ناسا از خراب شدن برنامه‌ های خود در ماه خبر داد

ناسا می‌گوید تاخیرهای پیش آمده در برنامه‌های ارسال انسان به ماه و ایجاد یک پایگاه دائمی برای حضور انسان در این قمر تا سال ۲۰۲۴، برنامه‌های این آژانس فضایی را خراب کرده است و دیگر این اتفاق در تاریخ مقرر نخواهد افتاد.

ناسا از خراب شدن برنامه‌ های خود در ماه خبر داد

ناسا گزارش جدیدی را منتشر کرده است که زمان اولیه فرود مجدد خود روی ماه که قصد داشت طی آن انسان‌ها را تا سال ۲۰۲۴ به ماه بازگرداند، دستخوش تغییر کرده است.

در این گزارش آمده است: اطلاعات مربوط به توسعه کاوشگر قمری و اعتراضات اخیر درباره اعطای قرارداد فرودگر به شرکت "اسپیس‌ایکس" مانع از بازگشت به کره ماه در سال ۲۰۲۴ شده است.

ناسا اخیرا اعلام کرده بود که داوری در مورد اعطای قرارداد فرودگر ماه به "اسپیس‌ایکس" با شکایت شرکت "بلو اوریجین" متعلق به "جف بزوس" ممکن است در این تأخیر در بازگشت بشر به ماه نقش داشته باشد.

از طرفی، "ایلان ماسک" به سرعت به این گزارش ناسا واکنش نشان داد و در توییتی نوشت که "اسپیس‌ایکس" می‌تواند در صورت لزوم، به فعالیت خود سرعت بخشد و لباس‌های فضایی جدید مخصوص پیاده‌روی روی ماه را سریع‌تر آماده کند.

ناسا در ابتدا قصد داشت دو لباس فضایی نسل جدید موسوم به "xEMUs" را تا سال ۲۰۲۴ تولید کند، اما در این راه با چالش‌هایی مواجه شد که این زمان‌بندی را از دست داد. این تأخیرها شامل ۲۰ ماه تاخیر در طراحی، تأیید و آزمایش این لباس‌ها، علاوه بر لباس نمایشی مخصوص ایستگاه فضایی بین المللی و یک جفت لباس پرواز قمری دیگر بوده است.

گزارش ناسا می‌گوید: این تاخیرها که ناشی از کمبود بودجه، تأثیرات شیوع بیماری کووید-۱۹ و چالش‌های فنی است، تحویل لباس‌های فضایی جدید را در موعد مقرر ناممکن کرده است. با توجه به این چالش‌ها، این لباس‌ها تا آوریل ۲۰۲۵ آماده نخواهند شد.

در گزارش ناسا همچنین آمده است که از ژوئن سال جاری هیچ برنامه اضطراری فعالی وجود نداشته است و هشدار داد که ادامه تأخیر در بخش‌های عمده‌ای از سیستم پرتاب فضایی مانع از فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ می‌شود.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها