خوش بینی کارشناسان به کاهش نرخ ارز در هفته آتی

اولین هفته شهریور ۱۴۰۰ با نوسان نرخ ارز و سکه شروع شد و بازار سرمایه نیز رشد قابل قبولی را تجربه کرد.

خوش بینی کارشناسان به کاهش نرخ ارز در هفته آتی

بازار های مالی در اولین هفته شهریور شاهد افت و خیزهای شدید قیمتی بود نرخ ارز و سکه که روند آنها به یکدیگر وابسته است از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه روند صعودی را در پیش گرفته بود به طوری که سکه از کانال ۱۲میلیون تومان عبور کرد و ارز به پله ۲۷ هزار تومانی رسید اما کاهش قیمت ارز و سکه در آخرین روز معاملات معادله افزایش نرخ آن را بهم ریخت و روند صعودی قیمت متوقف شد.

بورس همچنان سبز پوش است

از طرف دیگه بازار سرمایه نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد و با افزایش نرخ ارز رشد آن شدت گرفت به طوری که شاخص کل بورس تهران در اولین روز معاملات (۳۱ مرداد ماه) در ابتدا با رشد ۵ هزار و ۹۵۷ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۵ هزار واحد قرار گرفت و در نهایت شاخص کل بورس با رشد ۱۵ هزار و ۵۵۵ واحدی، روی پله یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی قرار گرفت.و در آخرین روز معاملات سوم شهریور ماه در ابتدای معاملات با رشد ۳ هزار و ۶۱۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحدی قرار گرفت.

ارز بر مدار افزایش قیمت در ابتدای شهریور ۱۴۰۰

قیمت ارز در این هفته دست‌خوش نوسانات زیادی بود به طوری که دلار و یورو به ترتیب از قیمت ۲۵ هزار و ۹۲۱ تومان و ۳۰ هزار و ۵۰۸ به نرخ ۲۷ هزار و ۲۲۹ تومان و ۳۲ هزار و ۳۷ تومان افزایش یافت و به طور کلی روند قیمت ارز در این هفته صعودی بوده است.

ارز

قیمت سکه عقب گرد کرد

نرخ سکه نیز همسو با قیمت ارز از قیمت ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۸۰ تومان رسید البته در روز چهارشنبه قیمت سکه از کانال ۱۲ میلیون تومان عبور کرد اما دیری نپایید که این افزایش قیمت در آخرین روز معاملات جای خود را به کاهش قیمت داد.

سکه

نرخ سکه در آخرین روز معاملات هفته کاهش یافت

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا وسکه در اولین هفته شهریور ۱۴۰۰ گفت: طلا در آخرین روز هفته برخلاف روز چهارشنبه (سوم شهریور) روند کاهشی را از سر گرفته بود و نرخ اونس جهانی حدود ۹ دلار با کاهش همراه بود در نتیجه با کاهش ۲ عامل تاثیر گذار شامل ارز و اونس جهانی باعث شد نرخ سکه و طلا نیز کاهش یابد.

او افزود: قیمت اونس جهانی نسبت به هفته گذشته حدود ۴ دلار افزایش یافته است و در مجموع نرخ سکه از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه روند صعودی داشت اما در آخرین روز هفته کاری با توجه به نوسانات نرخ ارز و تشکیل کابینه دولت جدید نرخ آن کاهش یافت و به طور متوسط قیمت سکه طرح قدیم حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

کشتی آرای تصریح کرد: هر قطعه سکه طرح جدید با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی همراه بود و نیم سکه و ربع نیز به ترتیب به مبلغ ۵۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کردند همچنین از ارزش سکه های یک گرمی ۵۰ هزار تومان کاسته شده است.

او بیان کرد: هر مثقال طلا با ۶۸ هزار تومان کاهش به ۵ میلیون و ۷۲ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۵ هزار تومانی همراه بود.البته نکته قابل توجه این است که در این هفته شاهد کاهش تقاضا و افت داد و ستد ها را داشته اسم که همین امر سبب شد حباب سکه نیز کاهش یابد رقم آن در هفته گذشته با افزایش ۸۰۰ هزار تومانی همراه بود که در این هفته با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان رسید. نا گفته نماند رکود همچنان در بازار پابرجا است.

کشتی آرای گفت: قیمت طلا و سکه ارتباط مستقیمی با کابینه جدید ندارد اما به متغیرهای زیادی وابسته است و هم اکنون روند نرخ آن را برای روز های آینده نمی توان پیش بینی کرد و باید منتظر بود و دید چه قیمتی برای سکه و طلا رقم می خورد.

ارز بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارد

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در باره وضعیت بازار سرمایه در اولین هفته شهریور گفت: بازار بورس در این هفته رشد۴.۲ درصدی داشت البته شاخص هم وزن ۸ درصد رشد داشت یعنی شرکت های کوچک بیشتر رشد داشتند. دلیل این امر هم کاهش قیمت های جهانی بود که رشد شرکت های بزرگ را محدود کرد. متوسط معاملات خرد روزانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بازار پر رونقی بود ولی از یک ماه گذشته نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان توسط حقیقی ها از بورس خارج شد البته دو روز آخر هفته با ورود نقدینگی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان مواجه بودیم، در کل حقوقی ها از بازار طی یک ماه گذشته حمایت خوبی کردند که بی ارتباط با انتخابات نبود. رشد ارز به واسطه تحولات افغانستان هم در رشد بازار تاثیر داشت.

او بیان کرد: ۳ عامل تغییرات در مقدار تولید، تغییرات در نرخ بهای تمام شده و محصولات و نرخ بهره مهمترین عوامل اثرگذار بر تغییرات شاخص هستند. رشد اقتصادی کشور در یک دهه اخیر صفر بوده یعنی مقدار تولیدشرکت ها عموما تغییری نداشته و تغییر آن مستلزم اجرای طرح های توسعه ای بوده و فرآیند بلندت مدتی هست. نرخ بهره هم در ایران معمولا زیاد نوسان ندارد و نرخ ها در بازار بدهی و بانکی بین ۱۸ تا ۲۱ درصد نوسان می کند. عامل سوم یعنی تغییرات قیمت ها که عامل جهش های چند سال اخیر بورس بوده است. چه به واسطه تورم ریالی، چه بدلیل رشد قیمت های جهانی وچه به دلیل رشد نرخ ارز. بنابراین تورم ریالی و رشد نرخ ارز مهمترین عامل رشد بورس در سالهای گذشته بوده است. بدیهی است رشد دو هزار تومانی دلار در هفته اخیر هم بر رشد بازار موثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته صنایع وسایط ارتباطی، ذغالسنگ، محصولات چرمی، حفاری نفت و ماشین آلات با رشد بیش از ۱۸ درصد بیشترین رشد را داشتند و صنعت خودرو نیز با بازده ۱۶ درصدی در بین صنایع بزرگ بیشترین بازدهی را داشت. صنعت یوتیلیتی هم‌در بین‌ صنایع بزرگ رشد بیش از ۱۴ درصد داشت. از طرف دیگر فنی و مهندسی با تک سهم مپنا افت ۴.۳ درصدی داشت و صنعت بزرگ فلزات اساسی هم بدون تغییر ماند وصنعت بزرگ دیگر یعنی شیمیایی هم کمتر از ۴ درصد رشد داشت. دلیل اصلی این تحولات توجه بازار به صنایع جا مانده از رشدهای چند ماه گذشته و افت قیمت های جهانی بود.

پیش بینی می شود؛ با شروع صادرات انرژی و غیره به افغانستان و استقرار کابینه، رشد ارز در هفته بعد متوقف شود و با رسیدن شاخص به سطح ۱.۵۵۰.۰۰۰ شاهد تعادل در بازار باشیم یا حتی ورود به فاز استراحت تسریع شود. روند بلند مدت هم به سیاست های اقتصادی دولت و فرجام برجام مرتبط است. همچنین صنایع شیمیایی، قند و شکر، چند رشته ای صنعتی، سیمان و فلزات اساسی از صنایع پیشرو در هفته بعد خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اکبر
    0

    بازار خوب میفمد تا دوماه ارز وسکه صعودی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها