اردوغان: ترکیه از عهده مهاجران بیشتر برنمی‌آید

رئیس جمهور ترکیه در گفتگویی تلفنی با رئیس شورای اروپایی و نخست‌وزیر انگلیس گفت که آنکارا نمی‌تواند از عهده موج جدیدی از پناهجویان برآید.

اردوغان: ترکیه از عهده مهاجران بیشتر برنمی‌آید

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان و شارل میشل، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس شورای اروپایی درباره مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و مساله مهاجرت به علاوه اقداماتی در راستای بهبود و پیشبرد روابط دو جانبه آنکارا-بروکسل گفتگویی تلفنی داشتند.

اردوغان گفت، تحولات اخیر در افغانستان نشان‌دهنده اهمیت حضور ترکیه در پروژه همکاری ساختاری اتحادیه اروپا در حوزه‌های امنیتی و دفاعی است.

وی تاکید کرد، هدف نخستین ترکیه دستیابی به صلح و ثباتی با دوام در افغانستان و همچنین تخلیه شهروندان ترکیه از این کشور است که اکنون تحت نفوذ و کنترل طالبان قرار دارد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی نیز خواسته‌های خود برای حمایت از تخلیه را برآورده کرده‌اند، تاکید کرد که ارتش ترکیه تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای برقراری نظم در افغانستان و بهره‌برداری صحیح از فرودگاه کابل انجام داده است.

اردوغان به شارل میشل گفت که به دنبال نقل و انتقال آرام و ایمن در افغانستان است و افزود: اگر اقدامات ضروری صورت نگیرد،‌ فشار مهاجرت از افغانستان بیش از هر زمان دیگری بیشتر می‌شود و این چالش جدی برای تمامی کشورها خواهد بود. اتحادیه اروپا باید به مردم افغان در کشور خودشان و کشورهای همسایه به ویژه ایران کمک کند.

وی ادامه داد: ترکیه در حال حاضر مامن دستکم پنج میلیون مهاجر است و دیگر توانایی پذیرش مهاجران بیشتر را ندارد. ترکیه درخواستی از اتحادیه اروپا برای پذیرش پرسنل محلی که برای هیات این اتحادیه در افغانستان کار می‌کردند، دریافت کرده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها پذیرای تعداد کمی از این افراد بوده‌اند. این مساله را نمی‌توان با چنین اقدامات نمادینی حل و فصل کرد و نمی‌توان از ترکیه بیش از این انتظار داشت تا این مسئولیت را متقبل شود.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که ضرورت دارد یک همکاری جامع، صادقانه و در سطح بالا ایجاد شود و به یاد داشته باشید که ترکیه یک کشور داوطلب است.

همچنین نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه در افغانستان و بحران مهاجران را مورد بحث و ارزیابی قرار داد.

اردوغان در گفت‌وگو با جانسون ضمن تاکید بر اینکه اولویت ترکیه در افغانستان تخلیه شهروندان خود است، گفت: ترکیه تنها در صورت ایجاد شرایط مناسب می‌تواند مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل را برعهده بگیرد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نگیرد با موج جدید مهاجرت مواجه خواهیم شد. به منظور جلوگیری از بحران مهاجرت باید جامعه جهانی بالاخص اتحادیه اروپا به وظایف خود عمل کند.

اردوغان تصریح کرد: جلوگیری از موج مهاجرت و فاجعه انسانی، ارسال کمک‌های فوری به افغانستان و کشورهای همسایه بسیار ضروری و حائز اهمیت است. به منظور کاهش فشار باید کمک‌های مالی سازمان ملل متحد و نهادهای مربوطه به ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزایش یابد و نقش فعال‌تری ایفا کنند.

کنترل غیرمنتظره طالبان بر افغانستان و تصرف ۱۱ روزه کابل باعث شده تا موجی از پناهجویان افغان شامل غیرنظامیانی که به سربازان خارجی یا گروه‌های بین‌المللی کمک می‌کردند، از این کشور بگریزند و بسیاری از آنها حالا نگران مجازات توسط طالبان باشند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    چرا اکثریت می خواهند از ایران مهاجرت و فرار  کنند ؟؟؟؟ همین یک سوال مردم را نظام و دولت مردان بتوانند صادقانه جواب دهند خیلی از مشکلات کشور و مردم و جامعه جهانی حل میشه ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها