نخست‌وزیر تایوان در هشداری غیرمستقیم به همسایه قدرتمندش چین:

تایوان همچون افغانستان سقوط نخواهد کرد

نخست‌وزیر تایوان در هشداری غیرمستقیم به همسایه قدرتمندش چین مبنی بر اینکه

تایوان همچون افغانستان سقوط نخواهد کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین که روی اراضی جزیره خودگردان تایوان ادعا دارد، به فشار دیپلماتیک و نظامی خود به منظور وادار کردن تایپه برای پذیرش حاکمیت چین افزوده و همین مساله مایه نگرانی واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی شده است.

شکست دولت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و خروج اشرف غنی از افغانستان، بحثی را در تایوان به راه انداخته است مبنی بر اینکه اگر چین به این جزیره حمله کند چه اتفاقی رخ میدهد یا اینکه ایالات متحده به دفاع از تایوان کمک خواهد کرد یا خیر.

سو تسنگ-چانگ، نخست وزیر تایوان در پاسخ به این پرسش که اگر دشمن در دروازه‌های این جزیره همچون افغانستان ایستاد باشد، آیا نخست وزیر یا رئیس جمهور آن فرار میکنند، گفت وقتی تایوان با حکومت نظامی و تحت یک دیکتاتوری قرار داشت، مردم نه از بازداشت و نه مرگ نمی‌ترسیدند.

او گفت: امروزه کشورهای قدرتمندی هستند که می‌خواهند تایوان را با استفاده از زور ببلعند و ما هم از کشته شدن یا زندانی شدن نمی‌ترسیم. ما باید از این کشور و این سرزمین محافظت کنیم و مانند افراد خاصی نباشیم که همیشه جایگاه دشمن را مطرح کرده و عزم ما را زیر پا می‌گذارند.

نخست وزیر تایوان گفت، آنچه در افغانستان رخ داد نشان میدهد که اگر یک کشور در هرج و مرج داخلی به سر ببرد هیچ نوع کمک خارجی تفاوتی ایجاد نمیکند و تایوانی‌ها باید به سرزمینشان و اینکه آنها میتوانند از آن دفاع کنند، باور داشته باشند.

این سیاستمدار تایوانی افزود، اینکه همه کار میکنند تا به سرعت افزایش اخیر پاندمی کرونا تحت کنترل درآید نشان می‌دهد که تایوانی‌ها با اتحاد به چه چیزهایی میتوانند برسند. سو تسنگ-چانگ با اشاره به چین افزود: ما همچنین به همه نیروهای خارجی که دلشان میخواهد به تایوان حمله کرده و آن را تصرف کنند، هشدار میدهیم که فریب نخورند.

ایالات متحده همچون بسیاری از کشورها، هیچ مناسبات دیپلماتیکی با تایوان ندارد اما مهمترین حامی بین‌المللی و تامین کننده سلاح آن است. با این حال نگرانی‌هایی در تایوان وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت حمله چین آیا ایالات متحده به کمک تایوان می‌آید یا خیر.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان یک برنامه مدرن سازی نظامی بلندپروازانه را دنبال میکند تا صنایع تسلیحاتی داخلی را تقویت کرده و تایوان را به سرزمینی تبدیل کند که مجهز به تسلیحات پیشرفته است و از این طریق وقوع یک حمله چین را تا حد ممکن دشوار کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها