گفتگوی خبرفوری با رئیس اتحادیه طلا و جواهر

حرف‌های مسئولان بازار طلا را بهم می‌ریزد / ۶۰درصد مردم به خرید طلای آب شده روی آورده‌اند / مردم طلای آب‌شده نخرند / دولت جدید سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد

رئیس اتحادیه طلا و جواهرکشور به تشریح عوامل تاثیر گذار بر نوسانات و التهابات قیمت طلا در بازار داخلی و جهانی پرداخت.

حرف‌های مسئولان بازار طلا را بهم می‌ریزد / ۶۰درصد مردم به خرید طلای آب شده روی آورده‌اند / مردم طلای آب‌شده نخرند / دولت جدید سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفتگوی تفصیلی با خبر فوری علل افزایش قیمت طلا در دولت روحانی، نقش تعیین کننده آمریکا در سیاستگذاری بازار جهانی طلا، رابطه بازار جهانی و داخلی و ضرورت توجه به چگونگی کارکرد طلا در سرمایه گذاری از جانب مردم را تشریح کرد.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید و ببینید:

خبر فوری : چرا در دولت دوزادهم قیمت طلا و جواهرات افزایش پیدا کرد؟

محمدولی: به غیر از رفتارهای سیاسی دو عامل دیگر قیمت طلا را مشخص و نوسان ایجاد می کند. یکی انس جهانی و دیگری بازار ارز داخلی است. در دولت دوزادهم طی دو سال اخیر نواسانات زیادی در بحث ارز داشتیم. گاهی قیمت دلار در بازار ایران به ۲۶ هزار تومان هم رسید و اثر مستقیم بر بازار طلا داشت. در خصوص انس جهانی هم برخی کشورهای جهان به یکدیگر ایراداتی وارد داشتند و همین مساله باعث شد که انس جهانی هم دستخوش نوسان شود.

موضوع دیگری که می تواند باعث ایجاد نوسان در بازار طلا و جواهر شود؛ صحبت‌های مسئولان است. به طور مثال وقتی بانک مرکزی زمان عرضه سکه را از طریق رسانه اعلام می کند. یک تعهد ایجاد می کند. بنابراین اگر به تعهد عمل شود مثل آب روی آتش است اما در صورتی که نتواند به تعهد خود عمل کند، اثر منفی بر بازار طلا و سکه می گذارد. این عوامل باعث شد که طی دو سال گذشته قیمت طلا، سکه و ارز به کجاها رسید.

خوشبختانه از ابتدای ۱۴۰۰ این موضوعات اگرچه صددرصدی نبود اما ۷۰ درصد مدیریت شد تا نوسانات و التهابات سال گذشته را نداشته باشیم. اگرچه افزایش و کاهش داشتیم اما مانند دو سال قبل التهاب نداشتیم. نمی خواهیم همه تقصیرات را به گردن بانک مرکزی بیفتد زیرا این سازمان با مشکلات متعدد دیگری مانند تحریم های ناجوانمردانه و شرایط کرونایی که دنیا را فلج کرد روبرو بود. اما در سال ۱۴۰۰ که کرونای نامرد وجود دارد در این خصوص مسئولین اقتصادی نگاه مثبت داشتند. همچنین دولت آقای رئیسی چند روزی است که مسئولیت را در دست گرفته است و امیدواریم بتواند آرامش را به بازار ایران بازگرداند، تولید و در صادرات قوت بگیرد و سرمایه گزاران فعالیت خود را بیشتر کنند.

خبر فوری: تاثیر کرونا بر بازار طلا در داخل کشور چه بوده است؟ آیا سبب شد مردم بیشتر به سمت فروش حرکت کنند یا خرید؟

محمدولی: مردم ما در سال ۹۹ به جای اینکه به سمت خرید طلا ساخته شده و مصنوعات بروند از خرید طلای آب شده یا شمش استقبال کردند. این درحالی است که طلای آب شده برای سازنده هاست. البته نمی توان منکر شد که مردم برای خرید طلای ساخته شده باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ، اجرت و سود تعریف شده طلا فروش هم پرداخت می کنند. در وضعیتی که طلا به گرمی یک میلیون و 500 هزار تومان هم رسید. مردم با خود می اندیشند که برای چند گرم طلا این مخارج اضافه را بپردازند و دست آخر زمان فروش از آن کم می شود.

ما توصیه می کنیم که مردم مصنوعات طلا را خریداری کنند زیرا در دراز مدت شامل ضرر و زیان نمی شود و در طول زمان هم می توانند از آن استفاده کنند. این نکته را تجربه نشان داده است.

تعطیلی هزار واحد فعال در زمینه طلا طی دو سال گذشته

خبر فوری : آیا این اقدام مردم روی صنعت طلا و جواهر تاثیر گذاشته است؟

محمدولی: وقتی این اتفاق افتاد تولید ما کند شد. در دو سال اخیر با پنج درصد کم و زیاد حدود یکهزار واحد تعطیل شدند. البته در همین دو سال میزان خرید طلای آب شده خیلی کم شده است. اگرچه در دو سال قبل از آن ۶۰درصد مردم از خرید طلای آب شده استقبال کردند. به همین دلیل خیلی از تولید کننده های ما که تعطیل کردند خیلی ها هم تعطیل کردند. الان که ۱۴۰۰ هستیم هنوز داریم رد پای آن تعطیلی ها را می بینیم.

خبر فوری: در بازار جهانی هر روز شاهد افت قیمت طلا هستیم. آیا بازار ایران از بازار جهانی تبعیت می کند؟

محمدولی: قیمت طلا را انس جهانی و بازار ارز تعیین می کند. شاهد هستیم زمانی که قیمت جهانی طلا مقداری ارزان تر است اما در داخل گران تر است. علت این مساله قیمت ارز در کشور ما است. در ایران، قیمت انس جهانی ضرب در قیمت دلار تقسیم بر عدد زرگری که طلا فروشان می دانند می‌شود تا قیمت طلا محاسبه و اعلام شود. اگر مثل پنج سال قبل ثبات در قیمت ارز باشد طبیعتا قیمت طلای داخل باید با کل دنیا تراز شود.

آمریکا برای بالابردن ارزش دلار در بازار طلا نوسان ایجاد می کند

مثلا طی روزهای گذشته انس جهانی کاهش پیدا کرده است. در صورتی که اگر یکی بودیم باید بازار ارز ما هم کاهشی می شد قیمت طلای داخلی و خارجی به هم نزدیک می شد. حالا چرا انس جهانی کاهشی و افزایشی می شود به سیاست کشورهایی بخصوص امریکا باز می گردد که می خواهد ارزش دلار را افزایش دهد. کاهش بهره بانکی خود را زیاد کند و مردم پول هارا در بانک بگذارد که دولت بتواند استفاده کند و گاهی بهره بانکی را کاهش می دهد تا مردم در بیرون در طلا و ... سرمایه گذاری کند.

خبر فوری:آیا مردم ایران علی رقم نوسانات جهانی همچنان به سرمایه گذاری در طلا امیدوار باشند؟

محمد ولی: کسانی که پول دارند تفکرش هم دارند. ما که در صنعت طلا هستیم دوست داریم مردم در بازار طلا برای دراز مدت سرمایه گذاری کنند که دچار مشکل هم نخواهند شد. در دو سال اخیر اتحادیه طلا و جواهر، بانک مرکزی، گمرک و استاندارد با هم همکاری کردند تا مشکلات صادرات طلا و جواهر برطرف شود. فقط منتظریم که کرونا فروکش کند که بتوان، داد و ستد و رفت و آمد با کشورها را توسعه داد. بسیاری از کشورها خواستار تولیدات طلای ایرانیان هستند.

خبر فوری : با توجه به شیوع کرونا فضای مجازی بیش از پیش در بین مردم جا باز کارده است . آیا در صنعت طلا هم سهمی برای خود ایجاد کرده است؟

محمد ولی: چه دلمان بخواهد و چه نخواهد ما نمی توانیم دور صنعت طلا دیوار بکشیم و بگویم فضای مجازی نمی تواند وارد شود. فضای مجازی مطمئنا خوب است. اما در صنعت طلا هنوز بستر آن مهیا نشده، هنوز فرهنگسازی خرید و فروش خوب مشخص نشده و آیین نامه‌ای هم مشخص نشده است. این موارد اگر مهیا شود. فضای مجای به خوبی می تواند فعالیت کند. چون کم هزینه تر و ترددها کمتر است.

مجوز فضای مجازی فعلا در اختیار ما نیست. در اختیار وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی است. اما تمام بار مشکلاتش روی دوش اتحادیه طلا و جواهر است. البته ما هم با دوستان و دولت نامه نگاری کرده ایم و به تمام سوالات آنها پاسخ داده ایم.

مردم طلا را به عنوان پشتوانه می خرند. در این موقعیت به عنوان کالای زینتی هم استفاده می کنند. این فرهنگ سرمایه گذاری در طلا جا افتاده است. نمی خواهیم حرفی بزنیم که به کسی بر بخورد. مسئولان باید دقت داشته باشند. اتفاقاتی رخ بدهد اگر کسی نیت بدی داشته باشد همه چیز را زیر سوال می برد. اگر در فضای مجازی به ۵۰نفر طلا فروختم، کجا من را رصد می کند که من به ۳۰نفر آنها تعهد خود را عملی کرده ام. اگر کسی به تعهدات خود عمل نکرده باشد نباید بتواند در این فضا و در کل ایران کار کند تا اینکه به تعهدات خود عمل کند.

اجاره طلا به یک درصد هم نمی رسد

خبر فوری: بحث اجاره طلا و جواهر چه قدر جدی است؟

محمدولی: ممکن است تعدادی از مردم دنبال چینین قصه ای باشند اما قیمت طلا و نوسانات طلا این اجازه را نمی دهد که از طلا فروشی یکسری طلا اجاره شود و مجدد تحویل داده شود. این قیمت طلا اجازه نمی دهد. قیمت طلا هر چه قدر باشد بعد از دو روز بالاتر یا پایین تر می شود. احتمال وقوع حادثه برای طلا هم هست. لذا به اعتقاد من هر کس این کار را کرده ادامه ندهد. با تجربه خود می‌گویم در وانفسای قیمت بازار نمی تواند این اتفاق رخ بدهد. شاید یک درصد هم نباشد.

خبر فوری : چه پیشنهاد و توصیه برای اقای رئیسی در جهت ثبات در بازار دارید؟

محمدولی : مسئولیت سنگینی بر روی دوش او است و امیدواریم موفق باشد. در بخش اصناف به خصوص صنعت طلا ، موانع و قوانین دست و پاگیر هنوز هم از گذشته سر راه تولید، صادرات، واردات و گمرکات وجود دارد. این ها را با کمک مجلس بردارد. اگر این موارد برداشته شود و ثبات وآرامش را به بازار ارز برساند ما حرف برای گفتن زیاد داریم. در بخش تولید، عرضه، صادرات و واردات مواد اولیه اگر این اتفاقات رخ بدهد، اشتغال زایی زیاد می شود. صنعت طلا در بخش اشتغال زایی خانگی می تواند فعالیت کند که خانم ها در منازل خود کار کنند. صنعت طلا این ظرفیت را دارد. امیدواریم دولت اقای رئیسی در اولویت قرار بدهد که ان‌شاالله نتیجه آن را اصناف ببینند.

امیدواریم آقای رئیسی دغدغه رونق تولید را برطرف کند

هر کشوری که تولیدش رونق گرفت آن کشور نسبت به بقیه کشورها موفق تر می شود. رهبری دائما تکرار کرده اند که موانع تولید برداشته شود و رونق یابد که خیلی خوب جواب نگرفتیم. لذا امیدواریم آقای رئیسی این دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف کند.

فیلم کامل این گفتگو را در ادامه ببینید:

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • کاربر ناشناس
    0

    فعلاطلاهاراازدست عزیزان کرونایی قیچی میشودسلامتی مهمترازطلاوثروته

  • در
    0

    خودتان به حرفی که می گین باور دارین؟ چند سال این حرفها زده میشه؟ با تعطیلی قطع برق تولید ی مانده؟ به جای مانع زدایی مانع تراشی می کنید

  • پارسی
    0

    فقط زر مفت میزنن،

  • سمنک
    0

    اتحادیه ها خود با تصمیمات نادرست که ناشی از بی درایتی است در اکثر اوقات عامل بهم خوردن و گرانی کالای مورد نظرشان میشوند

  • کارشناس
    0

    وقتی مسولان سخنی گفتند درست عکسش اتفاق می‌افتد .

  • ناشناس
    0

    اتفاقا طلای آب شده بخرین. چرا باید یکی که کلی رنج کشیده یکی دو تومن پس انداز کرده بیاره بده به طلای با دستمزد بالا که همش بره تو جیب طلافروشا

  • رضا
    0

    اتفاقا مردم از طلا فروش معتمد طلای آب شده بخرند ، نه حباب سکه را دارد نه کارمزد بالای طلای کار شده .

  • مهدی
    0

    مالیات طلا 9 درصده که توجیب دولت میره بنابراین برای سرمایه گزاری همه دنبال سکه یا طلای اب شده معتبر از اشناهاشون میخرن.

  • بابا
    0

    کدوم دولت منظورت دولت امریکاست / رئیسی هیچکاری نمی توند بکند چرا که هیچکاره است

  • فریبرز
    0

    مردم طلای آبشده نخرن؟ اون بدبختی که ریال به ریال زحمت کشیده ریخته تو بانک اما یک شبه ارزش پولش 30% ریخته ، اونی که کارمنده و اجاره نشینه چرا باید پولش رو بی ارزش کنه؟ چرا باید به شما که هزار بار تو این سالها امتحانتون رو پس دادین اعتماد کنه؟

  • ح ز
    0

    مرغ فارغ از تجمل برای نفس کشیدن دنبال هوا میگرده ولی این مخلوغ غافل برای نفس کشیدن دنبال طلا میگرده حتی خودم

  • وال
    0

    مسعولین برای بهتر شدن اوضاع کاری نپی کنند باحرفهایشان وضع را بدتر می کنند انگار عمدی این کار را میکنند

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم تو نان شب خودشون موندن پول کجا بود که برن طلا بخرند؟ این همه گرانی و خرج زندگی، الان هزینه آب و برق کلی رفته بالا همه چیز گران شده

  • طوق
    0

    تجربه نشان داده پیش بینی مردم از آ ینده بهتر بوده. قرار بود همه چی درست بشه چی شد؟ بدتر شد

  • رضا95
    0

    شما داری شب تاصبح پول بدون پشتوانه چاپ میکنی ونصیحت می کنی که طلا نخر پس چه؟ حتما سهام عدالت بخرند؟

  • راز
    0

    دیگه کاری از دست کسی برنمیاد سکوت مسعولین بهتره خو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها