عربستان با بدافزار پگاسوس، رهبر حزب النهضه تونس را هدف قرار داد

رئیس پارلمان و رهبر حزب النهضه تونس از سوی عربستان و از طریق جاسوس‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت ان.اس.او هدف جاسوسی قرار گرفته بود.

عربستان با بدافزار پگاسوس، رهبر حزب النهضه تونس را هدف قرار داد

پایگاه میدل ایست آی فاش کرد که راشد الغنوشی یکی از ۵۰ هزار فردی است که نامش در فهرست تحقیقات عفو بین‌الملل و گروه غیردولتی "مطالب ممنوعه" قرار دارد که گمان میرود حاوی شماره تماسهایی باشد که مشتریهای شرکت اسرائیلی ان.اس.او از سال ۲۰۱۶ هدف جاسوسی قرار داده‌اند.

گروه "مطالب ممنوعه" به راشد الغنوشی گفته است که شماره تماس او در این لیست است. این یکی از دو شماره تماسی است که او بیشتر استفاده میکند و ۱۰ سال است که آن را در اختیار دارد. این شماره در حوزه عمومی قرار نداشت.

این گروه غیر دولتی به میدل ایست آی گفت که شماره الغنوشی در سال ۲۰۱۹ از طرف شخصی در عربستان برای جاسوسی انتخاب شد. مشخص نیست که تلفن همراه او با بدافزار پگاسوس آلوده شده بود یا خیر. همین مشتری ان.اس.او مقامهای عالی رتبه در ترکیه، امارات و لبنان و همچنین چندین مخالف پادشاهی سعودی را هدف گرفته بود که این نشان میدهد پای یک عامل سعودی در میان بوده است.

رئیس پارلمان تونس به این پایگاه تحلیلی گفت: ناراحت هستم که یک کشور برادر، رئیس منتخب دموکراتیک یک ملت مستقل را هدف قرار میدهد. این کاملاً غیرقابل قبول است و من از سرویسهای امنیتی تونس میخواهم که موضوع را به طور کامل بررسی کنند. این یک حمله دیگر به پارلمان و نهادهای دموکراتیک ماست. هر چقدر نیروهای ضد دموکراتیک تلاش کنند تا آرزوهای مردم ما برای آزادی، رفاه و استقلال را سرکوب کنند، تونس همچنان مایه مباهات و الهام بخش همه حامیان دموکراسی در منطقه ما و سراسر جهان خواهد بود.

تا زمان انتشار این گزارش، میدل ایست آی پاسخی از جانب شرکت اسرائیلی ان.اس.او و سفارت عربستان در لندن در این رابطه دریافت نکرد. کشورهایی نظیر عربستان، امارات، مراکش، هند و جمهوری آذربایجان در فهرست متهمانی قرار دارند که رهبران، مقامها، روزنامه‌نگاران و فعالان را با این جاسوس‌افزار قدرتمند هدف گرفته‌اند.

راشد الغنوشی ۸۰ ساله، یکی از پرنفوذترین سیاستمداران تونس است که نقشی کلیدی در گذار این کشور به سمت دموکراسی به دنبال سقوط دولت زین‌العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ ایفا کرد. حزب النهضه او بزرگترین حزب در پارلمان تونس به شمار میرود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها