تارنمای هیل:

کنگره آمریکا دولت بایدن را درباره بحران افغانستان بازخواست می کند

قانونگذاران آمریکایی که در تعطیلات تابستانی بسر می برند، در پی بحران افغانستان و ناتوانی دولت بایدن در پیش بینی این بحران، هفته آینده به کنگره باز می گردند تا مقامات دولتی را بازخواست کنند.

کنگره آمریکا دولت بایدن را درباره بحران افغانستان بازخواست می کند

تارنمای هیل در گزارشی نوشت میچ مک کانل و کوین مک کارتی رهبران حزب جمهوری خواه در سنا و مجلس نمایندگان در نامه ای به بایدن از وی خواسته اند هفته آینده برای جلسه ای توجیهی خصوصی را با حضور "گروه هشت" شامال چهار رهبر کنگره و چهار عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا، دولت خود را آماده کند.

بر اساس این گزارش، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در خواست برگزاری سه جلسه را کرده است. جلسه اول به صورت علنی و تلفنی با حضور تمام نمایندگان در روز جمعه، جلسه دوم به صورت حضوری و غیرعلنی در روز سه شنبه و جلسه ای با حضور گروه هشت که در حال نهایی شدن است.

پلوسی در مصاحبه ای اعلام کرده است کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده جلسه استماعی با حضور بالاترین مقامات دولت بایدن اوایل هفته آینده برگزار می کند.

پایگاه خبری هیل نوشت: "گرگوری میکس" رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بدون ارائه جدول زمانی برای این جلسات گفت از آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران خارجه و دفاع این کشور درخواست کرده در کنگره حضور یافته و شهادت دهند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: اوضاع در افغانستان به سرعت در حال تغییر است و ضروری است دولت برای مردم آمریکا و کنگره درباره راهبرد خود در افغانستان شفافیت نشان دهد.
وی افزود که می خواهد بشنود برنامه دولت بایدن برای خروج ایمن شهروندان آمریکایی و دیگر افغانستانی های آسیب پذیر از این کشور، استراتژی گسترده تر ما در مبارزه با تروریسم در جنوب آسیا پس از سقوط دولت اشرف غنی چیست.

سخنگوی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که این کمیته در حال طی روند برنامه ریزی برای برگزاری یک جلسه غیرعلنی برای نمایندگان است تا از جدیدترین اطلاعات با خبر شوند.

این مقام مجلس نمایندگان آمریکا افزود آدام اسمیت که حامی این تصمیم است با مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع در تماس بوده و از آنها می خواهد برای تخلیه ایمن کارکنان آمریکایی، افغانستانی هایی که به ارتش آمریکا کمک کرده اند و خانواده هایشان و نیز افغانستانی هایی که ممکن است هدف طالبان قرار گیرند،هر کاری که در توان دارند انجام دهند.

رئیسان کمیته های نیروهای مسلح و امور خارجی مجلس سنا نیز اعلام کرده اند قصد دارند درباره مذاکرات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان و اشتباه محاسباتی دولت جدید درباره سرعت سقوط دولت افغانستان جلسات استماع برگزار کنند.

منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است این کمیته به دنبال محاسبه کامل این نواقص و همچنین ارزیابی علت سقوط سریع نیروهای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان خواهد بود.

وی افزود بارها به کنگره گفته شد که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تجهیزات و تمایل به جنگ را داشتند. به مردم آمریکا و افغانستان به وضوح حقیقت گفته نشده است.

با این حال اغلب دموکرات‌ها از تصمیم بایدن برای اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال و برخی نیز از آن حمایت کرده‌اند اما جمهوری‌خواهان حملات گسترده‌ای را علیه بایدن آغاز کرده اند و آن گامی اشتباه می دانند.

"جاش هاولی" سناتور جمهوری‌خواه که سه ماه قبل از خروج نیروهای آمریکایی حمایت کرده بود، روز چهارشنبه خواستار استعفای تیم دفاعی و سیاست خارجی بایدن شد.

دیگر جمهوری خواهان از "باب منندز" رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواسته اند بلینکن ر بازخواست کنند.مارکو روبیو و ۲۴ سناتور جمهوری‌خواه نیز روز چهارشنبه در نامه‌ای به وزیر دفاع آمریکا، درخصوص تجهیزات نظامی برجای مانده در افغانستان ابراز نگرانی کردند و نوشتند که تامین دارایی های آمریکا باید از اولویت های اصلی وزارت دفاع قبل از اعلام خروج از افغانستان است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها