محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت و گو با خبرفوری:

موافق طرح صیانت نیستیم / فیلمهای اعترافات را نهادهای امنیتی می گیرند، نه صداوسیما / چرا مردم نباید بدانند شستا متعلق به چه کسی است؟ / قربانی یک قدرت مالی - رسانه ای – امنیتی شدم! / شهرزاد میرقلی خانی را چه کسی وارد صداوسیما کرد؟ / رئیسی برای موفقیت، بانکه

رئیس سابق صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی می گوید: طرح صیانت از حقوق کاربران باید قبل از طرح در مجلس به سمع شورای عالی فضای مجازی می رسید.

موافق طرح صیانت نیستیم / فیلمهای اعترافات را نهادهای امنیتی می گیرند، نه صداوسیما / چرا مردم نباید بدانند شستا متعلق به چه کسی است؟ / قربانی یک قدرت مالی - رسانه ای – امنیتی شدم! / شهرزاد میرقلی خانی را چه کسی وارد صداوسیما کرد؟ / رئیسی برای موفقیت، بانکه

محمد سرافراز از جمله چهره های جنجالی در حوزه سیاست و رسانه ایران است. دوره کوتاه او در صداوسیما، با حاشیه های بسیاری همراه بود و انتشار کتابی از او، این حواشی را بیشتر کرد و پرده از بسیاری حواشی در مدیریت رسانه ملی برداشت.

او در گفتگو با خبر فوری به بخشهایی از این حاشیه ها می پردازد. بخش هایی که نشان می دهد حتی رئیس پیشین صداوسیما نیز موافق برخی سیاستهایی که این روزها در کشور پی گرفته می شود، نیست.

***

خبر فوری : برای شروع، در مورد جزئیات طرح صیانت که این روزها حواشی بسیاری داشته، توضیح دهید؟

این طرح در چند مرحله تغییر کرده است و دارای نکاتی است که من به آن انتقاد دارم. ابتدا با توجه به این که فلسفه وجودی شورای عالی فضای مجازی تصمیم گیری در مورد همین طرح ها است و از طرفی به دلیل سر و کار داشتن این طرح با ده ها میلیون کاربرد باید در شورا مطرح می شد، قبلا برخی از جزئیات مطرح شده بود اما با این شکل و شمایل کنونی ارائه نشد. مدل فعلی تا کنون با یک سری شراط و ضوابط برای اینترنت محدودسازی ایجاد کرده است. البته این موضوع مصوب نیست و برای بحث و بررسی بیشتر سپرده شد به یکی از کمیسیون های مجلس که به نظر این اقدام هم ایراد دارد چرا که باید طرح ها در کمیسیون مطرح و سپس در صحن علنی بیاید و یا بر اساس اصل 85 قانون اساسی مطرح شود که بنده با طرح 85 مجلس هم مخالف هستم. باید تمام ابعاد طرح صیانت در صحن علنی به شکل علنی بحث می شد متاسفانه حتی تمام نمایندگان فعلی مجلس نمی توانند در مورد چند و چون این طرح اطلاعات داشته باشند. به خاطر دارم زمانی که بنا بود سروش را جایگزین تلگرام کنند من متوجه شدم که این شبکه اجتماعی شاکله و زیرساخت لازم را ندارد و نمی تواند جایگزین تلگرام باشد که حتی با هزینه های بسیار زیاد هم این شبکه ها نتوانستند جایگزین شوند.

خبر فوری : از نظر شما چرا این اتفاقات و تصمیمات مهم در شورای عالی فضای مجازی رخ نمی دهد؟

اصولا این نوع ترکیب در شورای عالی که رؤسای سه قوه حضور دارند و فرصت و امکان بحث های دقیق کارشناسی به علت عدم وجود زمان کافی در آن نیست این مسائل پیش می آید. همچنین نوع ورود و خروج دستور جلسات از ایراد برخوردار است زیرا دستور کار مشخص و کامل نیست که قبل از جلسه به اعضا سپرده شود که می خواهیم در این مورد بحث کنیم و از طرفی جلسات با تعداد زیاد که شورای عالی اصولا این گونه است امکان بحث جدی و کارشناسی در آن ها نیست. حتی عدم برگزاری مرتب اینن جلسات هم یکی از اشکالات قلمداد می شود. خودرئیس جمهور به عنوان رئیس شورا تاکید داشتند که در تمام جلسات حضور داشته باشند.

بنده با طرح 85 مجلس هم مخالف هستم. باید تمام ابعاد طرح صیانت در صحن علنی به شکل علنی بحث می شد متأسفانه حتی تمام نمایندگان فعلی مجلس نمی توانند در مورد چند و چون این طرح اطلاعات داشته باشند.به خاطر دارم زمانی که بنا بود سروش را جایگزین تلگرام کنند من متوجه شدم که این شبکه اجتماعی شاکله و زیرساخت لازم را ندارد و نمی تواند جایگزین تلگرام باشد که حتی با هزینه های بسیار زیاد هم این شبکه ها نتوانستند جایگزین شوند

خبر فوری : تجربه ده ساله شما در این زمینه چه راه حلی را برای مرتفع شدن این مشکلات نشان می دهد؟

بخش هایی از این موضوع به ناکارآمدی تصمیم گیری در کشور برمی گردد. وجود تعداد زیادی از شوراهای عالی با ترکیباتی که معلوم نیست چه کسی مسئول چه کاری است نمی توان اقدام موثری انجام داد. از زمانی که بحث بود تا برای تلگرام جایگزین پیدا شود متوجه شدیم که ظرفیت کشور پاسخگوی جایگزینی نیست و بهتر است با کشوری مثل کره جنوبی مشارکت و شبکه ای طراحی کنیم تا به تدریج مردم علاقه مند شوند و با احساس امنیت به این شبکه ها ورود یابند.چاره این است که باید یک مکان مشخص متولی شود و با اختیارات زیاد و بودجه کامل که بر او نظارت می شود و این مسائل را پیگیری کند.

خبرفوری: مهم ترین کار روی زمین مانده که شورای عالی فضای مجازی که باید آن را انجام می داد، چیست؟

با نگاه عملگرایانه میتوانم بگویم شبکه های اجتماعی قابل رقابت می بایست ایجاد کنیم که کاربران زیاد را جذب کند و داوطلبانه بیایند و فعالیت کنند. کشور همانند پازلی است که این ایرادات به هم مرتبط است و اگر بنا باشد با رانت و از طریق دوستان و آشنایان به شرکت های خودی بودجه ها تخصیص داده شود نمی توانیم به آنچه که باید برسیم بلکه بهتر است با رقابت آزاد و جدی و سالم پیش برویم.

مشخص نیست که صندوق‌های بازنشستگی خصوصی هستند یا دولتی؛ و این یعنی عدم شفافیت که نتیجه آن رانت و فساد است. شرکت شستا با حدود 200 شرکت زیر مجموعه که حدود 50 شرکت بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و کشتیرانی در آن فعالیت می کنند و مشخص نباشد منافع مال چه کسی است

خبرفوری: دومین جایگاهی که در مورد شما صحبت می کنند ریاست شما در سازمان صدا و سیما است، برخی ها معتقدند شما قربانی تحول هستید، منظور شما چیست؟

به نظر من یکی از ضرورت های جدی در کشور ایجاد تحول اساسی در تمام حوزه ها است. اقدامی که من در ساختارهای صدا و سیما کردم تغییر ساختار از اداری به رسانه ای بود. برای این کار مجموعه ها وجود تعداد زیادی مدیر که منجر شدند تا تحول کند شود را حذف و مجموعه را کوچک سازی کردم؛ یعنی معاونت هایی که ضرورت ندارد یا ادغام شوند و حذف شوند. سازمان صدا و سیما 20 هزار نیروی رسمی و همین حدود نیروی شرکتی و حق الزحمه ای و در مجموع 3 هزار نفر مدیر داشت که بر اساس نگاه علمی درست نبود و ما توانستیم 800 پست مدیریتی کم کنیم تا در هزینه ها صرفه جوی شود. 11 هزار پست سازمانی را حذف کردیم اما خوشبختانه نیروی انسانی حذف نشد. قدم بعدی فرایندها تولید برنامه و تصمیم گیری را اصلاح کردیم اما متاسفانه در این مرحله تا پایان کار نرفتیم. همچنین آیین نامه ها و دستورالعمل ها اصلاح شد؛ مثلا بخش نامه مالی صدا و سیما مربوط به 20 سال قبل بود که نیاز به اصلاح داشت. کار دیگری که باید انجام می شد کاهش هزینه ها و صرفه جویی بود که توانستیم سالانه 200 میلیارد از هزینه های صدا و سیما صرفه جویی کنیم ودرآمدهای پنهان صدا و سیما که بالغ بر هزار میلیارد درآمد بازرگانی بود را محاسبه کردیم.

خبرفوری: اما درباره حذف برخی شبکه ها انتقاداتی به شما وارد می شود. مثلا شبکه بازار چرا حذف شد؟

این شبکه اقتصادی نبود بلکه بحث های ارشناسی و اقتصادی در آن نمی شد و یک سری کالاها را تبلیغ می کرد.به نظر من باید یک کار کلان اقتصادی صوت بگیرد.الان مشخص نیست که صندوق های بازنشستگی خصوصی هستند یا دولتی؛ و این یعنی عدم شفافیت که نتیجه آن رانت و فساد است. شرکت شستا با حدود 200 شرکت زیر مجموعه که حدود 50 شرکت بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و کشتیرانی در آن فعالیت می کنند و مشخص نباشد منافع مال چه کسی است.

خبرفوری: شما قربانی کدام یکی از این تحولات در صدا وسیما شدید؟

در داخل ما قربانی هیچکدام از تحولاتمان نشدیم، یک قدرت پنهان قوی در کشور شکل گرفته است و من به این جمع بندی رسیدم که از قدرت مالی و رسانه ای و امنیتی برخوردار است و زمانی که به مرحله ورود به مزایده رسیدیم نمی گذاشتند کارمان را انجام دهیم. کاری که در 100 روز اول کردیم بسیار مثبت بود اما هر چه تحولات جدی تر می شد مزاحمت ها جدی تر می شد وبه اینجا که رسید با گفت و گویی که با مقام معظم رهبری داشتم و گفتم یا از من حمایت کنید یا من برم و این صدا و سیما بماند.

تمام شرکتها باید حذف شوند چون رانتی هستند. با پول ملت دادوستد خریدوفروش سکه و خانه می‌کنند. ما به این همه بانک نیاز نداریم

خبرفوری: گفته شد دال مرکزی حاشیه آقای سرافراز شهرزاد میرقلی خان بود نه حکومت پنهانی که ایشان می گویند، اگر حکومت پنهانی وجود دارد چه حکومتی است که می گذارد آقای سرافراز برسد و اصلا شاید خودشان جزو حکومت پنهانی است!

ساز و کاری که من در صدا و سیما آمدم همینطور است. جمع بندی شخص رهبری و بیت ایشان این بود که ما بیاییم اما شاید توقع آنها و ما در ادامه مسیر اصطحکاک پیدا کرد و ما اولین و مشکلمان در مزایده های صداوسیما بود که می خواستیم درآمدها را بالاتر ببریم. میخواستیم مزایده بگذاریم پیشنهاد دادند از سپاه که حاضری مشارکت کنیم و جلسه ای در هلدینگ یاس گذاشتیم اما از یک مقطعی به بعد به دلیل نامشخص نه تنها خودشان کشیدند کنار بلکه بقیه را هم منصرف کردند. مجموعه ای که قبول کرد برای سه سال 7 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد و برنده شد برای بازرگانی صدا وسیما که کل بودجه صدا و سیما را نجات میداد. امدند و از مزایده غیر قانونی کشیدند کنار و آقای ربیعی آمدند به بانک توسعه و تعاون گفتند که بکشد کنار و خسارت بزرگی زدند. آن خانمی هم که شما اشاره کردید خود وزارت اطلاعات ایشان را آورد در مجموعه پرس تی وی و خواست که مشغول به کار شود. ایشان با حکم داخلی آمدند در صدا و سیما و به موضوعات پیام رسان سروش رسیدگی کردند و همچنین در حوزه دیتاسنتر در صدا وسیما با میلیاردها تومان پولی که به این بخش سرازیر کردند فعالیت خود را آغاز کرد. سپس ایشان گزارشاتی تهیه کرد که نشان می داد ضعف و زد و بند وجود دارد و ماجرای ایشان از اینجا آغاز شد.

خبرفوری: ویدئویی که از شما منتشر شد و خانم شهرزاد میرقلی خان اسنادی را به شما نشان می دادند و مسلما هم تقطیع شده بود، آیا صحبتی هست که تا کنون در این مورد نداشته اید؟

یک سری نامه های مصلی بود که در دوره زندان خود آنها را نوشته بود و در سفری که به آنجا رفتم برایش بردم اما قصد داشتند که تخریب کنند و میخواستند بگویند اسنادی را بیرون برده اند.

رسانه خبرفوری: الان هیچکس تردید ندارد که صداوسیما باید متحول شود، مسئولین صداوسیما که صحبت‌هایی می‌کنند از کلید واژه تحول استفاده می‌کنند و در بیانات مقام معظم رهبری هم روی این کلید واژه تکرار می‌گردد؛ از نظر شما پس از این تجربه‌ای که پشت سر گذاشتید کلیدی‌ترین اتفاقی که در صدا و سیما باید بیفتد تا این تحول به جریان بیفتد؛ چیست؟

صدا و سیما عقب ماندگی تاریخی پیدا کرده است یعنی از دوره ای که یک انقلاب دیجیتالی در دنیا اتفاق افتاد صدا و سیما نتوانست خودش را به هر دلیلی مثل ناکارآمدی داخلی و متناسب با این تحولات پیش ببرد و به روز کند. یک زمانی بحث شبکه های ماهواره‌ای بود ولی این تحول خیلی مهم‌تر است. حوزه دیجیتال کار را به جایی رسانده است و پیام‌رسان‌های بزرگی درآمده است که اینها معادل چندین شبکه تلویزیونی یا چندین ابررسانه کارایی دارند. این باید خودش را تطبیق میداد و این اتفاق نیفتاد. این مهمترین نکته صداوسیما است که عقب افتاده است. کار کیفی کردن و تا خودمان را به اصطلاح تطبیق دهیم دز این حوزه، این مدل شبکه های کنداکتور محور دوره‌اش سپری شده است حال چقدر برنامه‌هایی که مخاطب کم دارند. بخشنامه کرده بودیم که هر برنامه‌ایکمتر از ۵ درصد مخاطب دارد باید در جدول حذف قرار گیرد و یک رقابتی بین شبکه‌ها ایجاد گردد تا مخاطب بیشتری را پیدا کنند. باید این تحول دز حوزه رسانه صورت بگیرد ولی مقدماتی نیاز دارد مانند تحولات ساختاری، تحولات مدیریتی، کیفی سازی و همه اینها اتفاق بیفتد. چون در تمام دنیا که هرکسی یک گوشی دستش است و تولیدکننده دیگر نمی‌توان به سبک سنتی جدول پخش درست کرد و تعدادی افراد محدود برنامه درست کنند و در جدول پخش بگذاریم. الان کاربر فعلی خودش انتخاب می‌کند که چه برنامه‌ای را ببیند و وقتی هر انسانی خودش یک رسانه شده است و رابطه شما با تک تک افراد چیست. در مقطعی گفتیم این شبکه‌ها باید به شبکه‌های تعاملی تبدیل شود و سپس به شبکه‌های هوشمند.

تمام شرکتها باید حذف شوند چون رانتی هستند. با پول ملت دادوستد خریدوفروش سکه و خانه می‌کنند. ما به این همه بانک نیاز نداریم

خبرفوری: واقعا خیلی‌ها در دوره شما امید به تحول در صداوسیما داشتند؛ نشانه‌های آن بروز می‌کرد؛ اگر نگاه امروز داشتید مهمترین کار که انجام می‌دهید که این تحول صورت بگیرد چیست؟

نگاه تحولی که من می‌گویم تحول اساسی و باید اصلاح جدی ساختاری و این دوتا باید باهم اتفاق بیفتد و این امکان پذیر نیست مگر اینکه در واقع مجموعه تصمیم‌گیری‌های کلان کشور همراه شوند. یعنی یا شما نباید وارد این عرصه شوید و یا همراهی داشته باشیم. من نتونستم همراهی ان ها را داشته باشم، الان کشور در شرایط بحرانی و بغرنج قرار گرفته است.

خبرفوری: آغاز کار آقای رئیسی است و شعار ایشان مبارزه با فساد و تحول در کشور است؛ نگاه شما چیست؟ آیا مسیری که آقای رئیسی انتخاب کرده‌اند مسیری است که نیاز به مبارزه با فساد سیستماتیک و آن مبارزه لازم را انجام دهند و یک تحول اساسی را انجام دهند؛ چون مردم منتظر این تحول هستند؛ چطور این تحول می‌توان اتفاق بیفتد؟

ایشان در مقام گفتار مسیر درستی را انتخاب کرده است ولی این تبدیل به عمل شدن خیلی سخت است و اطلاعی ندارم که این کار انجام می‌شود یا نه؟ نمیتوانم بگویم امیدوارم؛ واقعیت این است که نمی‌خواهم شعار بدهم و چون یکی از اشکلات کشور امیدهای واهی دادن به مردم است ؛ که اینقدر از این شعارها دادیم مانند شعارهای حوزه سلامت که الان در وضعیت فاجعه‌بار قرار داریم. این روش غلط است و اینکه به مردم امید دهیم و امیدواهی دادن کار درست نمی‌شود و باید زیرساختارها درست گردد. اگر دولت فعلی بخواهد موفق شود؛ دولت قبلی می‌گفتند که نظام بانکداری باید اصلاح گردد و دولت فعلی هم میگوید و دولت‌های آینده هم می‌گویند. خوب اصلاح نظام بانکداری یعنی چه؟ از ستون های نظام اقتصادی کشور همین اصلاح نظام بانکداری است. در نگاه اول بانکها باید تمام شرکتهای زیرمجموعه خودشان را تعطیل کنند و این باید تعریف شود و یک اندازه‌ای را بگذارید و در غیر این صورت این تحول در مقام حرف می‌ماند. حاضر است تحول اصلاح نظام بانکداری چیست؟ بعقیده من تمام شرکتها باید حذف شوند چون رانتی هستند. با پول ملت دادوستد خریدوفروش سکه و خانه می‌کنند. ما به این همه بانک نیاز نداریم و در این ۲ الی ۳ سال قبل آمار درآمد که تعداد ساختمانهای بانکی که اضافه کردند در کل دنیا اول شده است. با پول ملت دز بهترین نقاط شهرها و میادین ساختمان بخرید و به بانک تبدیل کنید. این همه بانک خصوصی برای چی درست کردید؟

طالبان فعلی با طالبان قبلی تغییری نکرده است و همان طالبان است. چون گروهی که براساس فکر و اندیشه کار میکند به این راحتی قابل تغییر نیست و همان افکار و عقاید خودشان را دارند، اگر دوباره آمدند و بر افغانستان حاکم شدند، خواهید دید همان افکار را پیاده می‌کنند

تعریف بانکداری چیست؟ جایی که ملت پولشان را به امانت می‌دهند و با یک نگاه بانکداری غربی که آن هم‌نیستیم ؛ اگر طرف پولش را بگذارد به طر صحیح با این پول در حوزه خدمات و تولید کار کند و اگر سودی تعلق گرفت به این شخص برسد. از طرفی هم برای وام با یک بهره و کارمزد عوامل به طرف وام دهید که قرض الحسنه اسلامی می شود. چقدر از بانکداری اسلامی فاصله گرفتیم و حتی مراجع نقد کردند ولی کسی جرات نداشت که به سراغش برود. از نگاه غربی هم‌مشکل دارد در کجای اروپا و آمریکا پول میدهند و بهره ۲۰ و ۳۰ درصدی و بیشتر بگیرند ؟ یا پول بگذارند ۲۰ درصد سود بدهند؟ یک سری نگاههای جدی و اساسی میخواهد و شرکتهای رانتی جراحی شوند و ساختار تصمیم گیری دز کشور تحول گردد. این همه شوراهای تصمیم گیری با کارایی پایین و ضعیف نشان می‌دهد که نظام تصمیم گیری باید در کشور متحول گردد. پس یک تحولات جدی نیاز دارید در حد انقلاب. اگر جناب رئیسی میتواند انجام دهد بسم‌الله. اگر همین بودجه ای که قرار بود ۲ الی ۳ سال قبل اصلاح گردد و به دولت و مجلس ماموریت دادند و جلسات کارشناسی گذاشتند نتیجه آن بدتر شد، یعنی بودجه ۱۴۰۰ همین دولت زمین بزند، یعنی دولتی که بعد از ترامپ میگوید بعد از تحریم وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم و به این معنا درست است. سوال من این است که کسی وارد جنگ اقتصادی شده است کمربندها را محکم می‌بندد و صرفه‌جویی میکند و یا هزینه ها را بالا می‌برد؟ از زمانی که این دولت وارد جنگ اقتصادی شد و تصمیمات را به شوراهای کلانتر بردند و شورای ۳ قوه ایجاد کردند که اگر جایی قانون بیاید در آنجا باشد خروجی بهتر نشده است. یعنی زمانی که بودجه دولت ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در سه سال قبل بود الان بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان کردند و این از کدام درآمد تامین می‌گردد ؟ مگر چقدر درآمد نفت داریم؟ یک امیدی به تصویب برجام بود که نفتی بفروشند که در حال حاضر منتفی است و درآمد نفتی وجود ندارد‌. در شرایط رکود اقتصادی چقدر مالیات را میتوان افزایش داد؟ از این مرحله یگدزید درآمدهای دولت یا نفت است و یا مالیات. از این مرحله به بعد همه خسارت است. آیا این دولت میتواند هزینه ها را کم کند؟ از لحاظ تئوری میتواند ولی از نظر عملی انگیزه‌ای وجود دارد یا نه ؟

خبر فوری : پس مهمترین کاری که اقای رییسی می‌تواند انجام دهد؛ اقتصادی است؟

اصلاح نظام اقتصادی کشور که اصلاح بودجه، اصلاح نظام بانکداری و اصلاح شرکتهای بزرگی که کشور در اختیار آنها است. این شرکتهای بزرگ که بورس درست کردند و مردم را به سمت بورس کشاندند و تعدادی از مردم را بی‌خانمان و بر شکست کردند و خودشان سودهای آنچنانی کردند. مدل رانتی که در ارز درست کردند و ارز دولتی و خصوصی. وقتی نظام شفاف شود این رانت‌ها کنار بروند و می‌توان امید داشت که تحولی صورت گرفته است.

خبرفوری : درباره وزارت خارجه مطالبی را نوشتید و کتابی با موضوع " طالبان به زبان عربی" نوشتید و پیرامون برجام در نوشته‌های شما کلید واژه برجام دیده میشود و قبلا پیشنهاداتی درباره روابط خارجه داشتید؛ نظر شما درباره برجام و وضعیت فعلی آن چیست؟

کتاب " طالبان " به فارسی هم ترجمه شده است و پایان نامه دکتر من بود و هرکسی دوست دارد درباره طالبان بداند این کتاب را مطالعه کند چون کلمات کلیدی درآن وجود دارد که چرا طالبان در آن مقطع قبلی می‌تواند در افغانستان حاکم شود و مشکلات را ایجاد کند.

من یک پیشنهاد ر سال ۹۳ بصورت مکتوب به مقام معظم رهبری دادم، پیشنهاد این بود که در آن موقع که وضعیت اقتصادی خوب بود، ما فعالیت های هسته‌ای را تعلیق کنیم و آنها تحریم ها را تعلیق کنند

خبرفوری: از نظر شما طالبان الان تغییر کرده است؟

از نظر من طالبان فعلی با طالبان قبلی تغییری نکرده است و همان طالبان است. چون گروهی که براساس فکر و اندیشه کار میکند به این راحتی قابل تغییر نیست و همان افکار و عقاید خودشان را دارند، اگر دوباره آمدند و بر افغانستان حاکم شدند، خواهید دید همان افکار را پیاده می‌کنند. اخبار و تصاویر موجود است که در بخشی حاکم شدند چه رفتارهایی با مردم کردند.

خبرفوری:این اراده برای حاکم شدن طالبان در بخش عظیمی از افغانستان نشانه چیست؟

یک بخشی مانند گذشته است و به خاطر فساد و ناکارآمدی دولت فعلی افغانستان است. طالبان در بعضی مناطق که ورود پیدا میکند با مقاومتهای جدی روبه‌رو نمی شوند و آن مناطق را محاصره کردند. در مقابلش یک جمعیت پراکنده است و نیرو ها و اقوام مختلف است، هرکدام از این اقوام وابستگی های قومیشان بیشتر از وابستگی‌های ملی و مرکزی است. اقوام پراکنده‌اند و عقاید و نگاههای مختلفی را دارند و فساد در داخل آن است. اگر جایی هم مقاومت کنند و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر امور به انها بسپارند بیشتر ضرر می‌کنند و مشکلات حوزه‌های زنان بیشتر میشود. متاسفانه چون حمایت از دولتهای خارجی مانند پاکستان دارند همیشه از گروهی که دولت مرکزی افغانستان به زمین بزند را حمایت کردند. در مورد برجام اشاره‌ای کردم که قبل از آنکه برجام به شکل فعلی تصویب گردد من یک پیشنهاد ر سال ۹۳ بصورت مکتوب به مقام معظم رهبری دادم، پیشنهاد این بود که در آن موقع وضعیت اقتصادی خوب بود و نفت ۹۰ دلار به بالا بود و پیش‌بینی سقوط نفت بود. ارز در منطقه خوب بود، آن موقع دموکراتها حاکم بودند و پیش‌بینی این بود که رفتار جمهوری‌خواه‌ها با ما خیلی سفت و سخت باشد. ما فعالیت های هسته‌ای را تعلیق کنیم و آنها تحریم ها را تعلیق کنند . در این تعلیق تمام پولهایی که در بانکهای خارجی بود که بالای ۱۰۰میلیارد دلار بود، دولت تاکنون اعلام نکرد براساس برجام چقدر از پولهای بلوکه شده ما آزاد شده است و چقدر داخل کشور آمد و صرف چه هزینه‌های شده است ؟ این مبالغ آزاد گردد و با این پولها اقتصاد کشور را تقویت کنیم و رضایت مردم را بالا ببریم که اگر بعدا جمهوری‌خواه‌ها آمدند و خواستند کار دیگری بکنند ما از لحاظ داخلی تامین باشیم.

خبر فوری: الان چه سناریوی پیش روی ما است؟

الان به نوعی از جنگ نیابتی در منطقه داشتیم و اسرائیل در سر بزنگاه‌هایی ضرباتی را زد و به صنعت هسته‌ای ما ضرر زد و چه دانشمندان را ترور کرد و یا به مراکز هسته‌ای ضربه وارد کرد. این الان به یک جنگ بزرگتر تبدیل می‌شود و جنگ جدی‌تر و مستقیم‌تر. من دورنمایی که توافقی صورت بگیرید با این وضعیتی که جلو می‌رویم و بین ما اروپا و آمریکا و برجام جدید پیش‌بینی نمی‌کنم.

درباره مازیار ابراهیمی، صداوسیما این گفتگوها را نگرفته است و خود دستگاه امنیتی میگیرند و در صداوسیما مونتاژ می‌گردد و قسمتی از آن پخش میشود. موارد استثنائی هم هست که در خود صداوسیما گرفته شده است

خبر فوری: شما در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اید، یکی از نکاتی که در دلایل تحریم شما عنوان شد اعترافات اجباری از آقای مازیار بهاری بوده است؛این اعترافات سر مازیار ابراهیمی بود و با مازیار بهاری متفاوت است. مازیار ابراهیمی پس از آزادی در خارج از کشور مصاحبه هایی کرد که جنجالی شد؛ نظرتون میفرمایید؟

ماجرای مازیار بهاری به این صورت است که ایشان خبرنگاری بود که از انگلستان آمده بود ولی همزمان خبرنگار آمریکا بود و انتخابات سال ۸۸ میخواست پوشش دهد و به ماجراهای سال ۸۸ برخورد کرد و آن روزی که جمعیت میلیونی در تهران به راه افتاد و به نتایج انتخابات اعتراض داشتند و اتفاقاتی که برای یک پایگاه بسیج در گوشه میدان آزادی افتاد؛ ایشان گزارشی تهیه کرد که نشان میداد بسیجیان از بالا به سمت تظاهرکنندگان شلیک پرتاب می‌کنند و فکر کنم دستگیریش همین گزارش و یا کارهای مشابه این بود. آن موقع اطلاعات سپاه از ما خواست که مثلا یکنفر بعنوان مترجم با ایشان در زندان صحبت کند و فرد مطلعی را فرستادیم. ایشان گفتگوی دوستانه‌ای با ایشان داشتند و ماجرا آنجا تمام شد. از دل آن گفتگو دوستانه بعد یک گزارش در شبکه پرس‌تی‌وی‌ پخش کردیم که راجع درباره همین حادثه بود و گزارش پخش شو و می‌خواستیم جواب آن گزارش را بگیریم. و خواستیم بگوئیم که شما همه واقعیت را نشان ندادید و واقعیت این است که تعدادی تظاهرکننده یک کنار مواد منفجره پرتاب می‌کنند و آتش زدند و چون اسلحه‌خانه است درب را میشکستند که داخل بروند و دهها قبضه سلاح بدست تظاهرکننده ها برسد و بسیجیان چون این اتفاق نیفتد تیراندازی کردند. در گزارش پخش کردیم این ماجرا بود و نه آن بخشی که خبرنگار انگلیسی نشان داد. از این خبرنگار فقط یک جمله پخش شد که میگوید من خبرنگار شبکه ۴ نیوز هستم و بقیه گزارش ما بود. ماجرا بهم مرتبط است، در آن زمان دولت انگلیس میخواست با پرس‌تی‌وی برخورد کند و در اسناد ویکیلیس بود که سفیر آمریکا با وزیر امور خارجه انگلیس بود که بهانه خوبی برای برخورد بود. زمان آزادی مازیار ابراهیمی ما تعجب کردیم که هیچ برخوردی نشد، الان اینجا یکنفر تظاهرات میکند باید ثابت شود که مشکل امنیتی نداشته باشد. وی تبلیغات کرد و کتاب نوشت و اعترافات اجباری از وی گرفتند و پخش شده است و اصلا دولت انگلیس بخاطر پخش این برنامه ما را از آن سیستم حذف کردند. انگلیس به اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم مل را داد که آنها قبول کردند و ما جزو تحریم شده‌ها قرار گرفتیم.

هر دولتی که روی کار بیاید علاقه دارد که صداوسیما در خدمت سیاستهای آنان کار بکند و هرچقدر در توانش باشد و اگر دوستانه باشد که دوستانه جلو می‌آید و اگر نه که سعی میکند فشاری هم بیاورد که با کمک آن فشار صداوسیما تبعیت کند

خبرفوری: در ماجراهای از این دست ،ماجراها به چه شکل جلو می‌رود؟

این مدل مازیار ابراهیمی به کاهدان زدند. این یک گفتگوی دوستانه با یک خبرنگار بود که اعتراف اجباری در آن قرار نداشت‌. مازیار ابراهیمی یک شرکتی در سلیمانیه کردستان عراق داشت و تجهیزات استودیویی به شبکه‌های مختلف صداوسیما می‌فروخت و از طریق ایشان وسایل نور اچ‌دی که آن زمان کشور ما آن تجهیزات را نداشت و خریداری کردیم. سپس آن آقا را گرفتند و ابتدا به اتهام جاسوسی و سپس به اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای گرفتند و ارتباطی به ماجرای مازیار بهاری ندارد.

خبر فوری: ظاهرا صداوسیما از این شکل مصاحبه‌ها منصرف شده است و پخش چنین مصاحبه‌ای، چون در سالهای اخیر فقط یک مورد مناظره داشتیم ک کمتر میبینیم ؟

تا جایی که من اطلاع دارم خود صداوسیما این گفتگوها را نگرفته است و خود دستگاه امنیتی میگیرند و در صداوسیما مونتاژ می‌گردد و قسمتی از آن پخش میشود. موارد استثنائی هم هست که در خود صداوسیما گرفته شده است که باید خیلی احتیاط گردد و دقت شود که چیزی پخش میشود واقعی باشد، چون برای صداوسیما اعتماد مخاطب یک اصل جبران‌ناپذیر است که هر چیزی از رسانه پخش می‌گردد باید اعتماد مخاطب را مخدوش تگند. حال در پخش این مصاحبه‌ها چه اصلش و یا پخش باید اعتماد بماند و مخدوش نگردد.

خبرفوری: آقای روحانی دولت را تحویل دادند و یکی از نکاتی که شما در مصاحبه‌ها اشاره کردید؛ رابطه دولت و صداوسیما چگونه است و گروگانگیری بودجه و فشار یه صداوسیما جدی است و سناریو رسانه‌ای است و گمانه‌زنی و یا واقعا وجود دارد؟

هر دولتی که روی کار بیاید علاقه دارد که صداوسیما در خدمت سیاستهای آنان کار بکند و هرچقدر در توانش باشد و اگر دوستانه باشد که دوستانه جلو می‌آید و اگر نه که سعی میکند فشاری هم بیاورد که با کمک آن فشار صداوسیما تبعیت کند. این سیاست مال همه دولتها است . اگر بتواند از طریق بودجه فشار می‌آورد که زمان ما این کار را انجام داد. دولت برای اولین بار بودجه صداوسیما را عددش در سال ۹۳ کمتر از عدد سال قبل شد. بودجه‌های صداوسیما دو قسمت دارد ؛ یکی کمک دولت و دیگری درآمدهای اختصاصی. حرف ما سر کمکهای دولت است که عددش برای اولین بار کمتر شد. چون ماجرای برجام و تصویب برجام بود دولت نظرش این بوو که وقتی برجام تصویب شد مصوبه است و با مصوب نمیتوان مخالفت و انتقاد کرد. آن زمان بحث اصلی دولت دو چیز بود یکی ایت طرح سلامت و بیمه همگانی بود. یکی هم برجام بود که نقد کمرنگی میکردیم در آن شرایط که فضای مثبتی بود. در سالهای اخیر به دلیل حالا نوع ساختار بودجه و بحث‌های دیگر و ضعف دولت و کمکهای دیگرکه به صداوسیما میشود ، وضعیت صداوسیما از لحاظ بودجه خیلی بهتر شده است. صداوسیما باید حساب کند که دستگاه ناظری برهمه دستگاه ها هست که گر در این‌جایگاه قرار بگیرد می‌تواند بگوید جای خودش را پیدا کرده است. میتواند بگوید که دستگاهی هستم که ناظرم و اصل برای منافع مردم و میتواند نگاه انتقادی به دولت و هم به مجلس و هم قوه قضائیه بکند. صداوسیما باید بندند به همه دستگاهای حکومتی و اجرایی و عمومی نقد منصفانه داشته باشد و دیدگاههای مختلف را مطرح کند و بتواند قدرت و اعتبار خودش بیفزاید و بتواند در جایگاهی باشد که تاثیر‌گذار باشد.

روشی که الان از طریق ساترا برای نظارت بر فضای مجازی اعمال میگردد روش ناموفقی است و بالاخره دیر یا زود روش خودش را نشان میدهد. زمانی که شما وارد فضای مجازی می شوید دیگر نمی توان با این روش های سنتی که در تلویزیون است، نظارت بر پخش صورت گیرد

خبر فوری: یکی از حوزه‌هایی که در صداوسیما تجربه داشتید و در فضای مجازی هم ساترا است؛ ساترا در سالهای اخیر در حوزه فضای مجازی حضورش خیلی جدی‌تر بود و دیده میشود و یکی از نقدها این‌است که این حوزه نباید اینقدر در اختیار ساترا باشد و در نظارتها و تصمیم‌گیری‌ها نفوذ پیدا کند و با تصویب بودجه‌های اخیر که مجلس تصویب کرد به نظر میرسد قرار است در یک جایگاه حاکمیتی در نظارت بر حوزه فضای مجازی تبدیل گردد؛ نگاه شما به حوزه نظارتی ساترا در فضای مجازی چیست؟

از دو منظر می توانم توضیح دهم؛ یکی اینکه کجا قرار است این کار را انجام دهد که آیا در دولت و وزارت ارشاد باشد و یا در صداوسیما و ساترا. فکر میکنم این حوزه به قدری بزرگ است که جایگاهش نه در حوزه فعلی صداوسیما است و نه در مجموعه دولت. شما یک نهاد ناظر قوی میخواهید که تمام حوزه های فضای مجازی را نظارت کند. نظارت به معنای درست کلمه و نه به معنای سانسورچی بگید و حذف کند. بتواند همه ابعاد را ببیند و مسائل قانونی را ببیند و یک حوزه بزرگی است که تاثیراتش هرروز بیشتر می‌گردد و کاربرانش دارای اختیارات بیشتری می شوند. نکته دوم روشی که الان اعمال میگردد روش ناموفقی است و بالاخره دیر یا زود روش خودش را نشان میدهد و زمانی که شما وارد فضای مجازی میشوید دیگر نمیتوان با این روش های سنتی که در تلویزیون است پخش گردد.

فیلم کامل این گفتگو را در ادامه می توانید ببینید:

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • محمدجوادحیدری
    0

    نگارش متن خبر فاجعه بود

  • یک ایرانی
    0

    آقای سرفراز ! صاحب این شرکت های بزرگ که کشور در دست آنهاست یا به اصطلاح همان دولت پنهان را ،چرا هیچ کسی جرات نمی کند اعلام نماید ؟!!!!!!!!!

  • ایرانی آگاه
    0

    سلام خواهش می کنم جهت طرح صیانت اینترنت وفضای مجازی حتما درصحن علنی مجلس هم اعلام عمومی وبررسی شود چون این حق مردم ایران می باشد.لطفا اگر امکان دارد پلتفرم های دیگر ایجاد کنید که هرکس می خواهد ازآنها استفاده کند وبه اینترنت و پلتفرمهای بین المللی کاری نداشته باشید دراین عصر ارتباطات.ازتون سپاسگزارم

  • دکتر سید
    0

    دانستن حقایق کشور برای مردم همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران هیچ ثمری ،جز اعصاب خرد شدن چیزی ندارد و مردم با آگاهی از فساد سیستماتیک در کشور هیچ کاری از دستشان بر نمی آید پس اینترنت قطع شود بهتر است.

  • دن کیشوت
    0

    پاسخ به یک ایرانی: من جرأت می کنم و اعلام می کنم : سپاه پاسداران با همکاری دکتر علی اکبر ولایتی!

  • محمد
    0

    خدا مرگتان بدهد روزي چند صد نفر از ملت دارن فوت ميشن , از طرح صيانت صحبت مي کنيد بيشرفها

  • ژن خوبم آشغالا رو میشناسم
    0

    سرافراز در بی شرف گری و بی ناموسی هسی از شهرزاد م ق خان چ خبر !! زبونت کله ی خرت رو به گا خواهد داد منتظر باش که چون سنده قاچ خورده دمر خواهی شد !

  • ناشناس
    0

    صیانت چی کشک چی دارن با مردم بازی میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها