سخنگوی قرارگاه عملیاتی کرونا خراسان رضوی: 

نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم

سخنگوی قرارگاه عملیاتی کرونا خراسان رضوی، گفت: مراسم عزاداری ایام محرم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا توسط هیئات‌ها انجام خواهد شد، اما ما تلاش خواهیم کرد تا این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم

محسن نجات در نشست خبری قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی که امروز، ۱۹ مرداد ماه، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به تشکیل این قرارگاه در پی شرایط اضطراری و بحرانی شیوع بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: این قرارگاه در پی تصمیم استانداری خراسان رضوی به عنوان یک قرارگاه عملیاتی و جهادی با فرماندهی استاندار و به صورت شبانه‌روزی آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا در استان بحرانی و اضطراری است، ادامه داد: در این شرایط باید همه با هم و در کنار هم قرار بگیریم و بتوانیم از ظرفیت‌های ویژه استان استفاده کرده و بر این شرایط فائق بیاییم و زنجیره این بیماری منحوس را قطع کرده و از این موج بیماری عبور کنیم.

نجات با اشاره به اینکه درک درستی از شرایط استان داریم، تصریح کرد: بر این اساس کمیته حمل‌ونقل این قرارگاه به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی نظارت ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری خواهد داشت. بر این اساس باید کلیه مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده در هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها رعایت شود.

وی افزود: مسئولان در حوزه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری نیز پای کار هستند تا از امروز پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی‌تر رعایت شود.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کمیته نظارت به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی شکل گرفته است. این کمیته نظارت‌های محسوس و نامحسوس ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد داشت تا این پروتکل‌ها به صوت کامل رعایت شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته بهداشت و کمیته درمان در این قرارگاه، بیان کرد: کمیته بهداشت موضوع مراکز بهداشت و واکسیناسیون را با حضور نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت جدی پیگیری خواهد کرد. همچنین در کمیته درمان موضوعات بیمارستانی و درمانی بیماران مبتلا به کرونا به صورت کامل با حضور هیأت عالی اعزامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان و نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در خراسان رضوی بررسی می‌شود.

نجات کمیته بازرسی ویژه و کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی را از دیگر بخش‌های تشکیل شده ذیل این قرارگاه عملیاتی برشمرد و عنوان کرد: دغدغه جدی ما موضوع کنترل‌ها و نظارت‌ها بود که دچار نقص بود. بر این اساس تیم‌های عملیاتی و بازرسی در حال ساماندهی هستند و به صورت میدانی از نزدیک رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رصد کرده و گزارش خواهند داد.

وی افزود: از تمامی همشهریان تقاضا داریم هرگونه رعایت نشدن مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی در نهادها و سازمان‌ها را به سامانه ارتباط دولت و مردم به شماره ۱۱۱ گزارش کنند. شهروندان همچنین می‌توانند رعایت نشدن قوانین و پروتکل‌های بهداشتی در حوزه اصناف را به شماره ۱۲۴ گزارش کنند.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی گفت: کمیته اماکن مذهبی و گردشگری نیز به ریاست معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تشکیل شده است. با توجه به ایام محرم و برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) امیدواریم با هماهنگی و تذکر به دستگاه‌های متولی و هیئات شاهد رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

مردم باید همکاری کنند

وی با بیان اینکه مردم باید همکاری کنند، گفت: باید با فرهنگ‌سازی و تبلیغات مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرا خوانیم. اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود نمی‌توانیم کرونا را مدیریت کنیم.

سیستم‌های هشدار کرونا در سطح استان فعال شدند

نجات با اشاره به فعال‌شدن سیستم‌های هشدار کرونا در سطح استان از امروز، اظهار کرد: مجموعه آتش‌نشانی، اورژانس و نیروهای امدادی پیام‌های هشداردهنده را در سطح شهرها پخش خواهند کرد. همچنین در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد همچون پایانه‌های مسافربری و بوستان‌ها با پخش پیام‌های هشداردهنده کرونا در راستای فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام خواهد شد.

وی گفت: از امروز نظارت‌ها بر رعایت قوانین و مصوبات بهداشتی پارک‌ها، پاساژها و مراکز خرید و فعالیت رستوران‌ها صرفاً به صورت بیرون‌بر افزایش خواهد یافت.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی در خصوص مسدود شدن ورود مسافر به استان، بیان کرد: دستورات صریحی درباره مسدود شدن پنج ورودی‌ استان بر روی خودروهای با پلاک غیر بومی داده شده و هیچ خودرویی اجازه ورود به استان را نخواهد داشت. آثار اجرای این دستورالعمل در روزهای گذشته با کاهش میزان اشغال هتل‌های مشهد در حال مشاهده است.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوایی دستور لزوم کاهش ۵۰ درصدی پروازهای ورودی به فرودگاه مشهد توسط وزیر کشور به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ و عملیاتی شده است. با آغاز به کار کمیته حمل‌ونقل قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان از امروز بر اجرای دقیق این مصوبات نظارت خواهد شد.

مشاهده نتایج قرارگاه عملیاتی تا دو هفته آینده

نجات در خصوص پیش‌بینی زمان مشاهده نتایج از تشکیل این قرارگاه، گفت: امیدواریم با تشکیل این قرارگاه بتوانیم ظرف مدت دو هفته به نتایج مناسبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برسیم.

برگزاری مراسم محرم و تعطیلی حرم‌ در اختیار ستاد ملی کروناست

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری مراسم‌ عزاداری ایام محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: یکسری از تصمیمات را ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گیرد و تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها در اختیار استان نیست. برای نمونه در موضوع تعطیلی حرم‌ها و اماکن مذهبی و برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم تصمیم‌گیری‌ها در ستاد ملی کرونا انجام می‌شود.

نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی با بیان اینکه نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم، ادامه داد: مراسم عزاداری ایام محرم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا توسط هیئات‌ها انجام خواهد شد، اما ما تلاش خواهیم کرد تا این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

مهم‌ترین دغدغه ما در حرم مظهر رضوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

وی گفت: همچنین در خصوص حرم مطهر رضوی گفت‌وگوهایی از سوی استاندار خراسان رضوی با تولیت آستان قدس رضوی شکل گرفته است. در حال حاضر مهمترین دغدغه ما در حرم مطهر رضوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

نجات با تأکید بر اینکه اگر شرایط بحرانی نبود این قرارگاه ایجاد نمی‌شد، بیان کرد: با این حال برخی از تصمیم‌گیری‌ها همچون تعطیلی شهرها، حرم‌ها و اماکن مذهبی و برگزاری مراسم عزاداری توسط ستاد ملی کرونا است و ما باید بر اساس تصمیمات آن ستاد عمل کنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور و استاندار خراسان رضوی به مدیریت کرونا در استان، اضافه کرد: استاندار خراسان رضوی در راستای مدیریت بیماری کرونا از رئیس جمهور اختیار تام گرفتند و با توجه به این شرایط حساس استاندار خراسان رضوی با اختیار تام تصمیم خواهد گرفت. امیدواریم با همدلی و همکاری مردم و مسئولان در سطح استان از این بیماری عبور کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها