سفر در زمان با یک ماشین تایپ/ خاطرات نبرد با هیتلر زنده شد

ویلی برانت که زمانی علیه هیتلر و فاشیسم مبارزه می‌کرد، دوباره به کانون توجه بازگشته است؛ ماشین تحریر او که زمانی اسلحه او علیه نازی‌ها بود، امروز در خانه‌اش به نمایش درآمده است.

سفر در زمان با یک ماشین تایپ/ خاطرات نبرد با هیتلر زنده شد

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر، زمانی که نازی‌ها قدرت گرفتند، هربرت ارنست کارل فراهام به خوبی دریافت که چه اتفاقی در انتظار آلمان است. در نتیجه او در سن ۱۹ سالگی و آغاز سال ۱۹۳۳ که فعالیت برخی از احزاب ممنوع شده بود، درباره خطرات فاشیسم ‌گفت. او سپس توانست با نام مستعار ویلی برانت در همان سال به نروژ فرار کند. از همان زمان حس مقابله با عقاید نژادپرستانه و ناسیونالیستیِ برخی از هموطنانش در او بیدار شد.

نوشتن، تکثیر و توزیع جزوات علیه فاشیست‌ها، در آن زمان از لحاظ فنی پیچیده و بسیار خطرناک بود. فراهام به عنوان یکی از اعضای حزب کارگران سوسیالیست، با تایپیست زبردستی، دیدار کرد. مارتا درکار نوشتن با ماشین تحریر استاد بود. او آماده بود تا جزوات فراهام را تایپ کند تا آماده چاپ شود. آن دو آگاه بودند که باید مراقب باشند تا بلندپروازی نکنند. چرا که تعداد افرادی که می‌توانستند کار نوشتن و تکثیر جزوات را انجام دهند، کم بود و پلیس مخفی دولتی می‌توانست به سرعت از روی نوشته‌ها، نویسنده و دستگاه را پیدا کند.

مارتا برای اینکه لو نروند، به ظاهر ماشین تحریر خود را دستکاری و عمدا در متن اشتباهات تایپی ایجاد کرد. به این ترتیب، جزوات بدون محدودیت به دست مخاطبان می‌رسید. به نظر می‌رسد که در آن شرایط ویلی برانتِ جوان وضعیت آلمان را با ذهن باز، تحلیل و به شیوه‌ای صحیح پیش‌بینی کرده بود که ناسوسیالیست‌ها چه کاری در کشور انجام می‌دهند و چه اتفاقی در انتظار آلمان است.

بر اساس این گزارش که رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، حالا نه تنها نام او و داستان فعالیت‌هایش را همه می‌دانند، بلکه ماشین تایپ او که در فعالیت‌های سیاسی‌اش نقش زیادی داشته، در خانه او در برلین در معرض نمایش عمومی قرار دارد.

ویلی برانت را که زمانی مردم در کل دنیا او را به عنوان کسی که علیه آدولف هیتلر و فاشیست‌های اروپایی مبارزه می‌کرد، می‌شناختند؛ امروز دوباره به کانون توجه افکار عموم تبدیل شده است. حالا مدت‌هاست که ماشین تحریر او که زمانی اسلحه او علیه نازی‌ها به شمار می‌رفت، به عنوان اثر نمایشی برجسته در خانه‌ او در برلین به نمایش عمومی درآمده است.

منبع: مهر

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها