ساخت باتری خودروی برقی زیر دریا با ربات معدنچی

یک شرکت تولیدکننده باتری از یک ربات برای برداشتن سنگ‌های غنی از فلز از بستر دریا با حداقل آسیب به محیط زیست استفاده خواهد کرد.

ساخت باتری خودروی برقی زیر دریا با ربات معدنچی

به گزارش آی‌ای، با حرکت جهان به سمت وسایل نقلیه الکتریکی برای کاهش انتشار کربن، یک چالش بزرگ وجود دارد که هنوز حل نشده است و می‌تواند مانع از برق رسانی به صنایع حمل و نقل شود.

مشکل این است که باتری‌های خودروهای برقی از فلزات کمیابی استفاده می‌کنند که به روش‌های بسیار ناپایداری استخراج می‌شوند. اکنون یک شرکت مستقر در ونکوور کانادا به نام "متالز"(Metals) می‌خواهد این مشکل را با استفاده از ربات مبتکرانه خود حل کند.

باتری‌های خودروهای برقی به عنوان منابع تغذیه این نوع خودروها باید قادر به نگهداری مقدار زیادی شارژ باشند و تا آنجا که ممکن است سبک باشند و سریع نیز شارژ شوند.

باتری‌های نسل قبلی مانند باتری‌های ساخته شده از سرب این معیارها را برآورده نمی‌کنند و توسعه باتری‌ها بیشتر بر روی باتری‌های لیتیوم-یونی متمرکز شده است. این باتری‌ها به غیر از لیتیوم، همچنین به عناصر کمیاب دیگری مانند نیکل، کبالت و منگنز نیاز دارند که در حال حاضر با استخراج آنها از معادن زمین تأمین می‌شود.

در حالی که دانشمندان در حال تحقیق روی روش‌های جایگزین برای تغذیه این باتری‌ها هستند، فشار برای تغییر روش‌های تولید باتری‌ها برای کاهش انتشار کربن بیشتر از گذشته شده است.

حالا شرکت "متالز" ادعا می‌کند که یک روش جایگزین برای استخراج این عناصر یافته است و می‌خواهد به سراغ سنگ‌های غنی از این فلزات در عمق چند صد متری زیر آب برود.

در ۸۰۰ کیلومتر از خط ساحلی هاوایی در اقیانوس آرام، منطقه‌ای به نام "کلاریون کلیپرتون" واقع شده است که بزرگترین سنگ‌ها و رسوبات فلزی را در خود جای داده است. این ذخایر در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند و حاوی مقادیر زیادی آهن و منگنز هیدروکسید به همراه مس، نیکل و کبالت هستند.

طبق برآوردهای انجام شده توسط شرکت "متالز"، این ذخایر می‌توانند در تامین نیروی مورد نیاز ۲۸۰ میلیون خودروی برقی که یک چهارم نیاز جهانی صنعت خودروهای برقی است، کمک کنند.

اما این شرکت به جای استفاده از روش‌های سنتی مانند انفجار یا حفاری برای دسترسی به این مواد معدنی، می‌خواهد از یک ربات جاروبرقی غول پیکر استفاده کند که به سادگی قادر به جمع آوری این سنگ‌ها با حداقل آسیب به بستر دریا است.

سپس این ربات این سنگ‌ها را به سمت وسیله پشتیبانی از تولید که در سطح دریا شناور است، پمپاژ می‌کند.

شرکت "متالز" ادعا می‌کند که پردازش سنگ‌ها در تاسیسات دریایی انجام می‌شود و نسخه نسل اول این ربات هم اکنون در حال ساخت است و سال آینده تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها