آیا بازار ارز به زودی آرام می‌گیرد؟

بازار ارز روند افزایشی خود را که از ابتدای مردادماه آغاز شده، همچنان حفظ کرده اما با توجه به مطرح شدن سیگنال‌های مثبت مبنی بر تسهیل در روند تامین ارز و رای اعتماد مجلس، احتمال کاهش نوسان‌ها در آینده نزدیک وجود دارد.

آیا بازار ارز به زودی آرام می‌گیرد؟

قیمت‌ها در بازار ارز طی هفته‌ای که گذشت همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و در حالی این هفته به پایان راه رسید که بهای دلار در بازار آزاد در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد و قیمت یورو نیز به مرز ۳۳ هزار تومان نزدیک شده است.تداوم افزایش قیمت ارز طی هفته گذشته، در حال اتفاق افتاد که عمده فعالان و تحلیلگران بازار انتظار داشتند پس از پایان تعطیلات کرونایی و بازگشایی صرافی‌ها و بانک‌ها از روز یکشنبه، روند پر نوسان بازار مدیریت شده و شاهد کاهش یا اصلاح قیمت‌ها باشیم. اتفاقی که در بعد از ظهر یکشنبه نشانه‌هایی از آن در معاملات دیده شد، اما به سرعت بازار از آن عبور کرد و بی‌تفاوت به مسیر صعودی خود را ادامه داد.
موج جدید افزایش قیمت ارز را می‌توان از ابتدای مردادماه ردیابی کرد. در آغاز این موج قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت و یورو نیز به قیمت ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی عوامل متعددی مسبب بروز این موج جدید شدند که به صورت عمده می‌توان آن‌ها را به دو دسته دلایل سیاست خارجی و متغیرهای پولی تقسیم کرد.
بازار ارز در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد، مسایل مربوط به مذاکرات مربوط به برجام در هفته های گذشته، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در این میان، وقوع تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان باعث نوساناتی در بازار ارز در روزهای اخیر شد.
سقوط دولت افغانستان توسط نیروهای طالبان، موجی از نگرانی در رابطه با افزایش تنش‌های منطقه‌ای ایجاد کرد. همچنین نگرانی از سرنوشت بازار ارز هرات که در کنار بازار ارز سلیمانیه، از منابع تامین ارز بازار داخلی کشور هستند، نیز از دیگر دلایل تاثیر منفی تحولات سیاسی و نظامی افعانستان در بازار ارز بود. البته این نگرانی به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تا حد زیادی کاهش یافت و با بازگشایی مرزهای شرقی کشور و تداوم روند واردات و صادرات کالاها، پیش‌بینی می‌شود تاثیر منفی این خبر بر بازار ارز از میان برود.
علاوه بر این، کارشناسان پولی و بانکی دسته دوم عواملی که محرک موج اخیر افزایش قیمت‌ها در بازار ارز هستند را افزایش متغیرهای پولی معرفی می‌کنند. در خردادماه بود که بانک مرکزی آمارهای کلان اقتصادی را منتشر کرد که بر پایه آن، رشد شدید پایه پولی در سه‌ماه ابتدایی سال جاری مشخص شد که نشان دهنده رشد نقدینگی کشور بود. تمامی این عوامل به معنای افزایش انتظارات تورمی هستند که نتیجه آن از ابتدای مردادماه در بازار ارز نمایان شده است.
در این میان، با توجه به اینکه هنوز وزرای دولت جدید به طور کامل مستقر نشده و سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نشده است، کارشناسان و فعالان اقتصادی در روزهای اخیر ابهاماتی نسبت روند سیاست های پولی و ارزی داشته اند. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی امیدوارند، با توجه به کسب رای اعتماد تمامی اعضای اقتصادی کابینه دولت سیزدهم در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، به زودی این ابهامات در ذهن فعالان بازار ارز از میان برود و با رفع نگرانی‌ها شاهد کاهش نوسان در بازار باشیم.
علاوه بر این، برای امیدوار بودن به کاهش نوسان در بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها، سیگنال‌های مثبت دیگری هم در روزهای پایانی هفته به بازار ارز مخابره شد. اولین سیگنال از سوی تحلیلگران فنی است که گروهی از آنان معتقدند قیمت‌های موجود در بازار به صورت حتم با یک اصلاح قیمتی مواجه خواهد شد. این تحلیلگران امیدوار هستند همزمان با استقرار وزاری اقتصادی، از روز شنبه شاهد بروز این روند اصلاحی باشیم.
اما دومین سیگنال مثبت را مسوولان جدید دولتی به بازار مخابره کردند، بر اساس گفته‌های آنها در مساله تامین ارز اقداماتی در حال انجام بوده و همچنین گشایش‌هایی در حال به وجود آمدن است. همین سیگنال مثبت منجر به این شده است که در روز پایانی هفته در میان معامله‌گران بازار ارز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افت قیمت ها در بازار ارز شنیده شود. بنابراین انتظار می‌رود این سیگنال‌های مثبت نتایج خود را در معاملات هفته آینده بازار ارز نشان دهند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها