موردنیاز است.

وی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی عملیات اجرایی این طرح، گفت: تا پایان سال برق شهرک صنعتی تأمین و عملیات واگذاری زمین به سرمایه‌گذار عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات آب در استان، افزود: تخصیص آب این شهرک صنعتی صورت پذیرفته است و جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران نیست.

فلاح با بیان اینکه با بهره‌برداری این شهرک صنعتی زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود، اظهار کرد: پایانه گمرکی در این شهرک ایجاد می‌شود که این مهم تأثیر بالایی در امر برند سازی و افزایش صادرات فرآورده‌های بادام دارد.

تلخکامی باغداران از سرمازدگی/دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!

بنابراین گزارش، چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام کشور محسوب می‌شود و این استان به لحاظ تولید این محصول و سطح زیر کشت در زمره استان‌های دارای جایگاه برتر کشور است.

مشکلات موجود پیش روی کاشت این محصول توسط باغداران از یک‌سو و مصائب صادرات و زنجیره عرضه آن از سوی دیگر موجب شده این استان محروم و کمتر توسعه‌یافته نتواند از تولید این محصول سودآور بهره جدی ببرد.

انتظار می‌رود متولیان امر در حوزه‌های مختلف اعم از جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان صمت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ضمن همکاری بین بخشی با حمایت و برنامه‌ریزی مسیر رفع این مشکلات را هموار کنند.

منبع: مهر

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها