رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایران:

مرگ و میر کرونا از سن سالمندی به میانسالی رسیده است/ عفونت قارچ سیاه درمان‌پذیر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایران گفت: در سطح بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی از عفونت قارچ سیاه نداشتیم.

مرگ و میر کرونا از سن سالمندی به میانسالی رسیده است/ عفونت قارچ سیاه درمان‌پذیر است

جلیل کوهپایه‌زاده در ارتباط با گزارش‌هایی از شیوع قارچ سیاه در بیمارستان‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: ما در سطح بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی از عفونت قارچ سیاه نداشتیم.

کوهپایه زاده در پاسخ به این پرسش که این بیماری چه بخش‌هایی از بدن را درگیر می‌کند؟ افزود: هرگاه ضعف ایمنی پیش بیاید بدن انسان در معرض انواع بیماری، ویروس، قارچ، باکتری و عوامل زیان‌آور مختلف قرار می‌گیرد. در واقع درصورتی که بدن انسان دچار نقص ایمنی شود، میکروارگانیسم‌های فرصت طلب شروع به آزار و اذیت می‌کنند و در نتیجه باعث اکثر مشکلات و بیماری‌هایی می‌شوند که در حالت عادی بدن در مواجهه با آن‌ها از خود دفاع می‌کند.

او با اشاره به علت به وجود آمدن این بیماری گفت: در صورت ابتلای افراد به نقص ایمنی، علائم و عوارضی در آن‌ها بروز پیدا می‌کند. قارچ سیاه نیز یکی از میکروارگانیسم‌هایی است که متخصصان مختلف در ارتباط با این موضوع آن را شناسایی کرده‌اند. به عنوان مثال این بیماری می‌تواند باعث تورم چشم، افتادگی پلک و ترشحات تیره رنگ داخل بینی شود. در صورت تشدید بیماری، عفونت‌های داخل مغزی نیز می‌تواند ایجاد شود.

کوهپایه زاده با اشاره به گروه‌های تحت خطر عفونت قارچ سیاه افزود: در افراد مبتلا به نقص ایمنی، بیماری‌های زمینه‌ای و سرطان درصورت استفاده از داروهایی که نقص ایمنی را تشدید می‌‍‌کنند، بیمارهایی‌های فرصت طلب دیگر نیز از طریق این میکروارگانیسم‌ها ایجاد می‌شود.

او درباره درمان قارچ سیاه و داروی «آمفوتریسین بی» برای درمان گفت: این بیماری یک عفونت قارچی است و این نوع بیماری‌ها معمولا درمان پذیرند. همانطور که گفتم ایمنی بدن ما دائما و به صورت نرمال از عهده‌ی میکروارگانیسم‌های فرصت طلب برمی‌آید. داروی «آمفوتریسین بی» هم مصرف زیادی ندارد و از داروهای ضدقارچی است که چندان نایاب نیست.

کوهپایه زاده ادامه داد: گاهی که مردم دچار بیماری می‌شوند، فکر می‌کنند که هر درگیری قارچ سیاه است. به همین دلیل این نوع داروها را بیشتر از نیازشان درخواست می‌کنند. ممکن است که در مواردی این مشکلات پیش بیاید که به نظر من بیشتر زاده هیجانات است و مشکلی وجود ندارد. آمفوتریسین بی‌ هم داروی کمیابی نیست و به طور متعارف در اختیار داروخانه‌ها و پزشکان بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری می‌تواند منجر به فوت شود؟ گفت: بستگی دارد که بیماری چه قدر عمق پیدا کند و گستره داشته باشد. گاهی برخی از بیماران دیر مراجعه می‌کنند و وضعیت بیمار هم بسیار ضعیف است، در این صورت ممکن است به فوت بیانجامد.

او ادامه داد: حرف‌های کلی که گفته می‌شود چندان علمی نیست و مبنای درستی ندارد. بسیاری از صحبت‌های پیرامون این موضوع، گفتگوهای میان مردم است. این بیماری یک عفونت نادر و از عوارض بیماری کووید است. به این اندازه شایع نیست و شیوع آن هم به مقداری نیست که دارو کم شود.

او در پاسخ به سوالی درباره ارتباط رکوردشکنی روزهای اخیر تلفات کرونا و کارایی پایین واکسن کرونا چینی روی افراد مسن گفت: ما تنها با انجام مطالعات مبتنی بر مستندهای علمی که برپایه نتایج ارزیابی ایمنی بیماران باشد می‌توانیم در این باره نظر بدهیم و من با این موضوع موافق نیستم.

کوهپایه زاده افزود: در ماه‌هایی که واکسن هنوز نیامده بود، بیشتر مرگ و میرها در سنین بالای شصت سال رخ می‌داد، اما امروز این آمار به ۳۳ درصد رسیده است. مرگ و میر دیگر در سنین بالا نیست و به سمت سنین میانسالی آمده که واکسیناسیون برای آن‌ها به صورت کامل انجام نشده است. در کشور خودمان با انجام واکسیناسیون، پیشگیری از مرگ به صورت واضحی افزایش پیدا کرده است. تاثیر واکسیناسیون در دنیا ثابت شده و در آمارهای کشور خودمان هم دیده شده است.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مقایسه‌ای میان واکسن‌های تزریق شده فعلی در ارتباط با میزان پیشگیری آن‌ها در تلفات و ابتلا صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: این تحقیقات در حال انجام است و فعلا خروجی از این مطالعات دریافت نکرده‌ایم.

کوهپایه‌زاده با اشاره به لزوم واکسیناسیون دز سوم واکسن کرونا گفت: بسیار ضروری است و می‌تواند در پیشگیری از موج‌های بعدی ویروس موثر باشد، به خصوص اگر تزریق آن اول برای نظام ارائه دهنده سلامت و بعد برای بقیه مردم انجام شود. ما برای واکسیناسیون دوز سوم درخواست دادیم و منتظر مجوزیم که آن را انجام بدهیم.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها