جنگ رونالدو و مسی هشت قربانی گرفت

رقابت بین رونالدو و مسی باعث شد تا این دو بازیکن در ده سال گذشته توپ‌های طلا را بین خودشان تقسیم کنند.

جنگ رونالدو و مسی هشت قربانی گرفت

به گزارش خبر فوری ؛ کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تنها بازیکنان تاریخ فوتبال هستند که پنج توپ طلا برده‌اند. آخرین فوتبالیستی که به جز این دو فاتح این جایزه شد کاکا در سال ۲۰۰۷ بود هر چند که شاید در سال ۲۰۱۸ بالاخره طلسم شکسته شود و بازیکنی به جز این دو بتواند توپ طلا را ببرد. در این ده سال اکثر جوایزی که رونالدو و مسی بردند عادلانه بود چرا که اغلب در سال‌هایی به جوایز فردی می رسیدند که در تیمشان هم سال موفقی را سپری می کردند. هر چند که در برخی از این سالها بازیکنانی بودند که به این دو ابرستاره نزدیک شدند اما هرگز نتوانستند توپ طلا را ببرند. در این سالها برخی مثل فیلیپ لام مدعی شده بودند که توپ طلا به مهاجمی می رسد که گلهای بیشتری بزند. به طور مثال وسلی اشنایدر در سال ۲۰۱۰ نقشی کلیدی در رسیدن تیم ملی هلند و اینتر به فینال جام جهانی و لیگ قهرمانان داشت اما توپ طلا نصیب مسی شد. بد نیست که بازیکنانی که در هشت سال اخیر می توانستند جای رونالدو و مسی توپ طلا را ببرند، مرور کنیم:

۲۰۱۰: وسلی اشنایدر
وسلی اشنایدر در سال ۲۰۱۰ فوق العاده بود. این بازیکن پس از دو سال ناامیدکننده در رئال مادرید، راهی سن سیرو شد که در آن جا همه چیز برایش خوب پیش رفت. اشنایدر در تیم دفاعی ژوزه مورینیو نقش هافبک خلاق و طراح را ایفا می کند. او فضاسازی می کرد، با توپ وارد محوطه جریمه حریفان می شد و با اتوئو و میلیتو، مهاجمان تیم همکاری می کرد. اشنایدر در حقیقت در اینتر بالاخره توانست توانایی هایش را به طور کامل نشان بدهد. ستاره هلندی در فصل ۱۰-۲۰۰۹ به اینتر کمک کرد تا سه گانه ای تاریخی را ثبت کند و با شکست دادن بارسلونا و بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان ، فاتح این مسابقات شود.

بازیکن هلندی در جام جهانی آفریقای جنوبی هم عملکرد فوق العاده ای داشت و در بازیهای مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی مقابل برزیل و اروگوئه بهترین بازیکن میدان بود و در صعود هلند به فینال نقشی کلیدی داشت هر چند که نارنجی ها در فینال شکست خوردند. البته اشنایدر هرگز بعد از سال ۲۰۱۰ نتوانست چنین سطحی را تکرار کند. او بعد از آن به تیمهایی نظیر الغرافه، نیس و گالاتاسرای ملحق شد.

۲۰۱۱: وین رونی
بهترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس در دوران حضورش در منچستریونایتد فوق العاده کار کرد، او که در سال ۲۰۰۸ فاتح لیگ قهرمانان و لیگ برتر با شیاطین سرخ شده بود، در سال ۲۰۱۱ ستاره اصلی یونایتد بود. رونی با توجه به جدایی رونالدو توانست بهتر خودش را نشان بدهد و بهترین عملکردش را در این سال داشته باشد. در ماه اول سال ۲۰۱۱، رونی نقشی کلیدی در پیروزی یونایتد در دربی منچستر ایفا کرد. او در روز پایانی فصل نیز به بلکبرن گل زد تا قهرمانی شیاطین سرخ در لیگ برتر را قطعی کند. رونی روند خوبش را در فصل بعدش هم ادامه داد و در فصل ۱۲-۲۰۱۱ با ثبت ۳۴ گل در ۴۳ بازی عملکرد خوبی از خود نشان داد. در آن سال کمتر مدافعی می توانست مقابل مهاجم انگلیسی ایستادگی کند.رونی ستاره آن روزهای شیاطین سرخ بود و بعد از رفتن بازیکنانی مثل نیستلروی و رونالدو به تنهایی رهبری خط حمله تیم فرگوسن را به عهده گرفته بود. در سال ۲۰۱۱ می شد تیم منچستریونایتد را تیم رونی خواند. رونی را می توان بازیکنی هم نسل رونالدو و مسی دانست و شاید بدشانس بود که هم نسل این دو ستاره بود و وگرنه در سال ۲۰۱۱ می توانست توپ طلا را ببرد.

۲۰۱۲: آندرس اینیستا
اینیستا قطعا یکی از بهترین بازیکنان سالهای اخیر فوتبال اروپا بوده است. بارسا در آن سال از نظر تیمی نتایج خوبی نگرفت. کاتالان ها لالیگا را از دست دادند و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اوت شدند. اما اینیستا ستاره بارسلونا بود. او زیر نظر تیتو ویلانوا در شروع فصل بارسا نقشی کلیدی داشت. اینیستا در سال ۲۰۱۲ توانسته بود از زیر سایه ژاوی خارج شود و به عنوان بازیکنی مهم در خط هافبک بارسلونا خودش را مطرح کند. در آن زمان همه می گفتند که مسی توپ طلاهایش را مدیون زوج ژاوی - اینیستاست. در سال ۲۰۱۲ اینیستا در قهرمانی اسپانیا در یورو نیز نقشی کلیدی داشت و خیلی ها از این که مسی به جای او توپ طلا را برد تعجب کردند. آندرس بازیکنی منحصربفرد در تاریخ فوتبال است که تکنیک و کنترل توپش تا سالها در خاطر فوتبالدوستان خواهد ماند.

۲۰۱۳: فرانک ریبری
شاید در آن فصل نزدیک ترین رقابت میان یک بازیکن ثالث و رونالدو و مسی انجام شد. ریبری امید زیادی داشت تا برنده توپ طلای ۲۰۱۳ شود. هافبک فرانسوی به حدی به بردن توپ طلا مطمئن بود که هنوز که هنوزه اعتقاد دارد رونالدو در آن سال به توپ طلایش دستبرد زده است. قدرت دریبل زنی و توان بازیسازی ریبری باعث شده بود که هافبک فرانسوی نقشی کلیدی در سه گانه بایرن مونیخ داشته باشد. ریبری در سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین بازیکن اروپا را برده بود و امید زیادی داشت تا توپ طلا را ببرد. ستاره سابق تیم ملی فرانسه در آن سال فقط چهار درصد نسبت به رونالدوی پرتغالی رای کمتری داشت. رونالدو و مسی در ان سال از نظر فردی خوب کار کرده بودند اما هیچ کدامشان موفقیت های تیمی ریبری را نداشتند. بایرن تیم قدرتمندی بود و ریبری در سمت چپ خط هافبک نقشی کلیدی در این تیم ایفا می کرد.

۲۰۱۴: مانوئل نویر
رسیدن توپ طلا به دروازه بان ها اتفاقی عادی به شمار نمی رود. نویر در سال ۲۰۱۴ عملکرد فوق العاده ای داشت و در قهرمانی آلمان در جام جهانی نقشی کلیدی ایفا کرد اما باز هم شانس به دروازه بان آلمانی روی نیاورد. نویر در شروع فصل ۱۵-۲۰۱۴ با دریافت چهار گل در هفده بازی بوندسلیگا عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشته بود. اکثر کارشناسان فوتبال از نویر به عنوان مبدع سبک جدید دروازه بانی تمجید می کردند و این بازیکن در تیم گواردیولا در کنارد دروازه بانی نقش سوئیپر را ایفا می کرد. دروازه بان تیم ملی آلمان به خوبی این نقش را پذیرفته بود و بدون استرس بازی می کرد. نویر دستکش طلایی جام جهانی را به عنوان بهترین دروازه بان مسابقات با ثبت چهار کلین شیت از آن خود کرده بود و در فینال با مهار توپهای مهاجمان حریف درخشیده بود.نویر البته بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ چهار بار توسط کمیته آمار و تاریخ فوتبال به عنوان بهترین دروازه بان جهان برگزیده شده است. خیلی ها تصور می کردند که نویر فاتح توپ طلای ۲۰۱۴ می شود اما این اتفاق رخ نداد.

۲۰۱۵: ادن هازارد
هافبک بلژیکی در کنار نیمار در سالهای اخیر اصلی ترین گزینه جانشینی نیمار و رونالدو بوده است. این هافبک تکنیکی که شایعاتی هم در مورد حضورش در لالیگا مطرح بوده یک بازیکن توانمند در خط هافبک به شمار می رود. هازارد شش فصل در چلسی حضور داشته است اما نیمه اول فصل ۱۶-۲۰۱۵ بهترین عملکرد این بازیکن را شاهد بودیم. هازارد مهمترین بازیکن تیم ژوزه مورینیو بود و در قهرمانی این تیم در لیگ برتر نقشی کلیدی ایفا کرد .بازیکن بلژیکی در آن فصل ۱۹ گل در همه تورنمنت ها به ثمر رساند تا بهترین رکورد شخصی خود را تا آن زمان به ثبت برساند. عملکرد درخشان هازارد باعث شد که به عنوان بهترین بازیکن لیگ انگلیس انتخاب شود و بحث پیوستنش به تیمهایی نظیر رئال و بایرن داغ شود. هازارد بازیکنی دریبل زن و تکنیکی است که کمتر مدافعی می تواند مقابلش ایستادگی کند. هازارد مهمترین ستاره تیم مورینیو در آن فصل بود. رئال مادرید هنوز که هنوزه به خرید هازارد فکر می کند اما به نظر می رسد که این بازیکن در استمفوردبریج بماند.

۲۰۱۶: لوئیز سوارز
ستاره اروگوئه ای بعد از ترک لیورپول و پیوستن به بارسلونا روندی صعودی را طی کرد. این بازیکن در کنار نیمار و مسی مثلثی مهارنشدنی را تشکیل داده بود و بخشی کلیدی در سه گانه بارسلونا با مربیگری انریکه بود. سوارز در آن سال تبدیل به اولین بازیکن تاریخ لالیگا شد که در دو بازی پیاپی چهار گل می زند. او این کار را مقابل دپورتیوو و سلتا انجام داد. سوارز با ثبت ۴۰ گل در ۳۵ بازی لالیگا کفش طلا را برد که با ثبت چهارده گل در پنج بازی آخر لالیگا در قهرمانی تیمش نقش مهمی ایفا کرد.سوارز یک مهاجم انرژیک و خستگی ناپذیر است که هم جایگیری خوبی دارد و هم با دوندگی بالایش مدافعان حریف را عاصی می کند. شاید شخصیت جنجالی این بازیکن باعث شد که حتی در جمع سه نفر برتر توپ طلا هم قرار نگیرد.

۲۰۱۷: نیمار
ضلع سوم مثلث هجومی معروف بارسلونا معروف به MSN می توانست به خاطر عملکردش در فصل گذشته توپ طلا را ببرد. بازیکن برزیلی بارسلونا را به این دلیل ترک کرد که از زیر سایه مسی بودن خسته شده بود و می خواست خودش مرد شماره یک باشد و به همین خاطر پاریسن ژرمن را انتخاب کرد تا در تیم فرانسوی مراحل پیشرفت فوتبالی خود را طی کند. نیمار در این فصل با ثبت ۲۶ گل و چهارده پاس گل در پی اس جی عملکرد درخشانی از خود ارائه داده است.این بازیکن برزیلی سیر تکاملی پیشرفت را به خوبی طی کرده است و با توجه به عملکرد خوبش در بارسا و پی اس جی در سال ۲۰۱۷ می توانست برنده توپ طلا شود.باید دید که سال ۲۰۱۸ با توجه به در پیش بودن جام جهانی می تواند به معنی پایان دوقطبی رونالدو- مسی باشد یا نه. نیمار در حال حاضر اصلی ترین گزینه جانشینی این دو ستاره است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها