دریافت اجازه سفارش برای ذبح دام در ایام محرم توسط قصابان

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور از صدور اجازه اخذ سفارش توسط قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم برای کشتار دام در کشتارگاه‌ها خبر داد.

دریافت اجازه سفارش برای ذبح دام در ایام محرم توسط قصابان

سامد برومندفر از اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در ایام ماه محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و گفت: پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 7 الی 14 در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی در استان‌‌ها و شبکه تابعه ساماندهی می‌شوند.

وی ادامه داد: در روزهای تاسوعا و عاشورا اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت سیار در سطح شهر حضور داشته و هرگاه که لازم باشد اقدام به بازرسی لاشه‌های قربانی می‌کنند.

برومندفر با بیان اینکه همکارانی نیز به عنوان پاسخگوی تلفنی برای هماهنگی بین شهروندان و اکیپ‌های دامپزشکی مستقر در ادارات در نظر گرفته شده است، افزود: این افراد وظیفه هماهنگی بین شهروندان و اکسپ‌های دامپزشکی را در سطح شهرها بر عهده دارند و هر یک از آن‌ها در ادارات دامپزشکی به طور تمام وقت مستقر و گوش به زنگ هستند.

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور درباره وظایف کشتارگاه‌ها در ایام محرم نیز گفت: با توجه به اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌ها، واحدهای کشتارگاهی شهرها موظف هستند ضمن جلوگیری از تجمع مردم در واحدها، با رعایت پروتوکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا، آمادگی لازم را برای پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن ها از ساعت 7 صبح تا 13 داشته باشند.

برومندفر ادامه داد: همچنین باید بازرس‌های بهداشتی گوشت و ناظران شرعی کشتارگاه‌ها در واحد حضور داشته و آماده کار باشند، ضمن اینکه پیش بینی خودرو سرخانه‌دار برای حمل لاشه‌ها ضروری است.

وی یادآور شد: بازرسین بهداشتی حاضر در کشتارگاه‌ها موظفند در بازرسی دام پیش از کشتار آلودگی خارجی و نیز تب‌دار بودن دام‌ها را مورد توجه ویژه قرار دهند، آن‌ها موظفند لاشه و آلایش‌های غیر‌قابل مصرف را به نحو مناسب جمع‌آوری و از چرخه مصرف خارج و امحاء کنند.

برومند از دیگر وظایف بازرسین بهداشتی در کشتارگاه‌ها را آگاه سازی مردم از امکان انتقال بیماری، ابتلاء مصرف‌کننده از طریق مصرف گوشت غیر بهداشتی در قالب اطلاعیه و توضیحات شفاهی عنوان کنند.

وی توضیح داد: بازرسین بهداشتی باید به کسانی که دام برای قربانی کردن به کشتارگاه‌ها می‌آورند اعلام کنند که گوشت‌های دام‌های قربانی باید و حتما پس از جمود نعشی مصرف شود.

برومند با بیان اینکه برای ناظرین شرعی کشتارگاه‌ها نیز وظایفی تعریف شده است، افزود: ناظرین شرعی باید اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی را داشته باشند و با اعتماسازی در بین شهروندان اهمیت ذبح بهداشتی و نظارت به شیوه مناسب را به آن‌ها اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور همچنین از صدور اجازه اخذ سفارش توسط قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم برای کشتار دام در کشتارگاه‌ها خبر داد.

برومندفر گفت: قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی اجازه دارند از عموم مردم برای کشتار دام در کشتارگاه‌های استان و عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل لاشه قربانی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی باید توجه داشته باشند درج توصیه‌های بهداشتی لازم از جمله مصرف لاشه 24 ساعت پس از نگهداری در یخچال بر روی لیبل‌ها ضروری است.

منبع: ایلنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها