جزئیاتی تازه از حادثه مرگبار برای ارشا اقدسی

مهسا احمدی، می‌گوید ارشا اقدسی در جریان یک صحنه چپ کردن ماشین که پیش از این ۴۰ بار آن را تجربه کرده، جان باخته است. به گفته او، فیلمی که این بدلکار ایرانی را به کام مرگ فرو برد، از تولیدات منطقه‌ای شبکه نت فلیکس است.

جزئیاتی تازه از حادثه مرگبار برای ارشا اقدسی

مهسا احمدی، تنها بدلکار و کارگردان اکشن ایرانی حاضر در هالیوود، در باره جزئیات حادثه‌ای که منجر به جان‌باختن ارشا اقدسی شد، توضیحاتی را داد.

او در واکنش به این‌که در حال حاضر به غیر از بستگان و اطرافیان ارشا اقدسی، افراد دیگری هم پیگیر و کنجکاوند که بدانند چرا این اتفاق افتاده و با مقصر چگونه برخورد خواهد شد، گفت: «من از همان ابتدا با گروه تولید، کارگردان بدلکاری این پروژه و خواهر ارشا در ارتباط و پیگیر مسائلش بودم. البته خواهر ارشا در کشور دیگری زندگی می‌کند و به دلیل محدودیت‌های کرونایی نمی‌توانست از آن کشور خارج شود و خود را به لبنان برساند. من هم چند روزی است که ارتباطی با ایشان نداشتم چرا که احساس می‌کردم در این شرایط بهتر است که از حاشیه دور باشند. اما من به عنوان تنها بدلکاری که از ایران آمده و در سینمای جهان فعالیت دارد، به همراه دو نفر دیگر شامل اندی آرمسترانگ، رئیس صنف بدلکاران آمریکا و گری پاول، رئیس صنف بدلکاران انگلیس، مشغول پیگیری هستیم و تا این‌جا اطلاعات زیادی هم کسب کرده‌ایم که بسیاری از آن‌ها را رسانه‌ای نخواهیم کرد.

این خلبان، چترباز و اولین زن بدلکار ایران در مورد پروژه‌ای که ارشا اقدسی در آن حضور داشته است، گفت: «این فیلم متعلق به کمپانی مطرح و جهانی نت فلیکس است که توسط یک شرکت تولید کننده اماراتی (دوبی) تولید می‌شود. طراحی صحنه‌های اکشن آن را لوک کنی بر عهده داشته است. این کمپانی، هیچ فیلمی از لحظه بروز حادثه بیرون نداده است و قوانین هم این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که تا مسئله جنبه حقوقی و قضایی پیدا نکند، اطلاعاتی از این ماجرا منتشر نکنند.»

مهسا احمدی در مورد توصیف صحنه‌ای که آن اتفاق ناگوار برای ارشا اقدسی رخ داده است، توضیح داد: «قرار بوده که ارشا با یک ماشین (فورد شاسی کوتاه مشکی رنگ) از روی یک رمپ بپرد و آن ماشین در هوا چرخیده و فرود آید. این «چهلمین» باری بوده که ارشا این کار را انجام می‌داده و تجربه آن را به دفعات داشته است، اما این بار، هم شکل رمپ و هم نوع ماشین متفاوت بوده و هم این‌که کاملا اتفاقی ماشین روی سقف فرود می‌آید که همین امر هم باعث وارد شدن ضربه به سر و بروز مشکلات برای ارشا می‌شود.»

او ادامه داد: «در واقع نیم ساعت طول می‌کشد تا بتوانند او را از ماشین خارج کنند و همین امر باعث نرسیدن اکسیژن به مغز او می‌شود که البته مدت زمان زیادی است و حتی در همین حین قلبش هم از کار ایستاده بوده که در مسیر اعزامش به بیمارستان او را احیا می‌کنند.»

این بدلکار در مورد این‌که دلیل وقوع این حادثه چه بوده و مقصر کیست، گفت: «برای این‌که بررسی شود که واقعا در این ماجرا چه اتفاقی افتاده و مقصر چه کسی بوده است، حتما باید فیلم‌های کار دیده شود. یکی از نکات دیگری که همه می‌دانند، این است که ارشا عادت داشت در ماشین‌هایی که برای بدلکاری استفاده می‌کرد، دوربین می‌گذاشت و از همه لحظات کارش فیلم می‌گرفت. از طرفی دیگر در پروژه‌هایی که با استاندارد جهانی تولید می‌شوند، کارگردان اکشن موظف است که پیش از هر کاری با ارائه «فرم ارزیابی ریسک بدلکاری» (stunt risk assessment) تمام جزئیات و مراحل انجام بدلکاری را به دقت تشریح کند. در این‌جا کاملاباید توضیح داده شود که از چه امکانات و ابزاری استفاده خواهد شد و درصد خطا، ریسک و حتی مرگ را با جزئیات بنویسد تا قبل از این‌که عوامل جلوی دوربین بروند بررسی شود و در موردش تصمیم‌گیری شود.»

احمدی افزود: «اگر این مدارک به دست بیاید می‌توان بررسی کرد که چه کسی و چگونه مقصر این ماجرا بوده است اما این در حالی است که گروه تولید نه هیچ فیلم و مدرکی ارائه می‌دهد و نه هیچ حرفی در این‌باره می‌زند، حتی کارگردان اکشن این پروژه هم از زمانی که وضعیت ارشا حاد شده، شبکه اجتماعی خود را بسته و هیچ پاسخی نمی‌دهد. البته تیم تولید قول همکاری و حمایت داده است اما تا حکم قانونی وجود نداشته باشد، هیچ فیلمی بیرون نمی‌دهد.»

منبع: موج

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها