خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ مرداد ۱۳۷۷

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۳۷۷ را بخوانید.

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ مرداد ۱۳۷۷

ديشب به خاطر خستگى و درد و كوفتگي بدن، بد خوابيدم. در اخبار صبح، خبرهاى مربوط به حمله موشكى و هوايى آمريكا به پايگاه‌هاى اُسامه بن لادن در افغانستان و كارخانه ظاهراً داروسازى در سودان در صدر است؛ به تلافى انفجار سفارتخانه‌هاى آمريكا در كنيا و تانزانيا انجام شده و به عنوان شروع مبارزه با تروريسم. خود آمريكا اعلان كرده كه 75 موشك از كشتى‌هاى جنگى در اقيانوس هند و درياى احمر شليك كرده است. از دولت پاكستان، به خاطر دادن اطلاعات دقيق در مورد پايگاه‌هاى بن‌لادن، تشكر كرده است. آقاى [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، تلفني با آقاى نواز شريف، [نخست‌وزیر پاکستان] صحبت كرده، به عنوان تشكر. ملا [محمد] عمر، رهبر طالبان، گفته موشك‌ها به نقاط مورد هدف اصابت نكرده و بن‌لادن سالم است و اعلان‌كرده از او حمايت مى‌كند و او را تحويل نمى‌دهد.

در سودان، كارخانه‌ای كه از يك ثروتمند اهل عربستان سعودى است، آسيب ديده است و دانشجويان سودان، به تلافى آن، سفارتخانه آمريكا در خارطوم را اشغال كرده‌اند؛ سفارتخانه خالى است. آقاى كلينتون، مرخصى خود را قطع كرده و به واشنگتن آمده و خودش خبر را اعلان كرده است. بعضى از شخصيت‌هاى آمريكا، تأييد كرده‌اند و عده‌اي كار را نمايشى دانسته‌‌اندكه براى انحراف افكار از مسأله رسوايى اخلاقى آقاى كلينتون انجام شد. انگلستان و اسرایيل تأييد كرده‌اند و خيلى از كشورهاى اسلامى، مخالفت و محكوم كرده‌اند. به هر حال مسأله مهمى است و ايران هم به خاطر وضعى كه هم با طالبان و هم آمريكا دارد، دو پهلو حرف مي‌زند؛ لابد بايد هر دو را محكوم كند. شب، اعلان شد كه اين دو حمله 26 كشته و تعداد زيادى زخمى داشته و عمدتاً در سودان كه كارخانه داروسازى منهدم شده. آمريكا مدعى است، آنجا سلاح شيميايى ساخته مى‌شده. يك موشك به خاك پاكستان خورده و شش نفر را كشته. ايران، اين اقدام را محكوم‌كرده است.

آقاى [قربانعلی] درى [نجف‌آبادی]، وزير اطلاعات، تلفنى گزارش اخبار داد كه چيزى بيش از اخبار پخش شده نيست و درباره موضع‌گيرى پرسيد. در خانه بودم. بيشتر وقت به مطالعه گذشت؛ منجمله فصلى از كتاب «خاورميانه جديد» نوشته شیمون پرز.

اعضاى بدنم در اثر كوه‌نوردى سخت ديروز، هنوز درد دارد. امروز فائزه و ياسر و بچه‌هايشان اينجا بودند. ياسر خبر از تأسيس دو شركت، براى ساخت بُردهاى تلويزيونى و مركز آموزش مكاتبه‌اى [کنکور] داد. با فائزه درباره روزنامه‌اش صحبت و نصيحت‌كردم كه از خصومت با ديگران خوددارى كند.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • رضا
    0

    روحت شاد و یادت گرامی باد، که بی پرده خیلی از مسایل را می گویی، از اندرونی بقیه حاکمان که خبری نیست.

  • ی ط
    0

    آدم خوب همیشه خدا بیامرز داره.

  • طالبی
    2

    خائن ترین مرد دوره چهل دوساله ایران.

  • ناشناس
    0

    آقای هاشمی آدم خوبی بود تنها عیبش این بود که اختیاراتشان کافی نبود وگرنه کشور رامی ساخت و الان وضع مون این نبود اون بود که کشور را هسته ای کرد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها